AI: vijf struikelblokken, vijf springplanken

30/09/2019 OM 08:05 - Luc Willemijns
6d2fb9f9d7940d5dadb40827fca1ff77
Artificiële Intelligentie (AI) verlegt steeds meer grenzen. Hoewel AI een boost kan zijn voor de business, kan het evenzeer gepaard gaan met stevige uitdagingen. Nieuwe initiatieven impliceren altijd verandering, en verandering is niet vanzelfsprekend. Ondanks het enthousiasme zijn veel organisaties niet goed voorbereid op een AI-implementatie. De grootste obstakels situeren zich niet bij het technologische aspect, maar vaak bij stugge organisatieculturen. We schetsen even vijf mogelijke obstakels en vooral: hoe ze te overbruggen.
1. Focus op de klant/eindgebruiker
AI is een verzameling van geavanceerde analyse- en automatiseringsprocessen die voor zoveel verschillende doeleinden kan worden gebruikt dat het de grenzen van de industrie of vakdomeinen vaak overstijgt. Daarom is het cruciaal om te focussen op de exacte meerwaarde van AI voor de klant en eindgebruiker. Mensen die verzekeringspolissen kopen, kopen bijvoorbeeld niet alleen verzekeringen, ze kopen veiligheid. Mensen die taxi's bellen, kopen niet alleen ritten, ze kopen een betrouwbare, gemakkelijke en snelle manier om hun bestemming te bereiken.
Oplossing: Hou vanaf het begin rekening met de werkelijke waarde van het product of de service die de klant wenst.
2. Old habits die hard
Gevestigde bedrijven zitten vaak vast in oude paradigma's. De oude manieren ogen gemakkelijker dan de implementatie van nieuwe processen. Ook vandaag nog printen en faxen sommige mensen; gewoon omdat het “eenvoudiger” is. Irrationeel, maar niet onbegrijpelijk. AI mag niet worden ingezet om inefficiënte procedures te optimaliseren, maar wel om nieuwe procedures te genereren of te finetunen.
Oplossing: Moderniseer processen voor je AI gaat overwegen.
3. Stel de juiste vragen
Data-analisten zouden waarschijnlijk een terugkerende gebeurtenis kunnen voorspellen als ze voldoende data hadden. Een antwoord vinden is niet altijd het moeilijkste deel van het werk. Wat vaak moeilijker is, is de juiste vragen stellen. Het is essentieel om onderzoeksvragen correct te formuleren in de beginfase van een AI-project. Als de bevindingen “leuk om te weten” blijven en geen levendige discussie op gang brengen, waren de op te lossen problemen waarschijnlijk gebaseerd op de verkeerde vragen. Kortom, wanneer AI geen verdere discussie op gang brengt, wordt het niets meer dan een “slapende analyse” die het bedrijf niets oplevert.
Oplossing: Durf vragen stellen die de discussie stimuleren.
4. Betrek de juiste mensen
Slaag je er niet in om mensen enthousiast te krijgen of dingen te laten gebeuren? Wellicht heb je dan niet de juiste mensen aangesproken. Alleen wanneer de juiste personen erbij betrokken zijn, wordt AI nuttig en kunnen werkende oplossingen worden geschaald. Gebeurt dit niet, dan dreigt het status quo of zelfs achteruitgang.
Oplossing: Betrek de juiste mensen vanaf het begin bij je project.
5. De juiste argumenten
Het spreekt voor zich dat AI vanaf het allereerste begin een toegevoegde waarde voor het bedrijf moet bieden. Indien dit niet meteen duidelijk is voor de beleidsmakers, zal je AI-project nooit van de grond komen.
Oplossing: Zorg voor een goede business case met meetbare pilootresultaten. Als u bijvoorbeeld het verlies van klanten met 10% kunt verminderen met behulp van AI, is het een vrij eenvoudige taak om een besparingsberekening te maken.
Kortom
Het adopteren van artificiële intelligentie en andere technologieën is geen evidentie. Er zijn veel voorkomende organisatorische en culturele valkuilen. Veel AI-projecten gaan niet verder dan het proof-of-concept stadium vanwege deze uitdagingen, niet noodzakelijk de technische. Om koudwatervrees en een gebrek aan expertise te counteren, is het altijd een goed idee om tijdelijk een externe partner in te schakelen.
Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met CGI Belgium N.V. (Diegem))
Meer info: 02/708.61.00 of www.cgi.com.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.