Jungheinrich koppelt magazijnrekconcept met optimale heftruck-keuze

03/12/2019 OM 07:20 - Luc Willemijns
119baba81d09dae6c77a61ec278ff22f
(“Jelle Celis: “Jungheinrich biedt sinds twintig jaar hetzelfde type palletrek aan. Dat biedt de klant uitzicht op business continuity”)

Jungheinrich N.V. (Heverlee), onderdeel van het gelijknamige Duitse beursgenoteerde familiebedrijf, is voornamelijk bekend omwille van zijn uitgebreid gamma goederenbehandelingstoestellen. Binnen de business-unit Logistieke Systemen treedt het bedrijf echter ook op als fabrikant van palletrekken. Die unieke combinatie onder eigen dak positioneert Jungheinrich sterker als one-stop-shopping point bij het aanreiken van intralogistieke oplossingen. “Palletrekken blijven binnen het totaalconcept van een intralogistieke omgeving hoedanook een sleutelcomponent”, weet Jelle Celis, logistics systems director bij Jungheinrich N.V.

Jungheinrich is internationaal al zestig jaar een aanzienlijke speler in de inrichting van magazijnomgevingen, inzonderheid met palletrekken. Het bedrijf bouwde rond die activiteit een hele structuur uit met het oog op het aanbieden van de meest optimale intralogistieke oplossingen. Sinds dertig jaar focust ook de Belgische vestiging op de commercialisatie van palletrekken.

Hoofdactiviteit van Jungheinrich is de productie van goederenbehandelingstoestellen, gaande van transpalletten, klassieke heftrucks (voor binnen- en buitentoepassingen tot 9 ton) over reachtrucks tot smallegangen-stapelaars. Deze laatste hebben een hefbereik tot 17 meter en een nominaal hefvermogen van 1,6 ton.

Met een 250-tal medewerkers boekte Jungheinrich vorig jaar een omzet van zowat 87 miljoen euro.

“In de voorbije vijf jaar realiseerden we telkens groeicijfers van ongeveer 7%”, aldus Celis.

Het eind 2016 opgestarte web-platform Profishop biedt intussen 8.000 producten aan. Kernaanbod van Profishop zijn stapelaars en transpalletten. Het assortiment omvat evenwel alle toebehoren voor de inrichting van magazijnen, werkplaatsen of kantoren.

“De business-unit Logistieke Systemen houdt zich niet alleen bezig met de productie van maatspecifieke toepassingen, inzonderheid voor smallegangen-toepassingen, maar evenzeer met de commercialisatie van palletrekken en magazijninrichting,” schetst Celis.

Jungheinrich is al ruim zestig jaar actief in de wereld van de palletrekken. Sinds twintig jaar produceert het bedrijf palletrekken in België (Dottenijs), Italië, Portugal, Turkije, Tsjechië en Rusland.

Optimalisatie intralogistieke bedrijfsprocessen

Klanten en mogelijke klanten van de business-unit Logistieke Systemen zijn alle bedrijven die interesse betonen voor de optimalisatie van hun bestaande intralogistiek of voor de invoering van intralogistieke oplossingen in brown- of greenfield-omgevingen.

Jelle Celis: “Als adviseur en implementatiepartner dekken we het hele logistieke traject van A tot Z af. We streven concurrentie-onderscheid na door de klant op de juiste manier te bevragen en met hem mee te denken hoe zijn intralogistieke processen best kunnen worden georganiseerd. We beperken ons niet tot het zomaar plaatsen van palletrekken of we gaan niet enkel op zoek naar het meest geschikte type heftruck, maar gaan na hoe de klant zijn goederen wenst te stockeren, hoe het replenishment-proces verloopt, hoe de orderpicking - verticaal dan wel horizontaal - wordt verzorgd en of de invoering van een smallegangen-concept al dan niet zinvol is”.

“De meest optimale heftruck-keuze is doorgaans onlosmakelijk verbonden met het rekkenconcept, en vice-versa. Als one-stop-shop bieden we meerwaarde aan de klant door hem de zekerheid te verschaffen dat zijn behandelingstoestellen binnen de gekozen rekkenconstellatie optimaal zullen functioneren,” wordt daaraan toegevoegd.

Smallegangen-toepassingen

De business-unit Logistieke Systemen van Jungheinrich implementeert een groot deel van zijn oplossingen in smallegangen-omgevingen. Belangrijk uitgangspunt daarbij is of de klant zoveel mogelijk palletten kwijt wil in een bepaald stockagevolume dan wel of hij elke pallet afzonderlijk wil bereiken in een manuele of semi-automatische omgeving. Niet dat Jungheinrich exclusief op smallegangen focust.

“Smallegangen zijn niet voor elke klant de beste oplossing. Vanuit de afdeling Logistieke Systemen kunnen we net zo goed adviseren een deel van de opslagplaats met compactstapeling in te richten met behulp van doorrol- of shuttle-rekken, terwijl een ander deel als reachtruck-magazijn kan worden bestemd,” aldus onze gesprekspartner.

Kortom, Jungheinrich’s oplossingenspectrum oogt bijzonder divers en gevarieerd. Indien een klant geen behoefte heeft aan een FI/FO (First-In/First-Out)-aanpak kan het beschikbaar stockagevolume worden geoptimaliseerd met een compactstapeling waarbij alle palletten middels een shuttle-rek, een gravitair doorrolrek of een drive-in rek worden opgeslagen. Dat ligt dan weer helemaal anders bij logistieke dienstverleners die op de tijdsbasis verschillende producten opslaan en een doorgedreven flexibiliteit in hun warehouse-omgeving nastreven door elk pallet goederen individueel beschikbaar te stellen.

“Samen met de klant spitsen we ons dan toe op het productassortiment, de SKU’s (stock keeping units), de wijze van orderpicking en aanlevering om naderhand een concept uit te dokteren met rekken en heftrucks die een optimale werkorganisatie binnen bereik brengt,” verduidelijkt de logistics systems director.

Sterreferentie van Jungheinrich’s business-unit Logistieke Sytemen is vooralsnog het eerder ingerichte nieuw Europees distributiecentrum van Carglass in Bilzen, groot 41.932 m².

Aandacht voor business continuity

Jungheinrich hanteert een specifiek business-model op basis van eigen producten.

Jelle Celis: “Sinds twintig jaar biedt Jungheinrich hetzelfde type magazijnrek. Dat onderscheidt ons van de concurrentie. Door te opteren voor een vast magazijnrektype bieden we de klant business continuity en uitzicht op een blijvende service. Als binnen twintig jaar een ligger dient vervangen, kunnen we die probleemloos leveren conform het profiel van de staanders”.

Toenemende aandacht voor automatisering

Wegens de schaarste aan bedrijfsterreinen stapelen bedrijven hun goederen steeds meer in de hoogte. Reachtrucks zijn inmiddels beschikbaar in uitvoeringen met een hefhoogte van bijna 13 meter. Een doorgedreven automatisering in magazijnomgeving is duidelijk de volgende stap. Net zoals ook de elektrificatie in de wereld van de goederenbehandelingstoestellen zich onverkort doorzet.

Zo richtte het Jungheinrich-concern eerder dit jaar met de Triathlon Holding de joint-venture JT ENERGY Systems GmbH (Glauchau) op, die actief is in de productie en recyclage van lithium-ion batterijsystemen en zijn productiecapaciteit intussen al uitbreidde via de overname van de voormalige Solarworld-fabriek in het Duitse Freiburg. Begin dit jaar nam Jungheinrich een controlebelang in ISI Automation GmbH & C° KG (Lemgo), een specialist in kant-en-klare automatiseringsoplossingen. Het laat zich raden welke richting de Belgische dochter in de toekomst zal uitgaan.

“Palletrekken blijven in de verdere automatisering van de bedrijfsprocessen een belangrijke component uitmaken. Die expertise, in combinatie met de productie in eigen beheer, zal Jungheinrich blijvend ondersteunen in zijn one-stop-shop aanpak als voornaamste marktdifferentiatior, ook in de toekomst”, besluit Jelle Celis.

119baba81d09dae6c77a61ec278ff22f
(“Jelle Celis: “Jungheinrich biedt sinds twintig jaar hetzelfde type palletrek aan. Dat biedt de klant uitzicht op business continuity”)
D811bce4a47603ea550a10b5f52ab439
(“Ook in de toekomst blijven palletrekken een belangrijke component binnen de verdere automatisering van de bedrijfsprocessen”, weet Jelle Celis)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.