Administratieve rompslomp: nefast voor ondernemerszin en competitiviteit

21/10/2019 OM 08:15 - Luc Willemijns
848bafb2ab4e84b8cdef4687b4977ee8
Ondernemers willen maar één ding: Ondernemen. Voldoen aan alle wettelijke verplichtingen hoort daar uiteraard bij. Er valt echter niet te ontkennen dat de wetgeving steeds uitgebreider en complexer is geworden en de proportionaliteit vaak zoek is. Zelfstandige ondernemers worden al gedwongen om teveel tijd en financiële middelen te spenderen aan de administratieve zijde van het ondernemerschap, vaak zonder de garantie en het gevoel dat men daarbij uiteindelijk 100% conform de regelgeving handelt.

Uit UNIZO-onderzoek blijkt dat bij 50% van de ondernemers “administratieve rompslomp” één van de domeinen is die hen het meeste dwars zit. Meer nog, 18% van de ondernemers zou niet meer opnieuw starten als ondernemer vanwege de hoge mate van administratieve rompslomp.

Dat KMO’s en zelfstandigen proportioneel gezien hogere administratieve lasten ervaren dan grote ondernemingen, is geen loutere perceptie. Studies geven aan dat de kosten voor kleine ondernemingen tot 10 maal zo hoog kunnen zijn in vergelijking met grote ondernemingen om zich in overeenstemming te stellen met een bepaalde wetgeving. Zij beschikken niet over dezelfde middelen om zich te informeren, zich in overeenstemming te stellen met nieuwe wetgeving, rapporteringen bij te houden,… De “compliance afdeling” in een kleine onderneming is gewoon de ondernemer zelf.

Negatieve impact op competitiviteit

Administratieve lasten hebben niet enkel een negatieve invloed op het humeur, de bedrijfsdynamiek binnen een onderneming en de ondernemerszin in het algemeen. Zij beïnvloeden ook op negatieve wijze de competitiviteit van ondernemers.

Administratieve lasten brengen namelijk een verlies aan investeringscapaciteit met zich. De winstgevendheid en de efficiëntie van de onderneming worden ondermijnd met een dalende productiviteit als gevolg, hetgeen op haar beurt ook een negatieve invloed heeft op het internationaal concurrentievermogen.

Concrete bedrijfsmaatregelen

UNIZO stelt daarom enkele concrete beleidsmaatregelen voor die er samen voor moeten zorgen dat de administratieve rompslomp structureel wordt afgebouwd:

  1. De eerste voorwaarde voor administratieve vereenvoudiging is dat het bovenaan de politieke agenda staat. Alleen zo kunnen hervormingen effectief worden doorgevoerd.
  2. Belangrijke successen kunnen worden geboekt via sectorale vereenvoudigingsinitiatieven. Door niet louter een bepaalde wetgeving, maar een sector in zijn geheel te analyseren, zullen veel verschillende knelpunten zichtbaar worden en kunnen belangrijke successen worden geboekt in de sectoren en doelgroepen waar het meeste nood is aan vereenvoudiging.
  3. Een € 1 erbij, € 3 weg-regel: zowel op regionaal als federaal niveau, moet men erover waken dat de administratieve lasten niet via nieuwe regelgeving opnieuw toenemen. Het idee: administratieve lasten voor een ondernemer kunnen gekwalificeerd worden als een kost. Welnu, elke euro extra/nieuwe lasten moeten worden gecompenseerd door minstens drie euro aan vermindering in bestaande lasten. Op die manier wordt de overheid verplicht om niet-regelgevende manieren te overwegen om beleidsdoelen te bereiken, actief op zoek te gaan naar betekenisvolle vereenvoudigingsinitiatieven en om grondigere impactanalyses uit te voeren, alvorens nieuwe regelgeving uit te vaardigen.
  4. Administratieve vereenvoudiging draait ook om meer kwaliteitsvolle wetgeving. Impactanalyses moeten een sterkere plaats krijgen in ons beleidsproces. Dat kan mede worden ondersteund door de invoering van een regelgevingsagenda. Daar administratieve lasten ook hun oorsprong op Europees niveau kunnen vinden, moet België voortaan ook zelf impactanalyses maken van voorstellen van Europese wetgeving om zo de concrete gevolgen voor ons land in te schatten en dit mee te kunnen nemen naar de Europese onderhandelingstafel.
  5. Tot slot moet ook van een betere publieke digitale dienstverlening (e-government) een prioriteit worden gemaakt. Door meer ambitie en betere interbestuurlijke samenwerking moet digitalisering ook effectief leiden tot vereenvoudiging. UNIZO pleit hier voor een digitaal ondernemersprofiel voor elke ondernemer over bestuursniveaus heen met de nadruk op diens customer journey en life events. Deze vraag ligt ook in lijn met de aankomende verplichtingen rond de European Single Digital Gateway die van e-government een belangrijk onderwerp zal maken gedurende de komende jaren. De nieuwe regering moet deze Verordening daarom aangrijpen als een kans om een prioriteit te maken van digitaliseringsprojecten en België een frontrunner te maken op het gebied van publieke digitale dienstverlening en daarmee ook haar aantrekkelijkheid aan te tonen als ondernemersland.

Doe de Red Tape Challenge!
Kan ook jij boeken schrijven over de administratieve rompslomp waarmee jij dagelijks te maken krijgt? Moet ook jij honderd keer dezelfde informatie aan overheden doorgeven? Dan ben jij de geknipte ondernemer om deel te nemen aan de Red Tape Challenge. UNIZO verzamelt klachten of verzuchtingen van ondernemers. Met die bundel zal ze naar de overheid stappen met de vraag om administratieve vereenvoudiging weer bovenaan de agenda te zetten.

Stuur jouw klachten door met betrekking tot:

  • administratieve lasten
  • gebrek aan digitalisering
  • schendingen “Only Once”-principe
  • inefficiënte of onduidelijke wetgeving
  • inefficiënte inspectiemechanismen

naar redtape@unizo.be. Meer info: 0800/20.750.

(Wil je weten waarvoor UNIZO voor ondernemers nog opkomt? www.unizo.be/standpunten)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.