Toyota en Hino ontwikkelen zware vrachtwagen met brandstofcel
De twee bedrijven stelden ambitieuze doelen om hun CO2-uitstoot tegen 2050 terug te dringen. Ze zijn bezig met de ontwikkeling van technologieën voor elektrische voertuigen voor algemeen gebruik in de samenleving. Om de CO2-uitstoot nog verder te drukken, moeten de milieuprestaties van zware vrachtwagens fors worden verbeterd. In Japan alleen tekenen die voor zowat 60% van de totale CO2-uitstoot.
Omdat zware vrachtwagens voldoende actieradius en laadvermogen nodig hebben en snel moeten kunnen tanken, ziet de tandem Toyota/Hino brandstofcelvoertuigen als effectief vermits ze op waterstof rijden dat een hogere energiedichtheid heeft. De zware brandstofcelwagen in het samenwerkingsverband is gebaseerd op de Hino Profio. Het chassis is speciaal ontworpen met de optimale vormgeving voor een brandstofcelvoertuig. Er worden stappen ondernomen om het voertuig zo licht mogelijk te maken en aldus voor voldoende laadvermogen te zorgen.
De aandrijflijn is toegerust met twee brandstofcel-stacks die Toyota onlangs voor de volgende Mirai ontwikkelde. Deze bevat voertuigbesturing die gebruik maakt van hybride technologieën voor zware voertuigen en is door Hino ontwikkeld. De actieradius wordt op ongeveer 600 kilometer vastgesteld.
Toyota en Hino werken al meer dan vijftien jaar samen aan de ontwikkeling van technologieën en het verspreiden en innoveren van brandstofcelvoertuigen sinds hun gezamenlijke testdemonstraties van de brandstofcelbus in 2003. Beide partijen zullen hun samenwerking rond waterstoftechnologie in de toekomst verder uitdiepen.
Meer info: 02/386.72.11 of http://www.toyota.be.
TOYOTA BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.