De gouden regels van e-commerce in 2022 (1)
E-commerce boomt wereldwijd. Kortom, er is nooit een beter ogenblik geweest om on-line verkoper te zijn. Alles wat je nodig hebt is ambitie en de 21 gouden regels van e-commerce - opgedeeld in twee bijdragen - na te leven.
1) Snelle download-snelheid
Struikel niet bij de eerste horde. In onze “vraaggestuurde” wereld verwachten mensen onmiddellijke reactie. Zorg daarom dat je e-commerce website zich snel laat opladen, zoniet zoeken ongeduldige bezoekers snel andere oorden op.
2) Veranker bezoekers op uw site
Denk erom, de eerste indruk telt. De home page moet verwelkomend zijn en duidelijk over je merkpropositie communiceren. Overlaad ze ook niet - een rommelige pagina zal klanten die niet weten waar te beginnen, overweldigen. Geef voorrang aan een makkelijk vindbare zoekbalk en foto’s van sommige van je best verkopende producten om klanten binnen te halen. En beperk zeker vervelende pop-ups tot een minimum.
3) Maak navigatie eenvoudig en intuïtief
Een krachtige zoekbalk en menu zijn beide belangrijk om klanten te helpen zo snel mogelijk te vinden waar ze op zoek naar zijn. Stel klanten in staat om hun zoekresultaten ook te filteren volgens prijs, kleur, maat, … Mettertijd en met behulp van machine learning zal uw site in staat zijn om meer accurate, relevante resultaten op te leveren.
4) Bied een real-time klantendienst
De integratie van een live chat-functionaliteit in je e-commerce platform kan vragen van klanten beantwoorden en onmiddellijk productsuggesties formuleren. Dat verhoogt de kans op verkoop.
5) Gebruik klantendata
Dit is je gouden ticket voor de uitbouw van een betere gebruikervaring over je e-commerce kanalen. Je kan zien hoe je klanten shoppen - waar ze de tijd nemen om naar te kijken, welke pagina’s ze snel verlaten, waar het winkelkarretje vaakst wordt achtergelaten. Vanuit die bevindingen kan je je zwakke plekken verbeteren.
6) Het zit hem in de details
Toon je klanten hoe je producten echt zijn door gebruik te maken van veel foto’s van hoge kwaliteit en gedetailleerde specificaties. Je kan tevens een videogids bijsluiten om je producten in actie te tonen als ze bijzonder complex in gebruik zijn.
7) Sluit gebruikers-reviews bij
Consumenten hebben de neiging meer vertrouwen te hechten aan echte klanten-reviews. Deel die dus maximaal op je site.
8) Wees persoonlijk
Personalisering wordt alsmaar belangrijker voor het creëren van een positieve klantenervaring. Stuur klanten productaanbevelingen toe op basis van hun eerdere surf-geschiedenis en voeg bij elke bestelling een “dank u”-bericht (handgeschreven scoort het hoogst!). Je zou zelfs een speciale kortingscode kunnen sturen op de verjaardag van de klant. Kijk naar de beschikbare klantendata en word creatief.
9) Cross-sell
Stel: een klant op je website heeft net een jurk in zijn winkelkarretje geladen. Waarom geen bijhorende hoofdband suggereren? Of wat met een apparaat dat batterijen zal nodig hebben - geef klanten een kleine por om die aan hun aankoopmandje toe te voegen. Denk voor elk product op je website na over welke aanvullende artikelen je op het verkoopspunt kan cross-sellen. Creëer productbundels. Ook “één kopen, tweede aan halve prijs”-voorstellen leiden tot meerverkoop.
10) Blijf beveiligd
Cyber-criminaliteit is een grote zorg voor on-line shoppers. Wees dus transparant omtrent de privacy policy ten opzichte van je klanten en stelt het symbool van je SSL-certificaat duidelijk tentoon.
11) Denk aan mobiele devices …
Een groot deel van je klanten zullen via hun mobieltje op jouw site browsen. Zorg er dus voor dat je webstek voor kleine schermen is geoptimaliseerd. Beter nog, investeer in een specifieke mobiele app voor je merk. Shoppers zullen aangespoord worden om langer te browsen en hun winkelkarretjes voller te laden. De conversie-ratio via mobiele apps liggen 130% hoger ten opzichte van mobile-first websites.
12) … en elk ander verkoopskanaal
Naast mobiel zijn er verschillende andere plaatsen waar je bedrijf aanwezig zou moeten zijn om klanten te bereiken, waaronder social media. Omni-channel retail zal je helpen om de juiste kanalen te vinden en aantonen hoe je een naadloze klantenervaring over alle kanalen heen kan zetten.
(Wordt vervolgd)
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met DHL Express Belgium)
DHL EXPRESS BENELUX
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.