IBO blijft voor Klingele Chocolade voornaamste opleidingsinstrument
Met een dertigtal medewerkers boekte Klingele Chocolade vorig jaar een omzet van 6,2 miljoen euro. Het bedrijf voert zijn producten uit naar 44 landen. Als ambachtelijke productie-KMO ontsnapt Klingele Chocolade niet aan de krapte op de arbeidsmarkt. Zo heeft het bedrijf momenteel vacatures voor productie-operatoren (2) en inpakmedewerkers (5).
“Inzonderheid productiemedewerkers zijn heel moeilijk te vinden. Chocoladeproductie vereist een specifieke know-how, kennis en bovenal passie. Een voorafgaande hotelschool- of bakkerij-opleiding helpt”, geeft Koen Klingele aan.
Het bedrijf puurt ontegensprekelijk voordeel uit zijn familiale karakter met respect voor de individuele medewerker. Tegelijk heeft het af te rekenen met een regio met lage werkloosheid, waarin grote industriële ondernemingen op kandidaat-werknemers een bijzondere aantrekkingskracht uitoefenen. Klingele Chocolade zet daar dan weer aantrekkelijke werkuren tegenover in een tweeploegensysteem, dat ruimte laat voor het familiaal leven.
Voorts plukt de KMO qua employer branding nog steeds de vruchten van zijn in 2017 toegekende “Leeuw van de Export”-trofee binnen de categorie “Kleine ondernemingen”.
IBO als instroominstrument
“In VDAB vinden we een gewaardeerde partner via onder meer de regionale jobbeurzen en de beroepsinlevingsstages die doorgaans in een individuele beroepsopleiding (IBO) uitmonden. Zowat één derde van de werknemers is via een IBO-traject ingestroomd”, verduidelijkt Eline Blanchaert.
Binnen de nieuwe IBO-context opteert Klingele Chocolade doorgaans voor een individuele beroepsopleiding over een periode van drie maanden. Bij de tussentijdse evaluatie(s) worden de drie partijen betrokken (kandidaat-werknemer, potentiële werkgever en VDAB). Daar wordt het opleidingsplan besproken en eventueel bijgestuurd, met feedback naar de kandidaat-werknemer bovenop.
Eline Blanchaert: “Het is van bijzonder belang dat de kandidaat-werkgever feedback levert aan VDAB omtrent de sollicitanten die zich aandienen. Dat is niet alleen in het belang van kandidaat-werkgevers en VDAB, maar ook in het belang van de sollicitant zelf”.
Schoolstages ideaal selectiecriterium
Ook schoolstages blijven voor Klingele Chocolade een ideaal selectiecriterium. Eén op drie stagiairs maakt hier tevens effectief kans op doorstroming naar een vaste betrekking.
“Om een maximaal rendement te behalen, ijvert Klingele Chocolade onveranderlijk voor schoolstages van minimaal drie maanden”, zo nog Blanchaert.
Interne opleidingen
“Opleiding op de werkvloer blijft voor Klingele Chocolade heel belangrijk”, stelt ceo Koen Klingele. Het bedrijf schakelt daarvoor zijn kwaliteitsverantwoordelijke in die opleiding op de werkvloer verzorgt. “Als houder van het BRC-kwaliteitslabel is product- en sectorkennis voor onze medewerkers meer dan noodzakelijk. Denk aan zaken als lactose, allergenen, hygiënevoorschriften en dies meer. Onze productie-operatoren krijgen daarnaast nog een intensievere opleiding op het vlak van onder andere de machines, recepten, ingrediënten en de hygiëneregels,” valt Koen Klingele bij.
Naast de interne opleidingen, nemen bepaalde medewerkers ook deel aan externe opleidingen (EHBO, brandpreventie, Office 365, …).
Als groeiend bedrijf is de KMO verplicht permanent te investeren in (bijkomende) opleiding. Zo implementeerde het begin 2018 een ERP-systeem dat zich in een nieuwe scholingsbehoefte vertaalde. Op administratief vlak voorziet Klingele Chocolade met de regelmaat van de klok in vervolmakingsopleidingen, bijvoorbeeld op het vlak van telefonisch onthaal.
“Opleidingen blijven van vitaal belang in het kader van de personeelsretentie. Als blijk van erkenning voor de inzet en geleverde inspanningen van het personeel, bieden we onze medewerkers kansen voor hun persoonlijke zelfontplooiing”, besluiten Eline Blanchaert en Koen Klingele.
KLINGELE CHOCOLADE N.V.
VDAB
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.