J&T Autolease zet meer dan ooit in op ontzorging klant

Kruisbestuiving met Van Mossel Automotive Groep wordt maximaal uitgespeeld

J&T Autolease (Antwerpen), onderdeel van International Car Lease Holding, dat op zijn beurt tot de Van Mossel Automotive Groep hoort, mikt op een maximaal synergie-effect met de Belgische bedrijven uit de Van Mossel Automotive Groep. Zo maakt de onafhankelijke leasing-maatschappij, in nauw overleg met de groep, momenteel werk van de ontwikkeling van een nieuwe interactieve en proactieve applicatie ten gunste van de chauffeur van de lease-wagen. Later dit jaar zal J&T Autolease zijn korte termijnverhuuractiviteiten onderbrengen in Van Mossel Autolease, een nieuw label binnen de groep dat zijn verschijning op de Belgische markt maakt. Dit alles staat in het teken van een verdere optimalisering van de klanten-service en een optimalisering van de bedrijfsprocessen. Als onafhankelijke leasing-maatschappij wil J&T Autolease zijn klanten verregaander dan ooit ontzorgen.

J&T Autolease werd in 1986 in Nederland door Joop en Theo Vullings opgericht. In 1996 werd het bedrijf actief op de Belgische markt, met sindsdien steeds Antwerpen als uitvalsbasis. In 2002 nam de Nederlandse automotive groep Kroymans J&T Autolease over. In 2013 belandde het lease-bedrijf binnen de invloedssfeer van de Van Mossel Automotive Group. Net als zustermaatschappij en on-line autoleasing-specialist DirectLease maken ze op vandaag onder de Van Mossel-paraplu deel uit van International Car Lease Holding (ICLH, Tilburg). Dat is een 50/50 joint-venture tussen Van Mossel Automotive Groep en de groep Mandemakers.

In 2017 nam ICLH in België Leasense N.V. (Aartselaar) over van Beerens Groep. Een jaar later werd autolease-bedrijf Westlease N.V. (Deerlijk) ingelijfd.

Op vandaag overkoepelt ICLH in België derhalve de autolease-bedrijven J&T Autolease, DirectLease, Leasense en Westlease. Die bedrijven blijven vooralsnog, naar Nederlands voorbeeld, onder eigen merknaam actief. Een en ander staat wel voor een nationale dekking. J&T Autolease staat traditioneel sterk in Antwerpen, maar is ook actief op de Waalse markt. Westlease is voornamelijk bedrijvig in Oost- en West-Vlaanderen. Het heeft evenwel ook een kantoor in Namen en het Groothertogdom Luxemburg.

Maatspecifieke dienstverlening

Gerald Vanmaele, marketing & communications manager International Car Lease Holding, omschrijft J&T Autolease als een onafhankelijke multi-merken lease-maatschappij met momenteel een vloot van zowat 12.000 voertuigen. “In de eerste plaats profileren we ons als middelgrote speler als een sterk klantgericht bedrijf, dat oplossingen op maat uitdoktert. Onze oplossingen zijn doorgaans flexibeler dan die van de grote jongens die meestal in een vast stramien zijn gegoten. Bovendien zijn we een familiale speler die merk- en bankonafhankelijk optreedt. In tegenstelling tot de grote jongens die niet zelden een band hebben met financiële groepen of een bepaalde constructeur. De captives hebben dan weer een heel sterke band met bepaalde constructeurs(groepen)”, luidt het.

Internationaal tekent ICLH inmiddels voor een 85.000 wagens, waarvan een kleine 28.000 in België. J&T Autolease boekte vorig jaar met een 35-tal medewerkers een omzet van ruim 85 miljoen euro. De dienstverlening is voornamelijk opgebouwd rond operationele of full leasing, met aanverwante dienstverlening. Daarnaast is J&T Autolease ook actief op het vlak van de financiële renting.

“Wat weinig leasing-maatschappijen aanbieden zijn management-only contracten. Dat doet J&T Autolease sinds de integratie van Leasense. Ondernemingen kopen zelf hun bedrijfswagen aan, maar vertrouwen het beheer ervan integraal (verzekering, onderhoud, banden, vervangwagen, …) aan ons toe. Zodoende tekenen we voor een verregaande ontzorging van de klant”, aldus Vanmaele. Bovenop de vloot van 12.000 voertuigen heeft J&T Autolease vandaag nagenoeg 4.000 voertuigen in beheer via management-only contracten.

Met een dergelijke aanpak is J&T Autolease uitstekend gepositioneerd bij een eventuele overstap van aankooptraditie naar een leasing-aanpak. Dat is ook het geval met deals zoals onlangs gesloten met Groep Peter Deckers (Heist-op-den-Berg), aanbieder van interieurdiensten, dat onlangs een vijftal relatieve nieuwe bedrijfswagens via een sales and leaseback-operatie naar J&T Autolease doorschoof. Garage Van Kelst, sinds kort ook onderdeel van Van Mossel Automotive Groep, treedt op als single-point of contact voor de J&T Autolease-klant (onderhoud, herstellingen, banden, carrosserie, glasbraak en vervangwagen).

“Resultaat is opnieuw een veregaande ontzorging van de klant die op één adres al zijn autobehoeften ingevuld ziet en zodoende bespaart op tijd en bijkomende verplaatsingen. In de praktijk gaan we als leasing-maatschappij samen met de klant en de dealer rond tafel zitten om de meest geschikte oplossing uit te dokteren”, benadrukt onze gesprekspartner.

Zowat 18% van de lease-vloot van J&T Autolease bestaat uit lichte vrachtwagens. Een vrij groot deel van de kleine en grote bestelwagens wordt omgebouwd voor allerhande activiteiten. Met dat specialisme benadrukt het lease-bedrijf andermaal zijn sterk klantgerichte dienstverlening.

Drie jaar terug begaf J&T Autolease zich ook op de markt van de fiets-leasing. Aanvankelijk in het kader van een pilootproject voor een grote speler in de Antwerpse haven, maar inmiddels telt de fietsvloot 3.121 eenheden. Fiets-leasing is bestemd voor een specifieke categorie medewerkers die niet voor een bedrijfswagen in aanmerking komen. Het concept, dat zowel voor de werkgevers als de werknemers interessant is, gaat gestoeld op een formule van financiële renting met een restwaarde van 16% en bijhorende diensten (bijstand, onderhoud). Tot het fiets-leasing aanbod horen elektrische fietsen, speed pedelecs, koersfietsen, plooifietsen, …

Kruisbestuiving met retail-netwerk van Van Mossel

Net als bij de andere leasing-bedrijven binnen de groep zet J&T Autolease voor verdere groei ook in op een verdere kruisbestuiving met het retail-netwerk dat Van Mossel Automotive Groep momenteel in België in uitbouw heeft. Zo werden eind 2018 de dealer-groepen GMAN en Groep Bruyninx van Alcopa overgenomen. In totaal waren 22 carrosserie- en dealer-bedrijven bij de overname betrokken.

Vorig najaar verwierf Van Mossel Automotive Groep de controle over Mercedes-concessionaris Car Assistance Company (CAC), enkele maanden later gevolgd door de integratie van PSA/KIA-concessionaris Van Kelst Groep met vestigingen in Schriek, Aarschot en Leuven. Nog geen twee weken geleden werden ook de activiteiten van Garage Serneels (Peugeot, Aarschot) en Panken Leuven (Citroën) overgenomen. Het laat zich raden dat de Belgische lease-maatschappijen van Van Mossel Automotive Groep een maximaal synergie-effect met het retail-netwerk van het auto-concern zullen nastreven, uiteraard zonder de samenwerking met andere dealer-bedrijven uit te sluiten.

“Nog dit jaar zal International Car Lease Holding in België ook het lease-label Van Mossel Autolease uitrollen, dat in Nederland al operationeel is. In eerste instantie zullen er de korte termijnverhuuractiviteiten van J&T Autolease en zijn zusterbedrijven in worden ondergebracht. Bovendien zal Van Mossel Autolease binnen het dealer-netwerk van de groep ook rechtstreeks lease-oplossingen aan de klant kunnen aanbieden,” besluit Gerald Vanmaele.