7 Reeks-modellen rijden autonoom in BMW-fabriek
BMW Startup Garage, een onderdeel van de BMW Group, heeft de handen in elkaar geslagen met enkele jonge tech-bedrijven. Het gaat om Seoul Robotics en Embotech, die ervoor zorgen dat auto's voortaan autonoom doorheen de fabriek kunnen rijden. Het pilootprogramma met de BMW 7 Reeks hieromtrent werd in de loop van juli van dit jaar gelanceerd.
De BMW Groep lanceert een uniek project waarbij voertuigen in de toekomst zonder bestuurder doorheen de productie-eenheden zullen kunnen manoeuvreren. Dit project dat de naam Geautomatiseerd Rijden In de Fabriek (of Automatisiertes Fahren im Werk, AFW) meekreeg, werd gerealiseerd in samenwerking met twee start-ups en moet de efficiëntie van de logistiek van nieuwe voertuigen in assemblage-eenheden en distributiecentra sterk verhogen.
Het AFW-pilootproject moet voertuigen in veilige en efficiënte omstandigheden autonoom rond laten rijden in logistieke omgevingen en in de assemblage zonder dat er nog een bestuurder achter het stuur hoeft te kruipen. BMW Group werkt voor de realisatie van dit project samen met het Zuid-Koreaanse Seoul Robotics en het Zwitserse Embotech. Het pilootproject werd ingericht in de BMW-fabriek in Dingolfing, waar de nieuwe BMW 7 Reeks en de volledig elektrische BMW i7 van de band rollen.
Automatisch rijden in een fabriek is fundamenteel verschillend van autonoom rijden in het verkeer. Er wordt immers geen gebruik gemaakt van sensoren in de auto. De auto's zelf rijden zelfs min of meer blind en de sensoren, die hen doen manoeuvreren, zijn in de route doorheen de fabriek geïntegreerd. AFW is gestoeld op twee sleuteltechnologieën. Enerzijds een sensorinfrastructuur die de voertuiglokalisatie ondersteunt en objecten in de fabriek detecteert en anderzijds een rijplannings-software die via mobiele communicatie gecontroleerde commando's uitzendt naar de autonome voertuigen.
Initieel zullen de voertuigen enkel autonoom bewegen doorheen de assemblagehal en vervolgens richting de logistieke afdeling. Dat betekent concreet dat de net afgewerkte auto's zonder bestuurder naar een parkeerterrein rijden, van waaruit ze daarna met de trein of met een autotransporter richting hun eindbestemming vertrekken. De technologie kan gebruikt worden vanaf het moment dat een voertuig tijdens het productieproces uit zichzelf kan rijden of, met andere woorden, zodra de motor voor het eerst gestart kan worden.
Het pilootproject zal gedurende meerdere maanden lopen en zal later verder uitgerold worden. In eerste instantie voor andere modellen die in Dingolfing geproduceerd worden en in een latere fase ook naar de andere fabrieken van de Münchense constructeur.
Meer info: 03/890.51.11 of https://www.bmwgroup.com.
BMW GROUP BELUX
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.