GETEST DOOR DVO: Kia ProCeed 1.4 T-GDi GT Line

Shooting Brake met verleidelijke lijnen

Kia mag gerust een snelle stijger in de auto-hitparade genoemd worden. Wie de evolutie van zowel de verkoopsprestaties als de aangeboden modellen van het Zuid-Koreaanse merk in de afgelopen drie decennia onder de loep neemt, kan niet anders dan bewonderend fluiten. Kia groeide tussen pakweg 1995 en nu uit van het kneusje van automobielland tot een constructeur die zowel qua bouwkwaliteit als rij-eigenschappen niet meer achteruit hoeft te deinzen voor zijn Europese concurrenten. Iets wat het met de nieuwe en bloedmooie ProCeed alleen maar onderstreept.

Cee’d is een naam die al sinds 2007 in de catalogi van Kia is terug te vinden. In dat jaar debuteerde de Cee’d immers als de opvolger van de Cerato. Hij werd van bij de start aangeboden als een vijfdeurs hatchback, een stationwagen (Cee’d Sportswagon) en een driedeurs hatchback, die naar de naam Pro-Cee’d luisterde.

Achtergrond

In 2018 lanceerde Kia de derde generatie van de Ceed en veranderde in één moeite de naam van het model. Het werd een subtiele wijziging, want de naam wordt voortaan zonder apostrof geschreven zodat de C’eed sindsdien als Ceed door het leven gaat. Naast de vijfdeurs hatchback en de vijfdeurs Sportswagon omvat het gamma ook vandaag nog altijd een derde koetswerkvariant die de naam ProCeed meekreeg. In tegenstelling tot de vorige generaties gaat het hier echter niet langer om een driedeurs hatchback, maar om een vijfdeurs shooting brake-model, dat langer en lager uitvalt dan de hatchback. De ProCeed wordt gekenmerkt door een bijzonder verleidelijk lijnenspel en neemt resoluut de handschoen op tegen de Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Het getuigt van moed en zelfbewustzijn dat de Zuid-Koreanen rechtstreeks in duel gaan met een premium-model met een ster op de motorkap.

De overstap van een coupé-achtige driedeurs naar een vijfdeursmodel met duidelijke coupé-trekken kwam er overigens niet zomaar, want het segment van die driedeurs coupés krijgt in Europa al een paar jaar aardige uppercuts te verwerken die waarschijnlijk te danken zijn aan de wildgroei van andere segmenten. Die doen het in de strijd om de gunsten van de automobilist merkelijk beter dan die weliswaar mooie, maar toch behoorlijk onpraktische driedeursmodellen.

Het antwoord Kia ProCeed op die evolutie is dus de 4,60 meter lange ProCeed. Daardoor is hij exact vier centimeter korter dan zijn Teutoonse opponent. Hij wordt aangeboden aan een prijs die zowat 1.000 euro onder die van de Benz ligt, waarmee Kia meteen duidelijk maakt dat het een wat democratischer geprijsde shooting brake wil aanbieden, zonder hem echt in de uitverkoop te zetten. Alweer een teken van het zelfbewustzijn dat leeft in Seoul. De ProCeed kost op zijn beurt trouwens 1.000 euro meer dan de Ceed Sportswagon

Rijgedrag

De ProCeed deelt zijn K2-onderstel met de Ceed hatchback en de Ceed Sportswagon. Dat betekent dat hij de weg opgaat met pseudo-McPhersons vooraan en een meerarmige achteras. Omdat de ProCeed enkel aangeboden wordt in de GT Line- en GT-uitvoeringen, kan hij ook nog eens rekenen op specifieke ophangingsafstellingen. In de praktijk betekent dit voor beide uitvoeringen dat het chassis een centimeter verlaagd werd, terwijl ook de achterveren een pak stugger zijn. 22 procent bij de GT Line en maar liefst 44 procent bij de GT. In combinatie met een eveneens stijvere antirolstang (3 procent voor de GT Line en 6 procent voor de GT) zorgt dit voor een onderstel dat duidelijk van wanten weet en helemaal op Europese leest geschoeid is. Dat is overigens geen toeval want de Ceed en ProCeed werden niet alleen op het oude continent ontwikkeld, maar worden er ook gebouwd, aangezien ze in Slovakije van de band lopen.

Onder de motorkap van ons testvoertuig huisde een 140 pk sterke 1.4 T-GDi motor, die dat vermogen koppelde aan een trekkracht van 242 Nm. De ProCeed leidt dat vermogen via een handgeschakelde zesversnellingsbak of een gerobotiseerde zevenversnellingsbak naar de voorwielen. Ons testvoertuig was toegerust met de automaat, die soepel schakelt, maar niet meteen als supersnel te boek staat. Toch biedt deze aandrijflijn best wat vaardigheid en met een topsnelheid van 205 m/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9,2 seconden realiseert hij goede waarden. Al verwacht je met zo een sportieve koetswerklijnen net iets meer levendigheid wanneer je het rechterpedaal indrukt … En daar kan een druk op de knop van de”‘Sport”-stand eigenlijk weinig aan veranderen. De ProCeed gedraagt zich vanaf dat moment wel iets nerveuzer, maar het sportieve knopje maakt hem niet merkelijk sneller.

Voor die surplus aan vermogen ben je dus waarschijnlijk beter af bij de 1.6 T-GDi (enkel voor de GT-uitvoering), die 204 pk op het asfalt zet en met een maximaal koppel van 265 Nm vermoedelijk een pak meer vaardigheid in huis heeft. Het motorengamma van de ProCeed wordt overigens vervolledigd door de 1.0 T-GDi met 120 pk en de 1.6 CRDi dieselversie die 136 pk produceert (beiden enkel verkrijgbaar op de GT Line).

Veiligheid

Kia heeft de ProCeed goed voorzien van veiligheidssystemen, al is het wel opvallend dat bepaalde technologieën zoals bijvoorbeeld de dodehoekcontrole enkel verkrijgbaar zijn bij het topmodel in de GT-uitvoering. De spoorassist ontpopt zich dan weer als een nogal ijverig baasje, die soms een beetje tegenwringt tijdens het rijden. Vooral het feit dat hij naden in de weg soms ook als wegmarkeringen interpreteert, werkt af en toe behoorlijk op de zenuwen van de bestuurder. Al dienen we er meteen aan toe te voegen dat de Kia ProCeed zeker niet de enige auto is die in dit bedje ziek is, want nogal wat van de recente modellen hebben af te rekenen met dit soort ongewilde bijstuuracties.

Op het vlak van airbags is deze Zuid-Koreaan ook zeer goed voorzien. Hij krijgt er zes mee, want naast een frontale airbag hebben bestuurder en voorpassagier ook beiden recht op een lateraal en gordijnopblaaskussen. Opvallend is wel dat een knie-airbag niet voorhanden is. Ook niet tegen meerprijs.

Het zicht rondom is uitstekend te noemen, met uitzondering van wat je in de binnenspiegel ziet. Door de duikende daklijn en de eerder kleine achterruit is het bijzonder moeilijk om de spiegel zo af te stellen dat hij een duidelijk beeld naar achteren geeft.

Comfort

De Kia ProCeed heeft een 5 millimeter langere frontpartij dan de Stationwagen, maar hij is vooral 4,3 centimeter lager. Die verlaging draagt uiteraard ruim bij tot de ranke lijnen van de ProCeed, maar zorgt er ook voor dat hij een redelijk lage instap heeft.

De wat stuggere vering van de ProCeed doet geen afbreuk aan het comfort. De ProCeed zet overigens duidelijk in op comfort en luxe, getuige zijn uitrustingslijst waarop ook een verwarmd stuur en verwarmde zetels staan. Dit blijken, zeker in de wintermaanden, best aangename gadgets die echt het verschil maken wanneer je in een auto kruipt die enkele uren in de koude buitenlucht heeft gestaan.

Het interieur trekt de lijn van het in het oog springende aantrekkelijke koetswerk-design niet helemaal door. Alles ziet er wel netjes en verzorgd uit en ook de materiaalkeuze zit wel snor, maar toch missen we de sprankel die de buitenkant doet verhopen. Geen digitale toestanden op het dashboard dus bij de ProCeed, aangezien Kia het nog bij lekker klassieke wijzerplaten houdt. Toch trekken de Zuid-Koreanen binnenin ook wel de kaart van de vooruitgang, want zowat elke connectiviteit is voorhanden. Apple Car Play, Android Auto of zelfs TomTom Live … de ProCeed heeft het allemaal in huis. Een ander leuk extraatje dat in alsmaar meer auto’s opduikt en verdomd handig is, is de smartphone-lader op inductie. Een laadkabeltje is voortaan overbodig want het volstaat je smartphone op de daarvoor bestemde plek te leggen om hem te trakteren op een extra dosis elektriciteit.

Functionaliteit

De ProCeed beschikt ondanks zijn duikende achtersteven over een koffervolume van 594 liter en daarmee zet hij toch een aantal “echte” breaks uit zijn segment een lange neus. Het knapste staaltje inzake functionaliteit is echter dat Kia erin geslaagd is om die grote kofferruimte ook nog eens te verenigen met voldoende beenruimte op de achterbank. Al zal wie meer dan 1,85 meter meet en achteraan plaats moet nemen al je keuze voor die blitse shooting brake waarschijnlijk vervloeken, omdat de hoofdruimte door die duikende daklijn niet bepaald exemplarisch te noemen is.

TCO

De tijd dat Kia een budgetmerk was, ligt intussen al even achter ons. Hij mag dan best wat goedkoper zijn dan zijn enige echt vergelijkbare concurrent, de Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, maar toch blijft hij met een instapprijs van 27.490 euro, inclusief BTW, voor de 1.0 T-GDi toch redelijk prijzig. Wie opteert voor ons testmodel, de ProCeed 1.4 T-GDi met gerobotiseerde versnellingsbak komt uit op een prijs van 29.790 euro inclusief BTW of 24.619,83 euro excl. BTW. Het grote verschil maakt deze Zuid-Koreaan echter met zijn zeer volledige uitrusting, waardoor hij in de eindafrekening plots heel wat goedkoper wordt dan zijn opponent uit Stuttgart, die pas goed toegerust de showroom uitrijdt nadat je een hele hoop kruisjes gezet hebt op de optielijst.

Met een CO2-uitstoot van 129 g/km zou hij tot 31 december 2019 recht hebben gehad op een fiscale aftrekbaarheid van 75%, maar omwille van de nieuwe regels die vanaf 1 januari in voege zijn getreden, loopt de aftrekbaarheid van zowel de autokosten als de brandstof terug tot 58,7%. En dat is uiteraard een zware pil is, die moeilijk te verteren valt.

Inzake verbruik scoort hij met een gemiddeld verbruik van 8,04 l/100 km zeker niet slecht voor een benzine-auto. En wie het gaspedaal met de nodige intelligentie behandelt, kan op de autosnelweg zelfs opvallend zuinig uit de hoek komen, zoals het gemiddeld verbruik van 5,91 l/100 km in het laatste deel van de Fleet-Flits test, dat met een gemiddelde snelheid van 110 km/u afgelegd wordt, bewijst.

Fleet-Flits conclusie

De Kia ProCeed is een auto die zeker in de smaak valt. Niettegenstaande over smaken getwist kan worden, mag gezegd worden dat het aantrekkelijke lijnenspel van de ProCeed weinig mensen onbewogen laat. Hij heeft wat trekken van een Porsche Panamera, hij kan de vergelijking met de Mercedes-Benz CLA Shooting Brake zeker doorstaan en hij rijdt nog eens bijzonder handzaam en prettig ook.

Hoge toeren zijn niet aan hem besteed, want de 1.4 T-GDi haalt het beste in zichzelf naar boven bij een lager of gemiddeld toerental. Daardoor mist hij echter jammer genoeg de sprankel genialiteit die zijn uiterlijk eigenlijk belooft.

Het interieur oogt wat braaf en ook de afwerking had waarschijnlijk nog net ietsje beter gekund, maar zijn uiterst volledige uitrusting inzake comfort en veiligheid maakt veel goed.

De naar beneden duikende achtersteven bepaalt voor een groot deel de aantrekkelijkheid van de ProCeed, maar kost hem wat hoofdruimte en vooral zicht naar achteren. Inzake functionaliteit en kofferruimte hoeft deze Zuid-Koreaanse shooting brake dan weer geen toegevingen te doen, want met een kofferruimte van 594 liter, de mogelijkheid om de achterbank neer te klappen en de bijzonder grote kofferopening toont hij dat een perfecte huwelijk tussen uitstraling en praktisch nut mogelijk is.
 

Concurrenten voor de Kia ProCeed 1.4 T-GDi GT Line

Toegegeven, het was een hele klus om drie valabele concurrenten voor de Kia Proceed te vinden. De eerste kandidaat was de gemakkelijkste, want de Mercedes-Benz CLA Shooting Brake was ook voor de ontwerpers van de ProCeed het geliefkoosde doelwit toen ze aan de tekentafel gingen zitten. Moeilijker was het voor de twee andere, waarbij onze keuze viel op de Hyundai i30 Fastback, omdat die als neef van de ProCeed gewoon van nature dicht bij hem aanleunt, en op de Porsche Panamera, omdat de shooting brake van Kia wel een kleine broer lijkt te zijn van die eveneens wondermooie coupé-break voor de grote budgetten.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180D
Mercedes-Benz mag zowat de uitvinder van de Shooting Brake genoemd worden, want de CLS Shooting Brake was de eerste coupé-achtige break ooit. Later transponeerden de Duitsers dat concept naar hun kleine CLA en dat model is intussen aan zijn tweede generatie toe. Deze auto vertoont dezelfde sterke punten als de ProCeed, namelijk de combinatie van een weergaloos silhouet met een - ondanks die ranke lijnen - best wel grote en vooral bijzonder bereikbare kofferruimte. Binnen moet hij het een beetje afleggen tegenover de ProCeed als het op de beenruimte achterin aankomt, maar hij compenseert dat met een uitrusting die zeker het predicaat premium verdient en met een dashboard dat je dankzij zijn digitale snufjes helemaal in moderne sferen brengt.

Hyundai i30 Fastback 1.4 T GDi
De Hyundai i30 Fastback is niet echt een shooting brake, maar dankzij zijn coupé-achtige uiterlijk en zijn verwantschap met de ProCeed schopte hij het toch tot één van de concurrenten van zijn neef. In de confrontatie tussen beide Zuid-Koreanen hoeft hij trouwens niet voor de Kia uit de weg te gaan, want vooral zijn iets completere veiligheidsuitrusting maakt indruk. Hij is ook iets goedkoper en pakt uit met toch best verrassend pittige rijprestaties. De Hyundai i30 Fastback is echter geen break en dat komt zijn functionaliteit niet helemaal ten goede. Bovendien vinden we - maar dat is alweer heel subjectief - het voorkomen van de ProCeed net iets verleidelijker dan dat van de i30 Fastback.

Porsche Panamera Sport Turismo
De Porsche Panamera Sport Turismo speelt uiteraard in een andere klasse dan de concurrenten waartegen hij hier uitgespeeld wordt. Hij is groter, beschikt over een ruimere technische bagage en is ook nog eens veel sportiever van inslag. De Panamera houdt het midden tussen een sportwagen en een break en dat merk je ook op de achterbank, waar eigenlijk slechts twee volwaardige zitplaatsen en één “halve” zitplaats in het midden voorhanden zijn. Hij beschikt over een kofferruimte van 520 liter en moet daarmee ruim de duimen leggen voor de Kia ProCeed. Dat tekort maakt hij uiteraard ruimschoots goed door zijn rijprestaties, die van een heel andere orde zijn dan dat wat zijn concurrenten hier op het asfalt kunnen zetten.