Hoe krijgen we alle elektrische voertuigen ingeplugd in ons elektriciteitsnetwerk?

17/06/2021 OM 07:00 - Luc Willemijns
Ienet 150621jpg

Nu de federale overheid zich heeft geëngageerd om alle nieuwe bedrijfswagens tegen 2026 emissievrij te maken en Vlaanderen de komende vijf jaar 6.000 laadpalen per jaar wil laten installeren is de cruciale vraag “Hoe krijgen we alle elektrische voertuigen ingeplugd in ons elektriciteitsnetwerk?”.

Jaarlijks buigt de expertgroep Energie van ie-net Ingenieursvereniging zich over een maatschappelijk belangrijk aspect van het energievraagstuk. Dit jaar namen de experten de elektrische auto onder de loep en formuleren ze in hun visietekst vanuit een ingenieursstandpunt vijf aanbevelingen voor het beleid. Deze visietekst geeft een helikopterzicht op de impact van de integratie van elektrische voertuigen op het energieverbruik en het laagspanningsdistributienet in Vlaanderen tot 2030.

Voorzitter van de expertgroep prof. dr. ir. Jan Desmet: “We kijken heel graag op lange en zelfs heel lange termijn vooruit, maar de technologische ontwikkelingen op het vlak van energie en technologie evolueren vandaag zo snel dat het onmogelijk is om op zeer lange termijn vooruit te kijken. Enige zin voor realiteit gebiedt ons om daar enigszins voorzichtig te blijven. De evolutie van elektrische mobiliteit gaat zo snel dat het onverstandig zou om stellingen in te nemen na 2030. Tegen die tijd komt er al heel veel op ons af dat zelfs nu niet te voorspellen valt”.

Capaciteitsproblemen

De ie-net-studie toont aan dat we zullen moeten investeren in onze productiecapaciteit en ons elektrisch netwerk moeten aanpassen of uitbreiden. Naargelang we meer elektrische voertuigen in het straatbeeld krijgen, zal ook de basislaadinfrastructuur evenredig moeten toenemen. We gaan natuurlijk ook meer elektriciteit verbruiken en die halen we bij voorkeur uit hernieuwbare energiebronnen. En er zullen nieuwe business-modellen ontstaan. De auto overdag opladen en de energie ’s avonds thuis gebruiken voor huiselijk gebruik, kan daar een voorbeeld van zijn. De studie gaat uit van het personenvervoer dat op zich al tekent voor 75% van de totale mobiliteit, maar op termijn moet er ook werk worden gemaakt van lichte vrachtwagens, bestelwagens en bussen op elektriciteit.

Jan Desmet: “We voorzien niet direct capaciteitsproblemen tegen 2030 om dat extra vermogen te kunnen leveren, voor zover niet alle wagens gelijktijdig zouden opladen uiteraard. Lokaal of voor specifieke gevallen kunnen er mogelijk wel problemen ontstaan, maar die vragen dan ook om een specifieke aanpak of oplossing. En met intelligente systemen en investeringen kunnen we dat grotendeels ook oplossen, al dient gezegd dat die intelligente systemen wellicht niet alleenzaligmakend zullen zijn. Wellicht moet er ook worden gewerkt met een capaciteitstarief of een tarifering volgens “the time of use”. Vraag en aanbod zullen die markt deels ook spontaan reguleren”.

Vijf beleidsadviezen als wegbereider voor CO2-neutrale mobiliteit

1. Investeer in infrastructuur en verhoogde intelligentie:

- Zorg voor de nodige koolstofarme productiecapaciteit om in de elektrificatie en meer in het bijzonder in de voorspelde groei aan elektrische voertuigen te voorzien.

- Faciliteer en stimuleer investeringen in laadinfrastructuur, creëer vooral rechtszekerheid.

- Zorg dus voor een duidelijk wettelijk kader zodat een versnelde uitrol van de nodige intelligente infrastructuur en communicatie en bijbehorende marktwerking gestimuleerd wordt.

- Maak concrete afspraken met de netwerkbeheerders voor het faciliteren van de elektrificatie in het laagspanningsdistributienet.

2. Ontwikkel een lange termijnbeleid binnen het Europees kader

- Formuleer duidelijke doelstellingen en creëer een eenduidig wettelijk kader.

- Stel hogere eisen dan het “minstens één laadpunt” op 10 uit Richtlijn 2014/94/EU.

- Verplicht bij ontwikkeling van nieuwe woonwijken een infrastructuur voor minstens één op vijf parkeerplaatsen om in een later stadium aansluiting van laadpalen mogelijk te maken.


3. Verhoog sensibilisering

- Organiseer informatiecampagnes om de schrik voor te beperkte autonomie weg te werken.

- Ontmoedig fiscaal niet alleen brandstofmotoren maar eveneens plug-in hybride elektrische voertuigen voor bedrijfs- en salariswagens.

4. Voer mechanismes in om klassieke voertuigen zo snel mogelijk door elektrische voertuigen met batterij te vervangen.

- Er is geen enkele reden meer om plug-in hybrides te stimuleren, gezien de autonomie van de elektrische voertuigen gelijkaardig wordt als bij de klassieke verbrandingsmotor.

- Beperk de acties niet tot particulier vervoer, maar breid ze ook uit naar lichte vracht.

5. Investeer in onderzoek & ontwikkeling en opleiding

- Investeer in onderzoek en ontwikkeling van hybride oplossingen om zowel in bestaande gebouwen als bij nieuwe bouwprojecten flexibele laadinfrastructuren te integreren.

- Zorg voor voldoende verspreiding van kennis om zo economische activiteiten te kunnen ontwikkelen met betrekking tot de intelligente en flexibele besturing van laadinfrastructuren.

- Investeer in multidisciplinair onderzoek, waarbij zowel de maatschappelijke als gedragsgerelateerde aspecten mee opgenomen worden naast de technologische uitdagingen.

- Investeer in de jeugd als garagehouder van de toekomst om ze klaar te maken voor de implementatie van laadinfrastructuur, technische ondersteuning en onderhoud van elektrische voertuigen.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met ie-net V.Z.W. (Antwerpen))

Meer info

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.