Getest door dVO : Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Propilot Tekna+ 140 pk

Eerste aanzet tot autonoom rijden

Nissan gaf zijn Qashqai onlangs een lichte facelift mee. Opvallendste kenmerk zijn de wielkasten en bumpers in koetswerkkleur, die het geheel een wat blitser uitzicht geven. Onder de motorkap werd de 1.2 DIG-N vervangen door een 1.3 DIG-T, die verkrijgbaar is in een versie met 140 en 160 pk en ook de technologische uitrusting kreeg een boost met de komst van de Propilot, die eerder al op de elektrische Leaf debuteerde. Hier geen éénpedaalbediening, maar wel een intelligente cruise control, die de auto ook netjes binnen zijn rijstrook houdt, op voorwaarde dat de weg zijmarkeringen heeft.

 
De Qashqai heeft altijd een voortrekkersrol gespeeld. Hij zette bij zijn debuut in 2007 niet alleen een volledig nieuw segment op de kaart, waar de concurrentie in de jaren die volgden als wespen op een honingzoete frisdrank afkwamen, maar werd ook de eerste SUV die het eveneens met succes wist op te nemen tegen gewone gezinswagens, wanneer het aankwam op het winnen van de aandacht van Jan Modaal.

Achtergrond

Deze alleskunner, die inmiddels al aan zijn tweede generatie toe is, kreeg nu zijn midlife-opfrisbeurt. Dat resulteerde dus in meer uit hetzelfde vaatje, maar met enkele smaakvolle accenten. Bumpers en wielkasten in koetswerkkleur moeten de Qashqai een wat dynamischer uiterlijk geven, zodat hij beter gewapend is in zijn strijd met de alsmaar talrijker wordende schare concurrenten die zijn segment bevolken. 
Die concurrentie is inderdaad niet min. Zoals al eerder gezegd wil zowat iedere autofabrikant krenten uit de uiterst lekkere pap van dit segment pikken. Bovendien valt de Qashqai door zijn afmetingen een beetje tussen wal en schip. Hij schurkt niet alleen aan tegen de wat grotere auto’s uit cross-over land zoals de Opel Grandland X en de Peugeot 3008, maar voelt tegelijk ook de hete adem in de nek van de kleinere en vinnigere modellen zoals de Hyundai Kona. Lichte optische aanpassingen lijken dan ook niet meteen voldoende om succes te oogsten. En dat lijkt men bij Nissan ook te beseffen, want de Japanners doen er nog een aardig schepje bovenop met nieuwe motoren (het intussen klassieke antwoord op de strengere WLTP-normen) en een forse portie moderne technologie. De Tekna- en de Tekna+-uitvoeringen van de Qashqai worden immers tegen meerprijs ook aangeboden met de Propilot. Dat hebbeding zorgt ervoor dat de Qashqai de juiste afstand bewaart tot zijn voorganger, uit zichzelf accelereert en afremt (donders handig in de file), automatisch binnen de lijnen blijft en zelf door niet al te scherpe bochten stuurt.
Nissan noemt deze systemen zelf Intelligent Driving-systemen. Propilot wordt enkel geleverd in combinatie met de automatische CVT- of DCT-transmissies. Handgeschakelde Qashqai’s worden wel aangeboden in combinatie met Intelligent Cruise Control, Intelligent Lane Intervention en Lane Keep Assist, maar blijven evenwel verstoken van de Traffic Jam Assist-functie, die het automatisch optrekken en vertragen in files regelt. Propilot, dat geactiveerd wordt met een blauw knopje op het stuur, is uitsluitend geschikt voor gebruik op autosnelwegen die gescheiden worden door vangrails en als bestuurder dien je nog altijd je ogen op de weg en je handen aan het stuur te houden. Het systeem is dus een eerste aanzet tot autonoom rijden. Een voorsmaakje als het ware, ook al omdat in de Belgische verkeerswet staat dat je als automobilist te allen tijde de handen aan het stuur moet houden.

Rijgedrag

Fleet-Flits mocht de weg op met de Tekna+, het topmodel uit het gamma, dat uiteraard alle toeters en bellen die Nissan momenteel op gebied van veiligheid en comfort te bieden heeft, aan boord had. Op motorisch vlak biedt Nissan de keuze uit twee dieselmotoren (1.5 dCi met 115 pk en 1.8 dCi met 150 pk) en twee benzinemotoren (1.3 DIG-T met 140 pk en 160 pk). Zij brengen hun vermogen al naargelang de versie via een handgeschakelde zesversnellingsbak of een XTronic CVT-transmissie over op de voorwielen of op alle vier wielen.
Wij voelden op ons veeleisende testparcours de 1.3 benzinemotor met CVT-transmissie, Propilot en voorwielaandrijving aan de tand. Een versie die zich vooral op de heuvelachtigere passages van ons testtraject iets alerter en vinniger toonde dan de intussen om WLTP-redenen uit de catalogus verdwenen 1.2 DIG-N, die we vorig jaar al konden testen. De 1.332 cc benzinekrachtbron heeft baat bij de vermogenstoegift van 25 pk, waardoor hij vooral in de klimmende passages het verschil maakt met zijn voorganger op onze testbank. De vernieuwde Qashqai is echter ook in pure cijfers sneller geworden, want hij legt de sprint van 0 naar 100 nu af in net geen tien seconden (9,9 sec), terwijl de vorige versie daar vorig jaar nog iets minder dan 13 tellen voor nodig had. Dat overschot aan prestaties zorgt er echter vooral voor dat de krachtbron zijn werk kan doen zonder zich al te heftig in te spannen, wat dan weer positieve gevolgen heeft voor het verbruik en het comfort aan boord. Al was het maar omdat de motor niet zo vaak meer hoog in de toeren hoeft te gaan om voldoende vermogen te vinden.
Toch ook hier nog een woordje over de Propilot. Die positioneert de Qashqai pal in  het midden van de rijstrook. Dus even opzij gaan voor een naderende motorrijder, die tussen twee rijstroken de file voorbijrijdt, is er niet meer bij, tenzij je zelf het systeem “overrulet”. Je kan als bestuurder trouwens zelf de minimale afstand bepalen die je in acht wil nemen ten opzichte van de auto voor je. Toch is zelfs de kortste afstand mogelijk nog altijd genoeg voor andere weggebruikers om zich tussen jouw auto en die voor je te wurmen. Waarop het systeem dan even kort in de remmen gaat om opnieuw de vooraf ingestelde tussenafstand te bewaren. Geen voer voor gehaaste bestuurders dus, die Propilot… maar wie wil onthaasten in de auto, geniet ontegensprekelijk van dit stukje moderne autotechnologie.
Zoals we al zeiden kan Propilot ook zelf bochten nemen, op voorwaarde dat die niet te scherp zijn. Dit systeem werkt goed op snelwegen, waar de bochten doorgaans geleidelijk zijn (we hebben  het even niet over de bocht van Vorst of evenmin over de bochten in de buurt van de tunnel van Cointe in Luik, die in het laatste geval zelfs op ons testparcours gelegen zijn), maar  op gewestwegen met voldoende zijmarkeringen vindt de Qashqai de bochten soms iets te scherp en schakelt hij het systeem in volle bocht gewoon uit. De handen goed aan het stuur houden en de aandacht er altijd bij houden, zijn dus niet alleen om wettelijke redenen een goed idee!

Veiligheid

De Qashqai kan toegerust worden met een aantal nuttige en veilige technologieën zoals Intelligent Emergency Braking (intelligente noodremhulp), Pedestrian Recognition (voetgangerherkenning), Blind Spot Warning (dodehoekwaarschuwing), Lane Departure Warning, Intelligent Parking Assist en een 360°-camerabewakingssysteem dat Nissan de Around View Monitor noemt. En uiteraard de nieuwe Propilot. Daarnaast wordt het veiligheidspakket verder opgesmukt met full-LED koplampen en het Adaptive Front Lighting System (AFS). Dit AFS heeft meedraaiende lichtbundels, die de bochten perfect uitlichten. Verder kunt u tegen meerprijs ook kiezen voor de Rear Cross Traffic Alert dat waarschuwt voor achteropkomend verkeer wanneer je achteruit een parkeerplaats wil verlaten, Traffic Sign Recognition, Intelligent Driver Alertness en, tot slot, de Stand Still Assist (SSA) die aangevuld wordt met Hill Start Assist (HSA) en aangeboden wordt op voertuigen met manuele transmissie.

Comfort

Nissan heeft grote inspanningen gedaan om de Qashqai stiller te maken. En dat laat zich voelen, want zelfs bij hogere snelheden blijft het wonderlijk stil in het interieur en is er van rolgeluiden en windruis amper sprake. Het comfortgevoel wordt verder nog onderstreept door de prima zittende zetels, die voortaan in Nappaleder uitgevoerd zijn. Dat maakt een heel verschil met de oude bekleding, die we altijd een beetje goedkoop, kleurloos en slap vonden. Bovendien zit het met de zijdelingse steun ook wel snor, terwijl de iets langer uitgevallen zitting eveneens bijdraagt tot de stabiliteit die de inzittenden ervaren tijdens wat bochtigere trajecten.
De geheugenfunctie van de bestuurderszetel is een prima extraatje, omdat op die manier twee bestuurders altijd meteen weer hun ideale positie terugvinden. Dat de buitenspiegels niet in deze geheugenfunctie opgenomen werden, vinden we persoonlijk wel een minpuntje.

Functionaliteit

De Qashqai biedt vooraan veel ruimte voor zijn inzittenden. Achteraan is het allemaal net iets meer benepen en ook qua hoofdruimte zijn er concurrenten die beter scoren. Dat heeft uiteraard ook te maken met het feit dat de Qashqai het ook moet opnemen tegen grotere concurrenten zoals de al eerder genoemde Peugeot 3008 en Opel Grandland X.
De laadruimte mag als marktconform bestempeld worden, maar  heeft in de hogere regionen een beetje te lijden onder de dynamische lijn van de Qashqai. De cross-over van Nissan slaat in het koffercompartiment echter gepast terug met de dubbele bodem van zijn laadvloer, waarin nog heel wat nuttige bagageruimte te vinden is.

TCO

De Qashqai Tekna+ is een bijzonder goed toegeruste auto. Dat betekent concreet meteen ook dat hij veel waar voor zijn geld biedt. Onze testversie met de 1.3 DIG-T motor in combinatie met de XTronic transmissie heeft een prijskaartje van 28.834,71 euro, excl. BTW, en stelt daar heel veel uitrusting tegenover. Zijn CO2-uitstoot van 130 g/km komt hem echter duur te staan wanneer we het over zijn fiscale aftrekbaarheid of zijn voordeel van alle aard hebben. Wie naar een versie met lagere CO2-uitstoot op zoek is, komt uit bij de dCi 115, die in zijn handgeschakelde versie blijft steken op een fiscaal vriendelijkere 100 g/km. En zo blijven we in de wat absurde situatie steken dat benzinemotoren doorgaans zwaarder afgestraft worden dan gelijkwaardige dieselmotoren, die in de toekomst eerder uit stadscentra geweerd zullen worden dan hun benzinetegenhangers. Je zou als potentiële koper van minder een punthoofd krijgen … 
Tijdens onze test kwamen we met de 1.3 DIG-T uit op een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km. Wat zeer behoorlijk is voor een wagen met de afmetingen van de Qashqai.

Fleet-Flits conclusie

De Qashqai Tekna+ biedt veel waar voor zijn geld. Dat dankt hij voor een belangrijk deel aan zijn ruime uitrusting. Goed nieuws is dat ook de lagere uitrustingsversies al behoorlijk goed gestoffeerd zijn. Eén uitzondering op deze regel is evenwel de Propilot, die enkel op de Tekna en de Tekna+ tegen meerprijs leverbaar is. Die Propilot geeft overigens wel een nieuw elan aan de gefacelifte versie van de Qashqai, die verder ook nog nieuwe motoren en een paar gesmaakte koetswerkaanpassingen meekreeg. Die nieuwe motoren kunnen er evenwel niet voor zorgen dat de Qashqai zijn CO2-uitstoot naar beneden krijgt, waardoor ons testvoertuig met de 140 pk sterke 1.3 DIG-T motor met Xtronic-transmissie op 130 gr/km CO2 blijft steken. Toch een domper op de feestvreugde voor de zakelijke gebruiker. De Qashqai blijft evenwel een prettig rijdende auto, die ook niet opzij gaat voor langere verplaatsingen. En daar doet de Propilot, die een eerste aanzet tot autonoom rijden geeft, alleen nog maar een schepje bovenop.