Nieuwe RIS is klaar voor 2020

24/10/2019 OM 09:10 - Luc Willemijns
1e3d905607a77c49b3b3501e42e996f2
Binnen de Vlaamse Waterweg nv is “River Information Services” een onmisbare logistieke en innoverende schakel. Deze toekomstgerichte dienst voor binnenvaartinformatie - afgekort tot RIS - draagt bij tot een betrouwbaar, efficiënt en slim waterwegennetwerk. Dat verdient een woordje toelichting!

Het concept van RIS? Het gebruik van de binnenvaart promoten door informatie en diensten te verlenen aan geïnteresseerde partijen. Van de industriële sector tot schippers, de transportsector, overheid en andere openbare instellingen, ze hebben allemaal een link met het water. En waar die connectie (nog) niet bestaat, streeft RIS ernaar er één te vormen. De dienst speelt dus een communicatieve en verbindende rol, maar heeft ook een innovatieve functie in de toekomst van de waterwegen.

Om de lange termijnvisie uit te stippelen is het een must om de noden van alle betrokken partijen én de relevante beleidsdocumenten te betrekken in de activiteiten van RIS. Per slot van rekening hebben we één gemeenschappelijk einddoel: de waterweg tot een volwaardige schakel in een synchromodaal transportnetwerk zien evolueren.

Ambitieuze toekomstplannen

Op basis van zeven toekomstgerichte initiatieven werkt RIS doorlopend aan deze doelstelling. Aangezien de dienst in de eerste plaats een informatiesysteem is, vormt de optimalisatie van data en informatie vanzelfsprekend een focuspunt. Naar de toekomst toe is het immers essentieel om in relevante, kwalitatieve informatie te voorzien die de binnenvaart nog toegankelijker en succesvoller maakt.

Door relevante data te identificeren en deze te vertalen naar bruikbare info voor de waterweggebruikers, heeft RIS ook aandacht voor verkeersmanagement. Want er is nog veel plaats voor extra vrachtvervoer op de binnenvaart, maar al die binnenschepen moeten natuurlijk wel veilig kunnen varen. Hiervoor investeert De Vlaamse Waterweg sterk in de integratie en toepassing van technologische databronnen. Verder worden ook de mogelijkheden rond het Internet of Things (IoT) onderzocht. In het nieuwe decennium dat aanbreekt in 2020 wordt dat aspect van het virtuele leven immers nog belangrijker, ook in de logistiek.

RIS als concurrentieel voordeel

Om de modal shift van de verzadigde autowegen naar de duurzame waterwegen aantrekkelijker te maken, biedt RIS heel wat handige digitale diensten aan, bijvoorbeeld voor transportplanning. Uitgebreidere en gedigitaliseerde diensten aanbieden zorgt voor lagere kosten en hogere tevredenheid bij de gebruikers. Om zo’n administratieve digitalisering mogelijk te maken, is het belangrijk om de Vlaamse, Belgische en Europese RIS-diensten te harmoniseren met respect voor Europese richtlijnen. Zo zitten alle belangrijke spelers op dezelfde golflengte en kan de binnenvaart internationaal groeien.

Permanent evolueren en innoveren, dat is de basis van het betrouwbare, efficiënte en veilige waterwegennetwerk waar RIS naar streeft. Daarom richten De Vlaamse Waterweg nv zich op diverse projecten en initiatieven die dit mogelijk maken. Enkele daarvan zijn smart shipping, smart docs en internationale samenwerkingen.

Alles smart

Slimme vaartuigen met sensoren en on-board systemen voor o.a. navigatie en brandstofverbruik hebben uiteraard ook een slimme (wal)infrastructuur nodig die op hen is afgestemd. Alleen dankzij de juiste informatie en voorzieningen kunnen deze nieuwe “smart ships” veilig en efficiënt varen. RIS zet hier dan ook volop op in middels smart logistics. Dit omvat de takken verkeersmanagement, logistieke datadeling en “unieke melding binnenvaart”, een systeem dat enkelvoudige elektronische registratie mogelijk maakt van zowel de lading, de reis als het schip.

Digitalisering speelt dus duidelijk een onmisbare rol binnen RIS. Zowel vergunningen als boorddocumenten worden binnenkort omgevormd tot smart docs, voor de beroeps- evenals de pleziervaart. RIS neemt verder actief deel aan verschillende toonaangevende internationale fora zoals PIANC, DINA, STRIA en CESNI om zich verder te verbeteren op het vlak van vakkennis en visie buiten de landsgrenzen.

Aangezien binnenvaartinformatiediensten niet langer exclusief ontwikkeld worden voor schippers en reders maar ook voor de overheid en logistieke sector, streeft RIS ernaar ontwikkelingen te faciliteren die de verrijkte informatie beschikbaar stellen aan een brede waaier derden. Het is dan ook essentieel dat dit hand in hand gaat met de creatie en aanmoediging van een breed draagvlak, meer betrokkenheid en nauwere samenwerking met de sector.


(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand met De Vlaamse Waterweg nv (Hasselt))

Meer info: 011/29.84.00 of https://vlaamsewaterweg.be of https://www.visuris.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.