Groupe Renault wil in drie jaar 2 miljard euro kosten wegsnijden

31/05/2020 OM 11:35 - Luc Willemijns
Placeholder
Groupe Renault heeft een transformatieplan neergelegd dat tot doel heeft om over een periode van drie jaar meer dan 2 miljard euro kosten te besparen. Daar staat wel een eenmalig kostenplaatje van 1,2 miljard euro tegenover.

In thuisland Frankrijk wil de constructeur de basis leggen voor een duurzame ontwikkeling door er de strategische activiteitenpolen voor de toekomst te organiseren: elektrische voertuigen, bedrijfsvoertuigen, circulaire economie en innovatie met een hoge toegevoegde waarde. Flins en Guyancourt worden de grote regionale expertisecentra van de groep in Frankrijk.

In de komende drie jaar schrapt Renault in Frankrijk bijna 4.600 banen. In de rest van de wereld staan nog eens ruim 10.000 banen op de tocht. Door gebruik te maken van de versterkte verworvenheden binnen de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi wil Groupe Renault zowat 800 miljoen euro aan engineering-kosten besparen. De optimalisering van het industriële apparaat moet nog eens zowat 650 miljoen euro opleveren.

Naast de snellere omschakeling naar Industrie 4.0 zal de constructeur zijn industriële capaciteiten herzien. Zo wordt de wereldwijde productiecapaciteit van 4 miljoen voertuigen in 2019 teruggeschroefd tot 3,3 miljoen tegen 2024 en wordt de geplande of mogelijk voorgenomen verhoging van de productiecapaciteit in Marokko, Roemenië en Rusland geschorst.

Omtrent de fabrieken in Douarie, Maubeuge, Dieppe, Flins, Choisy-le-Roi en de Fonderie de Bretagne liggen veschillende werkhypotheses op tafel. De fabrieken van Douarie en Maubeuge, bijvoorbeeld, zouden aan de basis kunnen komen te liggen van een expertisecentrum voor elektrische en lichte bedrijfsvoertuigen in Noord-Frankrijk. Voor de fabriek van Dieppe ligt aan het einde van de productie van de Alpine A110 een “reconversie” in het vooruitzicht terwijl op de site van Flins, inclusief de overdracht van de activiteiten van Choisy-le-Roi, de creatie van een ecoysteem van circulaire economie lijkt vast te staan. De Fonderie de Bretagne wacht een “strategische review”.

Een verdere rationalisering van de support-functies moet de Groupe Renault een besparing van ongeveer 700 miljoen euro opleveren.

Voorts op de agenda staan het afbouwen van een deel van het geïntegreerde distributienetwerk RRG (Renault Retail Group) in Europa, de overdracht van de participatie van Groupe Renault in Dongfeng Renault Automotive Ltd. (DRAC) in China aan Dongfeng Motor Corporation en de stopzetting van de activiteiten van personenwagens met verbrandingsmotor onder het merk Renault op de Chinese markt.

Meer info: 02/224.78.52 of http://www.renault.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.