VVOV vernieuwt identiteit en website om coöperatief verzekeren zichtbaarder te maken

13/06/2025 OM 17:00 - Luc Willemijns
Vvvov 110625

De Vereniging van Onderlinge Verzekering (VVOV) lanceert zijn nieuwe website en huisstijl. Met deze vernieuwing wil de organisatie zijn missie - het promoten van onderlinge en coöperatieve verzekeringsmodellen - kracht bijzetten. De sector kent een duidelijke groei in België en internationaal.

VVOV groepeert tien Belgische onderlinge en coöperatieve verzekeringsondernemingen, gaande van grote algemene verzekeraars tot kleine nichespelers in sectoren zoals de gezondheidszorg of energie. Kenmerkend voor dit model is dat de verzekerden meestal ook leden en mede-eigenaars zijn. Er zijn geen aandeelhouders en winst wordt opnieuw geïnvesteerd ten voordele van de leden.

Het marktaandeel van deze verzekeringsvorm in België is de voorbije jaren gestegen van 13,8% in 2020 naar 16,8% in 2023. Het jaarlijkse premie-incasso groeide in diezelfde periode van 4,7 miljard euro naar 5,4 miljard euro. Internationaal vertegenwoordigen onderlinge en coöperatieve verzekeraars 26,3% van de verzekeringsmarkt wereldwijd en 33% in Europa.

Met de vernieuwde branding en website wil VVOV de zichtbaarheid en herkenbaarheid van zijn leden en hun model vergroten. De site biedt informatie over de rol van onderlinge verzekeraars, hun voordelen voor klanten en de maatschappelijke meerwaarde van coöperatief ondernemen.

VVOV V.Z.W. werd opgericht in 1971 en is de Belgische belangenvereniging van onderlinge en coöperatieve verzekeringsondernemingen. Leden zijn Amifor, Amma, AR-CO, Curalia, Elini, Emani, Federale Verzekering, Miris, P&V Groep en Precura. De vereniging is lid van de Europese koepel AMICE en de internationale federatie ICMIF.

Meer info: https://www.vvov-uaam.be

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.