
VIL V.Z.W.
- T:
- 03 229 05 00
- F:
- 03/229.05.10
-
VIL van start met “AR - VR training for logistics”
Augmented en virtual reality (AR en VR) zijn in de bedrijfswereld en in het bijzonder in de logistieke sector, vrijwel onbekend. Toch kan deze technologie interessante toepassingen bieden, met name bij de training van logistieke medewerkers. Met het project “AR - VR training for Logistics” gaat VIL,...
-
Logistiek van lege ongereinigde vaten snakt naar vereenvoudiging
De afvoer en verwerking van lege, ongereinigde chemische verpakkingen is een complex gegeven. Bedrijven die dergelijke vaten en IBC’s correct en conform willen aanbieden voor transport en verwerking, moeten rekening houden met een aanzienlijk aantal regels die soms vaag en voor interpretatie vatbaar...
-
VIL bundelt krachten in zorgsector voor uitbouw logistieke hub
Bij de dagelijkse werking van ziekenhuizen en zorginstellingen komt heel wat logistiek kijken. As such geen kerntaak, maar daarom niet minder belangrijk voor meer efficiëntie en patiëntveiligheid. De druk op de budgetten, strengere regelgeving en veranderende medische noden maken het noodzakelijk om...
-
Veel en schoon volk op nieuwjaarsreceptie VIL
Grand Café Horta Antwerpen was naar jaarlijkse traditie de plaats van samenkomst voor de nieuwjaarsreceptie van VIL. Traditiegetrouw kwam daar veel en schoon volk met hoge affiniteit voor de logistieke sector opdagen.
-
VIL deelt award en sterren uit aan nieuwe “Lean & Green”-bedrijven
Het VIL heeft drie “Lean and Green Stars” en één “Lean and Green award” uitgereikt. Het Intergemeentelijk samenwerkingsverband voor Vuilverwijdering en -verwerking in Brugge en Ommeland (IVBO) nam de “Lean & Green award” in ontvangst. De “Lean & Green Stars” waren bestemd voor fruit- en groentenimpo...
-
VIL ontwikkelt blockchain software-pakketten voor logistieke bedrijven
Binnen het lopende project “Blockchain in Supply Chains” ontwikkelt VIL twee op blockchain-technologie gebaseerde software-pakketten voor de logistieke sector. Deze software wordt ontwikkeld en getest in samenwerking met de projectdeelnemers en als open source-toepassing ter beschikking gesteld aan ...
-
VIL zet in op automatisering laad- en losprocessen
Het laden en lossen van vrachtwagens kost transportbedrijven en verladers handenvol geld. Het blijft een manueel, tijdsintensief en bijgevolg duur proces. VIL gaat samen met elf bedrijven op zoek naar oplossingen door middel van automatisering. Universiteit Antwerpen is een partner in dit project. M...
-
Bedrijven en steden gaan op zoek naar nieuw concept voor slimme stadslogistiek
Iedere dag worden massaal veel leveringen gedaan in onze stadscentra. Postpakketten voor particulieren, leveringen aan handelszaken, …De opkomst van e-commerce is daar niet vreemd aan. Het grote aantal bestel- en vrachtwagens zet de mobiliteit en de leefbaarheid in de stad zwaar onder druk. Het Vlaa...
-
VIL test autonoom micro-magazijn in centrum van Antwerpen
In Vlaanderen groeit de bezorgdheid om stadscentra leefbaarder en veiliger te maken. Door de groeiende populatie en de groei van e-commerce is een steeds groter aandeel van het verkeer in de stad te wijten aan goederenvervoer. VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector, testte de mogelijkh...
-
VIL onderzoekt of deeleconomie stilstand bedrijfsvoertuigen kan tegen gaan
De deeleconomie is al enkele jaren aan een opmars bezig. Het steeds grotere aanbod aan deelwagens in Vlaamse steden is hier een goed voorbeeld van. Maar ook in de logistieke sector wordt het deelprincipe al toegepast: van pools naar het delen van vrachtwagenchauffeurs tot het delen van magazijnruimt...
-
Samenwerking en transparantie cruciaal voor aanpakken voedselverlies
Er gaat nog te veel voeding verloren in de distributieketen. VIL bracht in het project “Fresh Food Logistics” de knelpunten over alle schakels in de logistieke keten in kaart en werkte samen met elf deelnemende bedrijven oplossingsrichtingen uit. De belangrijkste knelpunten bleken silodenken, foreca...
-
Logistieke - en bouwsector slaan handen in elkaar
Door de toenemende mobiliteitsproblemen wordt het steeds moeilijker om goederen en materialen op tijd op een bouwwerf te krijgen. De logistieke kosten in de bouw zijn bovendien aanzien. VIL start, in samenwerking met het onderzoekscentrum voor de bouw (WTCB), een project dat de mogelijkheden van bou...
-
Project “Urban Waste Collection” bij VIL uit de steigers
Het ophalen van bedrijfsafval in steden wordt alsmaar moeilijker door de beperkingen die lokale besturen aan bedrijfsvoertuigen opleggen. Om het ophalen van bedrijfsafval efficiënter te laten verlopen, zijn investeringen nodig in technologie en materieel. Maar hoe pakken bedrijven dit best aan en wa...
-
Zelfrijdend voertuig levert pakjes in centrum Mechelen
VIL heeft in het centrum van Mechelen uitgetest of zelfrijdende voertuigen voor het leveren van pakjes kunnen worden ingezet. De demonstratietest werd uitgevoerd in het kader van het project ALEES (Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden) in samenwerking met de stad Mechelen en ACP. Het...
-
Delhaize, AB InBev en Coca-Cola European Partners combineren transport leeggoed
Het Vlaams innovatieplatform voor de logistieke sector (VIL) en CHEP Benelux, aanbieder van logistieke verpakkingen voor de supply chain, voerden samen met Coca-Cola European Partners (Chaudfontaine), AB InBev (Jupille) en Delhaize een proefproject uit rond het gezamenlijke transport van vol- en lee...
-
Nood aan standaardisatie glazen drankflessen met statiegeld
Het statiegeldsysteem voor glazen flessen is een goed systeem om herbruikbare flessen terug bij de respectieve producenten te krijgen. Producenten brengen echter om commerciële redenen steeds vaker unieke type flesjes en bakken op de markt, wat de retourstromen erg complex en duur maakt. Meer standa...
-
VIL opent demo-centrum Log!Ville in september 2020
Speerpunt-cluster VIL (Antwerpen) maakt zich op om in september 2020 in het Wetenschapspark te Niel een state-of-the-art demonstratiecentrum voor de logistieke sector te openen. Dat krijgt de naam Log!Ville mee. De hoofdfocus van Log!Ville komt op “future technologies” te liggen en de valorisatie va...
-
Blockchain in supply chains: trend of hype?
Blockchain wordt vandaag gezien als de voorkeurstechnologie voor beveiligd dataverkeer in de supply chain. Het nieuwe VIL-project “Blockchain in supply chains”’ gaat op zoek naar de meerwaarde van deze technologie ten opzichte van bestaande state-of-the-art track & trace-oplossingen. De focus ligt o...
-
Slimme netwerken klaar voor de logistiek
Nieuwe draadloze “Low Power Wide Area Networks” (LPWAN) zijn klaar om verder hun opmars in de logistiek te maken. De technologie kan, ondanks enkele beperkingen, zinvol ingezet worden voor het beheer van de assets en de opvolging van waardevolle goederen in- en outdoor. Dat blijkt uit de projectresu...
-
VIL ontwikkelt logistieke duurzaamheidsindex
Duurzame logistiek gaat op verantwoorde manier om met energie, infrastructuur en grondstoffen. VIL heeft het ambitieuze project Logistics Sustainability Index (SLI) opgestart, waarin samen met twaalf bedrijven een model zal worden ontwikkeld dat een score geeft aan de duurzaamheidsperformantie van d...
-
VIL onderzoekt meerwaarde draagbare robotpakken voor logistieke medewerkers
Exoskeletons of wearables geven het menselijk lichaam meer kracht en uithoudingsvermogen. VIL gaat op zoek naar de mogelijke toepassingen van deze technologie in de logistieke sector. Het project “Exoskeletons for Logistics” ging op 12 december 2017 van start in samenwerking met twaalf bedrijven.
-
VIL start circulaire logistiek voor kledingindustrie
De kledingindustrie is, na de olie-industrie, de grootste vervuiler ter wereld. VIL start, samen met acht bedrijven, het nieuwe project Cilotex (Circulaire Logistiek voor de Textiel- en kledingindustrie) op om de logistieke mogelijkheden na te gaan die de circulaire economie voor deze sector biedt. ...
-
Deeleconomie in logistiek (nog) niet duurzaam
Pakjes laten leveren door burgers via on-line platformen is op dit moment niet duurzaam. Chauffeurs rijden te veel kilometers specifiek voor één pakje. Dat blijkt uit de resultaten van het project “Crowd Logistics”, waarin VIL, samen met 11 bedrijven, de logistieke aspecten in de deeleconomie heeft ...
-
VIL lanceert Multimodaal.Vlaanderen
VIL V.Z.W. (Antwerpen) lanceert Multimodaal.Vlaanderen, het nieuwe adviespunt voor bedrijven rond goederenstromen. Multmodaal.Vlaanderen zal bedrijven informeren, sensibiliseren en begeleiden bij het bepalen van de meest optimale vervoerskeuze(s).
-
Nacalculatie is must voor transporteurs
Transportbedrijven hebben weinig of geen zicht op kosten en kostenstructuren. Op vraag van de sector legde VIL in het project Nacatrans (Nacalculatie Transport) een methodiek vast en ontwikkelde het een eenvoudige reken-tool die de effectieve rendabiliteit weergeeft op het niveau van de transportopd...
-
Logistiek van verontreinigde vaten kan veel beter
De inzameling van vervuilde vaten en Intermediate Bulk Containers (IBC’s) vormt voor veel bedrijven een probleem. Vaten waar o.a. chemicaliën, verven, detergenten en oliën in bewaard zijn, kunnen verschillen qua types en materialen. De meeste bedrijven organiseren zelf deze erg tijdrovende en dure i...
-
Inzameling klein elektro door koeriers omslachtig en duur
E-shoppers hebben het recht om bij de levering van een klein elektrisch toestel een gelijkaardig oud of afgedankt toestel mee te geven aan de koerier. Maar dat consumentenrecht wordt vaak dood gezwegen omdat de logistieke uitdaging groot is en naar duur maatwerk neigt. Dat blijkt uit de resultaten v...
-
Twintig nieuwe trajectcontroles langs gewestwegen
Vlaanderen investeert dit jaar 2,6 miljoen euro om 20 tracés langs gewestwegen met trajectcontrole toe te rusten. De tracés werden geselecteerd op basis van ongevallencijfers. Samen zijn ze goed voor meer dan 75 kilometer gewestweg. Vlaanderen zorgt voor 100% financiering. De nieuwe trajectcontro...
-
Speertpunt-cluster logistiek vernieuwt raad van bestuur
De algemene vergadering van VIL V.Z.W. (Antwerpen) heeft de nieuwe raad van bestuur samen gesteld. Danny Van Himste (DHL), Dirk Lannoo (Katoen Natie), Gert Bervoets (H.Essers), Jef Huyben (ECS) en Eric Dewaet (Hospital Logistics) hebben zitting namens de logistieke dienstverleners. Bestuurders...
-
VIL zoekt logistieke oplossingen voor hoge kosten leeggoed
Drank in glazen flessen blijft, ondanks de opmars van de PET-flessen, erg populair in België vooral bij drankenhandelaars en de horeca. Het sorteren, vervoeren en stockeren van deze flessen met statiegeld brengt hoge logistieke kosten met zich. Het VIL wil met het nieuwe project “Empty Logistics” de...
-
Invasie transportrobots in logistiek nog niet voor morgen
De nieuwste generatie flexibele transportrobots is compact, eenvoudig in gebruik en kan volledig zelfstandig navigeren, zonder de hulp van extra infrastructuur. De vraag is niet of deze robots in de logistiek zullen worden ingezet, maar wel wanneer ze echt hun opmars zullen maken. Een invasie op kor...
-
Optimale stadsdistributie dankzij autonome voertuigen
De ontwikkeling van zelfrijdende, elektrische voertuigen voor personenvervoer staat niet stil. Ook voor goederenvervoer worden er nu concepten ontwikkeld. Maar waar en hoe kunnen deze autonome voertuigen gebruikt worden? Kunnen ze interessant zijn voor logistiek in steden? Het VIL start het project ...
-
Chauffeur van morgen wordt kantoorbediende
Zelfrijdende of in konvooi rijdende vrachtwagens zullen naar alle verwachtingen binnen vijf jaar hun intrede op Europese, en dus ook Vlaamse, wegen maken. Welke taken kan een chauffeur nog uitvoeren als het rijden vanzelf gebeurt? Dat is wat het VIL in het project “Value Added Trucking” heeft onderz...
-
VIL tekent als speerpunt-cluster nieuw werkingsmodel uit
Met de nieuwe baseline “empowering logistics” en een nieuw logo, geeft het VIL het startschot voor zijn nieuw werkingsmodel. Op 27 oktober jongstleden hechtte het Hermescomité zijn goedkeuring aan de nieuwe status van het VIL als speerpunt-cluster Logistiek. Dat houdt in dat aan de werking een aanta...
-
VIL stelt speerpuntcluster-technologie voor
Op een druk bijgewoonde nieuwjaarsreceptie stelde VIL V.Z.W. zijn nieuwe speerpuntcluster-technologie voor. Centraal in de cluster-werking staat een dienstverlening die zich zowel tot de logistieke dienstverleners als de industrie richt. De organisatie spitst zich toe op vier focusdomeinen, met name...
-
VIL buigt zich over slimme stadslogistiek
De groei van e-commerce zet onverminderd door, net als de verstedelijking. Dat betekent: meer thuisleveringen, meer leverlocaties, meer retouren en dus meer bestelbusjes in intensief bewoonde gebieden. De vraag naar een efficiënte stadslogistiek is meer dan ooit actueel.
-
VIL stelt resultaten “Omni-channel logistiek” voor
Hoewel het een noodzakelijkheid lijkt, is instappen in het omni-channel verhaal niet altijd de beste keuze voor een bedrijf. De keuze moet doordacht worden gemaakt. Dat blijkt uit het project “Omni-channel logistiek” waarvan het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) onlangs de resultaten voorstel...
-
VIL wordt single-point-of-contact voor logistiek Vlaanderen
Vanaf 1 januari 2017 wordt het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) de speerpunt-cluster voor logistiek. Het door de Vlaamse regering aangestelde beslissingscomité keurde onlangs, na een eerder globaal advies op 14 juli 2016, de laatste horde van de cluster goed. Met zijn nieuwe cluster-belei...
-
VIL test nieuwe netwerken uit voor logistiek
Internet of Things (IoT)-netwerken worden steeds beter en uitgebreider. Het Vlaamse Instituut voor de Logistiek (VIL) start met het project “WiN4track” om te kijken of deze draadloze en energiezuinige netwerken ook logistieke toepassingen en kansen bieden. Het VIL gaat samen met vijftien bedrijven u...
-
Antwerpse expediteurs gaan “Lean & Green”-uitdaging aan
Acht expeditiebedrijven zijn met “Lean & Green” gestart. Onder begeleiding van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) gaan zij een plan van aanpak uitwerken om 20% CO2-uitstoot te besparen binnen de goederenstromen die onder hun regie vallen. Deze “special edition” kwam tot stand op initiatief...
-
E-shoppers liggen niet wakker van duurzaamheid
De consument blijft vasthouden aan thuislevering bij on-line bestellingen. Zo blijkt uit een grootschalige enquête in opdracht van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL). Het VIL zocht binnen het project E-green naar manieren om de Vlaamse e-commerce op een duurzame(re) manier te optimaliseren...
-
VIL wil voedselverlies in logistieke keten verminderen
Te veel voeding gaat verloren in de distributieketen. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) is samen met elf bedrijven gestart met het project “Fresh Food Logistics” om na te gaan waar en hoe voedselverlies kan worden vermeden of verminderd door een optimalisatie van de logistieke keten van v...
-
VIL ontwikkelt landenselectie-tool voor nearshoring
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft een tool ontwikkeld die bedrijven moet helpen om het interessantste land voor hun activiteit te kiezen indien ze nearshoring overwegen. Bedrijven die de beste locatie zoeken om te produceren voor de Westerse markt, besteden erg veel aandacht aan het...
-
Vlaanderen weer meer “Lean & Green”
Vijf nieuwe bedrijven mogen zich “Lean & Green” noemen. Zij ontvingen bij Gyproc (Kallo) de ‘Lean & Green”-award voor hun plan van aanpak om minstens 20% CO2-uitstoot uit hun transport- en logistieke activiteiten te verminderen. Het is al de zevende groep bedrijven die via het Vlaams Instituut voor ...
-
Cobots (nog) geen gevaar voor logistieke jobs
Cobots of “collaborative robots” kunnen maar in weinig logistieke omgevingen worden ingezet. Dat blijkt uit het project “Cobots in Logistics” van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL). De huidige generatie cobots is nog te immatuur om een grote doorbraak in de logistiek te veroorzaken. Samen ...
-
Vlaamse modebedrijven zetten stap naar “slimme labels”
RFID-tags of “slimme labels”: uit de kledij van internationale ketens zijn ze al bijna niet meer weg te denken. Ze zijn een grote hulp om een correct zicht te verkrijgen op de voorraden, een must om naar omni-channel over te stappen. Vlaamse modebedrijven volgen schoorvoetend, maar de grote doorbraa...
-
VIL gaat rekenmodel post-calculatie voor transportsector uitwerken
Transporteurs hebben vaak onvoldoende zicht op de winstgevendheid van individuele transportopdrachten en -klanten terwijl de juiste prijsstrategie bepalen vandaag meer dan ooit belangrijk is. Op vraag van de transportsector start het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) V.Z.W. met het project “N...
-
VIL: restafval nog te vaak over de weg vervoerd
Heel wat afvalstromen worden vandaag hoofdzakelijk via de weg vervoerd terwijl ook de binnenvaart potentieel biedt. Binnen een pilootproject onderzocht het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) of het praktisch en financieel haalbaar is om een afvalstroom tussen IOK en Stora Enso over te hevelen ...
-
VIL lanceert project IKEO
Elk bedrijf dat een elektr(on)isch toestel op de Belgische markt brengt moet ook de inzameling en de verwerking van afgedankte toestellen op zich nemen. De wettelijke verplichting geldt ook voor kleine elektro-toestellen die on-line worden besteld en door een pakjesdienst aan huis geleverd. Het Vlaa...
-
VIL bekijkt “Uber”-mogelijkheden in de logistiek
Peer-to-peer, netwerken, de deeleconomie, …: het zijn allemaal trends die ook wel eens een grote invloed op de logistieke sector kunnen hebben. Er verschijnen nieuwe vormen van logistiek waarbij particulieren of semi-professionelen voor het transport van goederen worden ingezet. Het Vlaams Instituut...
-
Apotheeklogistiek in ziekenhuizen loopt soms nog mank
Ziekenhuizen staan meer en meer onder druk om een hogere kwaliteit te bieden tegen dezelfde of lagere kosten. Kansen liggen hierbij in het hertekenen van de logistieke processen van apotheekartikelen. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) stelt de resultaten voor van zijn project “Apotheeklog...
-
Veel volk op nieuwjaarsreceptie VIL
In Antwerpen verwelkomde het Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W. (VIL) logistiek Vlaanderen op zijn traditionele nieuwjaarsreceptie. Vlaams minister van Financiën, Begroting en Energie Annemie Turtelboom beklemtoonde in haar gelegenheidstoepraak het belang van groene logistiek voor de toekomst...
-
Smart glasses in logistiek snel terugverdiend
In de consumentenmarkt blijft de doorbraak van de smart glasses voorlopig nog uit. Ze duiken wel meer en meer op in de logistieke sector. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) testte samen met negentien bedrijven het potentieel voor verschillende logistieke activiteiten. De technologie zorgt ...
-
Alternatieve brandstoffen voor (zwaar) wegvervoer nog niet voor morgen
Van de lange lijst alternatieve brandstoffen die vandaag bestaan, zijn op korte termijn enkel CNG, LNG en hybride aandrijflijnen haalbaar voor zwaar wegvervoer. Al lijkt een doorbraak, onder andere door de meerprijs, nog niet voor morgen. Zo blijkt uit het project “Powering Logistics 2020” van het V...
-
VIL start project “Value Added Trucking” op
Binnen de tien jaar rijden er zelfrijdende vrachtwagens over onze wegen, daar zijn de meeste studies het over eens. In bijna alle scenario’s zit er nog een chauffeur in de cabine. Die heeft op bepaalde trajecten de handen vrij. Welke administratieve of andere taken kunnen worden uitgevoerd door een ...
-
VIL wil afval naar Vlaanderen halen
“Afval is het nieuwe goud”, zo wordt gezegd. Feit is dat recyclage een zeer groot economisch potentieel heeft. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) zet met “Flanders Recycling Hub” een ambitieus project op dat kadert binnen het Vlaamse Materialenprogramma (VMP) en Vlaamse havens op de wereld...
-
VIL zet in op drones in de logistiek
De laatste maanden wordt in de media veel gesproken over pakjesleveringen met drones, maar op grote schaal is dat voorlopig nog toekomstmuziek. Drones die de voorraad opnemen in een magazijn of de materialen en equipment op een buitenterrein controleren, inclusief op moeilijk bereikbare plaatsen, bi...
-
VIL stelt resultaten “VIL 4 e-boost” voor
De logistieke sector in Vlaanderen is klaar om gelijke tred te houden met de forse groei van de e-commerce. Deze “e-boost” kan de Vlaamse economie toegevoegde waarde en groei bieden. De kansen en het potentieel zijn groot, maar Vlaanderen blijft als vestigingsplaats van e-distributiecentra om versch...
-
VIL reikt “Lean and Green Awards en Stars” uit
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft bij Eandis in Mechelen niet enkel acht “Lean and Green Awards” uitgereikt, het kende ook de eerste “Lean and Green Stars” toe.
-
VIL reikt "Lean and Green Awards" en "Lean and Green Stars" uit
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) reikte bij Eandis in Mechelen acht “Lean and Green Awards” uit en kende voor het eerst “Lean and Green Stars” toe. Alken-Maes, Eandis, FrieslandCampina Belgium, G4S, Initial, Ontex, Sitra Group en TDS Logistics trokken met een “Lean and Green Award” huisw...
-
Nearshoring biedt opportuniteiten voor Vlaamse logistiek
Veel bedrijven die al langer produceerden in Azië halen de laatste jaren productie terug of openen daarnaast ook productiefaciliteiten in Oost-Europa. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W. (VIL) start samen met acht bedrijven het project “Nearshoring” om de opportuniteiten van deze trend in ...
-
Sector wisselstukken nog niet klaar voor 3D-printing
3D-printing technologie is al een tijdje ingeburgerd in de industrie maar de grote doorbraak in de sector van de wisselstukken zal wellicht nog even uitblijven. Dat is de voornaamste conclusie uit het project “3D-printing voor de wisselstukkenlogistiek” van het Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z...
-
VIL start met “Omni-channel logistiek”
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft samen met elf bedrijven de kick-off van het project “Omni-channel logistiek” gegeven. Retailers verkopen meer en meer zowel via winkels als webshops. Zeer vaak zijn in de praktijk e-commerce en winkels echter gescheiden verkoopkanalen met eigen voor...
-
VIL stoomt logistiek klaar voor opmars cobots
Robots worden al veelvuldig ingezet in productie-omgevingen. Ook voor logistieke robots zijn de verwachtingen hoog gespannen. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) gaat samen met tien bedrijven na wat robots, en meer bepaald de “cobots”, voor logistieke processen kunnen betekenen. Dat gebeurt...
-
Logistiek Vlaanderen viert nieuwe jaar
Tijdens de nieuwjaarsreceptie van het Vlaams Instituut voor de logistiek, tekende het kruim van de Vlaamse logistieke wereld present. Niet enkel de logistieke dienstverleners, maar ook de verladers lieten zich niet onbetuigd. Eregast en voogdijminister Philippe Muyters verwees in zijn gelegenheidsto...
-
VIL start logistiek project met mode-industrie
Modedistributie kan veel winnen met een beter zicht op de voorraden. De bouwstenen om hiervoor te zorgen bestaan, maar het is vaak een afweging van kosten versus baten. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) wil aantonen wanneer en met welk logistiek concept de investering loont. Het start daa...
-
Vlaanderen slechts zesde ideale locatie voor e-commerce distributiecentra
Vlaanderen staat slechts op de zesde plaats als ideale locatie voor Europese e-commerce distributiecentra. Dat blijkt uit een studie die het Vlaams Instituut voor de Logistiek in het kader van zijn project “VIL 4 e-boost” door PwC liet uitvoeren.
-
VIL start “Vision in Logistics”-project
Zestien bedrijven zijn met het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) in het project “Vision in Logistics” gestapt. Met dit project wil het VIL voor de Vlaamse logistieke sector de mogelijkheden van innovatieve smart glasses in magazijnen in kaart brengen en ook uittesten. De verwachtingen van de ...
-
Nieuw VIL-project wil voetafdruk e-logistiek verkleinen
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft het project “E-green” afgetrapt. Samen met dertien bedrijven gaat het instituut op zoek naar manieren om de Vlaamse e-commerce op een duurzame manier te optimaliseren. Een efficiëntere e-logistiek is niet alleen een bedrijfseconomische maar ook een ...
-
VIL vernieuwt raad van bestuur
De algemene vergadering van het Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W. (VIL) heeft een nieuwe raad van bestuur gekozen. De nieuwe raad telt vier nieuwkomers. Nieuwkomers aan de kant van de logistieke dienstverleners zijn Rudi Debras, managing director Wim Bosman België, en Jef Huyben, chief co...
-
VIL bekroont Havenbedrijf Gent voor milieu-inspanningen …
Het Havenbedrijf Gent zet verder in op minder en ander energieverbruik wat leidt tot de vermindering van de uitstoot van CO2. Het doet dit zowel in de eigen bedrijfsvoering als in de uitbating van de haven. Tegen 2017 zal het zo 50% minder CO2 uitstoten. Het Vlaamse Instituut voor de Logistiek beloo...
-
VIL stelt resultaten project “Transpharma Express” voor
Spoorvervoer van gevoelige goederen over lange afstand is een volwaardig alternatief voor lucht- en maritiem transport. Dat is de conclusie van het ambitieuze project “Transpharma Express”. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft de resultaten van het twee jaar lopende onderzoek voorgeste...
-
VIL reikt acht nieuwe “Lean and Green Awards” uit
Acht nieuwe bedrijven zijn sinds kort houder van een “Lean and Green Award”. Het gaat om André Celis, CB Logistics, Chevron Lubricants, Contraload, GTS Container, Havenbedrijf Gent, Imperbel/Derbigum en Vadesco Logistics. De bedrijven gingen vorig jaar in oktober - onder begeleiding van het Vlaam...
-
Nieuw VIL-project rond apotheeklogistiek voor ziekenhuizen …
Het Vlaams Instituut voor Logistiek V.Z.W. (VIL) is gestart met het project “APOLO”: APOtheekLOgistiek bij ziekenhuizen. Met dit project zoekt het VIL, samen met zestien ziekenhuizen en logistieke dienstverleners, naar praktische, innovatieve logistieke concepten als antwoord op de actuele uitdaging...
-
VIL: eerste proefrit in Transpharma Express-project
Onlangs vertrok voor het eerst een proefrit per spoor van Antwerpen naar Kazachstan, waarbij temperatuurgecontroleerde goederen in een revolutionair containertype onder permanente real-time monitoring, zonder bijtanken, en met drie keer minder CO2-uitstoot worden vervoerd. De proef kadert binnen het...
-
VIL zoekt brandstof van de toekomst
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W. (VIL) is gestart met een nieuw project, “Powering Logistics 2020”. Samen met VITO en een consortium van dertien bedrijven onderzoekt het VIL welke alternatieve brandstoffen inzetbaar zijn voor welk type transport en vrachtwagen en brengt het de randvoorw...
-
Nieuw VIL-project pakt problematiek ladingzekering aan
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) V.Z.W. gaf onlangs de kick-off van het project “Ladingzekering bij multi-stops”. Binnen dit project ontwikkelen het VIL en KULeuven/KaHo, samen met twaalf bedrijven, een oplossing om het ideale ladingpatroon te bepalen voor het distributievervoer van geme...
-
Logistiek Vlaanderen tekent present in Antwerps Horta-Huis
Tijdens zijn nieuwjaarsreceptie mocht het Vlaamse Instituut voor de Logistiek (VIL) voogdijminister Ingrid Lieten verwelkomen. Logistiek Vlaanderen tekende voor de gelegenheid massaal present in het Antwerpse Horta-huis.
-
VIL start “Dyplor”-project op
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) V.Z.W. start met het project Dyplor, wat staat voor “Dynamische planning van logistieke resources”. Samen met dertien andere bedrijven werkt het VIL een methodologie uit die bedrijven toelaat hun materieel en personeel optimaal in te zetten, dit op basis ...
-
“VIL 4 e-boost” peilt naar potentieel e-distributiecentra in Vlaanderen
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) V.Z.W. is met een nieuw project gestart, “VIL 4 e-boost”. Samen met veertien bedrijven onderzoekt het VIL hoe webshops en logistieke dienstverleners de troeven van Vlaanderen optimaal kunnen uitspelen. Doel: via Vlaamse e-fulfillment centra internationaal...
-
VIL stelt resultaten “E-warehouse”-project voor
Samen met vijftien bedrijven lanceerde het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) V.Z.W midden 2012 het project “E-warehouse”. Op een slot-event stelde het VIL de resultaten van het project aan het publiek voor. Een magazijn voor e-commerce vereist specifieke oplossingen die inspelen op de hoge ve...
-
VIL stelt resultaten project luchtvrachtopvolging voor
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft bij Belgocontrol de resultaten van het project “GPRS-monitoring van luchtvracht” voorgesteld. Elf bedrijven namen aan het onderzoek deel. Het project zorgde voor een primeur: voor het eerst werden vanuit Vlaanderen testvluchten met GPRS-monitoring u...
-
VIL geeft kick-off “ILSE”-project
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL V.Z.W.) heeft de kick-off gegeven voor het nieuwe “ILSE”-project. Recycleren en hergebruiken - en dus ook de logistiek van afval en gerecupereerde afvalstoffen - zal de komende jaren nog meer aan belang winnen. Samen met het departement TPR van Universitei...
-
Gouverneur Oost-Vlaanderen reikt “Lean and Green Awards” uit
Gouverneur Jan Briers van de provincie Oost-Vlaanderen reikte aan twintig nieuwe bedrijven de “Lean and Green Award” uit. Zij startten in oktober vorig jaar, onder aansporing en begeleiding van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL), met het opstellen van een plan van aanpak om de CO2-uitstoot...
-
Geconditioneerd spoorvervoer over lange afstand niet langer utopie
In oktober 2012 startte het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) V.Z.W. samen met tien partijen het project “Transpharma Express” op. Doel van het project: het transport van temperatuurgecontroleerde producten over lange afstand per spoor realiseren. De onderzoeksfase is achter de rug en bewijst...
-
12 Bedrijven gelauwerd voor de aanpak van hun CO2-uitstoot
Vlaams minister-president Kris Peeters reikte onlangs, namens het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL), de eerste “Lean and Green Awards” in Vlaanderen uit. Twaalf (middel)grote bedrijven die in juni vorig jaar in het programma stapten, ontvingen de award voor hun inspanningen om de CO2-uitstoot...
-
VIL-project "LogPack" mikt op kostenbesparing door slimmer verpakken
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL V.Z.W.) heeft de kick-off gegeven van een nieuw project, LogPack genaamd. Samen met negen bedrijven gaat het VIL op zoek naar kostenbesparingen door slimmer en bijgevolg duurzamer om te gaan met verpakking en logistieke dragers. Die besparingen wil men rea...
-
VIL start met "Transpharma Express"-project
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W. (VIL) is gestart met een nieuw project: “Transpharma Express”. Samen met zeven partijen onderzoekt het VIL of het mogelijk is om geconditioneerd transport over lange afstand per spoor te realiseren. Doel is een aantrekkelijke alternatieve route voor geco...
-
26 nieuwe bedrijven starten met "Lean and Green"
26 nieuwe bedrijven zijn gestart met “Lean and Green”, een project dat door het Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W. (VIL) wordt georganiseerd. Het VIL begeleidt binnen dit project logistieke dienstverleners en verladers om hun energie-efficiëntie te verbeteren en hun CO2-uitstoot te reduceren....
-
Nieuwe "Lean and Green" koploperprogramma in de steigers
Begin juni gaf het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL), samen met vijftien bedrijven, de kick-off van het project “Lean and Green”. Het VIL begeleidt binnen dit project 45 logistieke dienstverleners en verladers - de “Lean and Green”-koplopers - om hun energie-efficiëntie te verbeteren en hun C...
-
VIL bouwt aan e-warehouse van de toekomst
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL V.Z.W.) is gestart met een nieuw project: e-warehouse. Samen met veertien bedrijven onderzoekt het VIL hoe een warehouse op maat van e-commerce ideaal wordt ingericht. De logistieke afwikkeling van on-line bestellingen verschilt immers significant van trad...
-
VIL start met "Lean and Green" in Vlaanderen
Vijftien bedrijven, zowel grote als kleine logistieke dienstverleners en verladers, zijn gestart met “Lean and Green”, een nieuw project van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL). De deelnemende bedrijven stellen voorop ten minste 20% CO2-reductie te realiseren. Met dit project wil het VIL ee...
-
VIL monitort luchtvracht met GPRS-technologie
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) V.Z.W. heeft de kick-off gegeven van een nieuw project: “GPRS-monitoring van luchtvracht”. Samen met elf bedrijven wil het VIL GPRS-monitoring integreren in operationele luchtvrachtketens om de condities en locaties van temperatuurgevoelige en hoogwaardig...
-
Real-time opvolging herbruikbare verpakkingen levert bedrijven competitief voordeel op
In 2010 heeft het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL V.Z.W.), samen met twaalf bedrijven, aangetoond dat RFID- en RTLS-technologie matuur genoeg zijn om logistieke dragers (zoals palletten en rolcontainers) correct en automatisch te kunnen opvolgen. Het VIL wenste de proef op de som te nemen en...
-
VIL bouwt aan resilient supply chain
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft de resultaten voorgesteld van het collectief onderzoeksproject “Meten van Resilience - veerkracht in de supply chain”. Samen met acht bedrijven uit heel diverse sectoren onderzocht het VIL hoe een onderneming zich kan wapenen tegen verstoringen in d...
-
Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W.
Ludo Vandervelden (cfo Umicore) werd benoemd tot vice-voorzitter van Vlaams Instituut voor Logistiek V.Z.W. (VIL, Antwerpen). Hij volgt Ivo Maréchal op (Groep H. Essers) die dat mandaat gedurende 3,5 jaar ad interim invulde. Voorzitter blijft Danny Van Himste (DHL Express Belux).
-
Logistiek moet op maat van de on-line klant
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W. (VIL) heeft de resultaten van het project “E-commerce/E-fulfillment” voorgesteld. De praktijk wijst uit dat succesvolle webshops gekenmerkt worden door excellente logistiek. De VIL-studie legt de vinger op de wonde: een juiste e-fulfillment (logistieke a...
-
VIL geeft logistieke "boost" aan bouwsector
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL, Antwerpen) heeft de eerste onderzoeksresultaten van het collectief onderzoeksproject “Bouwlogistiek” voorgesteld. 26 bedrijven uit de bouwsector nemen daar aan deel. Doelstelling van het project is om, samen met de sector, de logistieke noden in kaart te ...
-
VIL pleit naar weerbaarheid van supply chains
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL, Antwerpen) gaf het startschot voor het nieuwe collectieve onderzoeksproject “Meten van resilience: veerkracht in de supply chain”. Met dit project wil het VIL nagaan hoe een onderneming efficiënt kan omspringen met onzekerheid en verstoringen in de logisi...
-
VIL zet vervolgproject RFID op
Atlas Copco, bpost en Veiling Haspengouw starten met het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL V.Z.W.) concrete praktijktesten voor het automatisch opvolgen van hun logistieke dragers. Uit het VIL-project “Beheer van logistieke dragers”, dat recent werd afgerond, bleek dat investeringen in RFID- e...
-
VIL gaat voor slimme logistiek in de witte sector
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W. (VIL, Antwerpen) heeft de kick-off gegeven voor zijn nieuw collectief onderzoeksproject “Hospitaallogistiek”. AZ Turnhout, AZ Sint-Elisabeth Herentals, Jessa Ziekenhuis Hasselt en GZA Antwerpen, samen goed voor negen campussen, nemen hieraan deel. Met he...
-
VIL start "Cold Chain"-project op
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W. (VIL) heeft het startschot gegeven voor een nieuw onderzoeksproject: “Real-time monitoring van geconditioneerde goederen”. Met dit project onderzoekt het VIL, samen met zes bedrijven, de technologische mogelijkheden voor het real-time opvolgen van omgevi...
-
VIL rondt project "Beheer van logistieke dragers af"
Het VIL gaf medio 2010 het startschot voor het onderzoeksproject “Beheer van logistieke dragers”. Conclusie van het project, dat onlangs zijn bevindingen voorstelde, is dat investeringen in RFID- en RTLS-technologie voor het beheer van logistieke dragers zich heel snel terugverdienen. Het gebruik ...
-
VIL brengt "e-Commerce/e-Fulfilment"-project op gang
Zopas gaf het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) de kick-off van een nieuw collectief onderzoeksproject rond “e-Commerce/e-Fulfilment”. Negen bedrijven, actief in de on-line verkoop of de logistieke afwikkeling ervan, nemen deel. Het project stelt als doel de behoeften van de on-line koper te ...
-
VIL rondt "Brucargo Secured Gateway"-project af
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft het “Brucargo Secured Gateway”-project afgerond. De competentiepool voor de logistieke sector in Vlaanderen formuleert een aantal aanbevelingen om Brucargo tot de meest efficiënte cargo-zone in Europa uit te bouwen. Zo wordt voorgesteld om SCALE dri...
-
VIL heeft zes nieuwe onderzoeksprojecten in de steigers
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft voor het lopende jaar zes nieuwe collectieve onderzoeksprojecten in de steigers staan. Meer dan ooit tevoren staan ze alle in het teken van de groene logistiek. De eerste drie projecten, die weldra van start gaan, hebben te maken met e-commerce, ho...
-
Proof of Concept VeLP+ succesvol afgerond
In oktober 2008 werd het startschot gegeven voor het doorbraakproject VeLP+, het Vlaams e-Logsitics Platform voor intercontinentale containeropvolging. Na twee jaar intensief werk is de Proof of Concept succesvol afgerond. De testresultaten tonen aan dat het gebruik van het VeLP+ platform duidelijke...
-
VIL schiet project "Secured Inland Terminals" op gang
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W. (VIL) heeft de kick-off voor het project “Secured Inland Terminals” achter de rug. Met dit project wil het instituut nagaan welke strategie inland terminals moeten volgen om aansluiting te vinden bij de trend van beveiligingscertificering (AEO, ISPS, …) ...
-
VIL lanceert concept Slow Logistics
Om kostenbesparingen en verbeteringen op het vlak van duurzaamheid te realiseren, start het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) met een nieuw project: Slow Logistics. Met dit project durft het VIL de gangbare praktijk van “zo snel mogelijk leveren” in vraag te stellen. Doel is om kosten terug t...
-
VIL-projet rond efficiënter beheer herbruikbare verpakkingen van start
Medio juni gaf het VIL (Vlaams Instituut voor de Logistiek) het startschot van een nieuw project dat een besparing op de logistieke kosten in de keten en op het werkkapitaal nastreeft. Doel is om de kosten terug te dringen en de efficiëntie te verhogen door logistieke dragers zoals pallets, kratten ...
-
Universiteit Tilburg en VIL starten project rond slanke logistiek
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL V.Z.W.) is, samen met de Universiteit van Tilburg, gestart met een onderzoeksproejct rond “Lean Logistics” ofte “Slanke logistiek”. Doel van deze internationale samenwerking is om “lean” ook ingang in de dienstverlenende sector te doen vinden en bijgev...
-
VIL van start met twee logistieke projectstudies
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL, Antwerpen) heeft de kick-off gegeven voor het nieuwe project "Intelligente en automatische Proof of Shipment (POS) en Proof of Delivery (POD) van hoogwaardige en kritieke goederen". Met het project wil het VIL, door technologische innovatie, de betrouwbaa...
-
VIL en Antwerpse haven willen logistiek rond containervolumes optimaliseren
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL V.Z.W.) zal in opdracht van en in samenwerking met het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) een onderzoek uitvoeren naar de maritiem gerelateerde processen van de Vlaamse verladers en Europese distributiecentra (EDC’s). De resultaten worden in het...
-
VIL-project rond dal- en nachtdistributie van start
Op 1 maart jongstleden werd de kick-off gegeven voor het Collectieve Onderzoeksproject Dal- en Nachtdistributie. Tien bedrijven, waaronder een sterke vertegenwoordiging uit de retail-sector, zullen hieraan actief deelnemen. Met het project wil het VIL (Vlaams Instituut voor de Logistiek) kosten-...
-
VIL start drie collectieve onderzoeksprojecten
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL, Antwerpen) heeft drie nieuwe collectieve onderzoeksprojecten op gang geschoten. Het gaat meer bepaald om projecten rond Nachtdistributie (met een cluster uit de retail food, retail non-food DIY-sector en één rond fijnmazige distributie van wisselstukk...
-
VLAAMS INSTITUUT VOOR DE LOGISTIEK V.Z.W.
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W. (VIL, Antwerpen) gaat met Porthus (Lier) ICS SEAP voor België ontwikkelen. Dat platform zal functioneren als centraal communicatiepunt tussen de scheepsagenten en de Belgische douane. Door het bestaande VeLP+ Platform (Proof of Concept) uit te breiden me...
-
Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W.
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W. (VIL, Antwerpen) heeft, conform zijn gewijzigde statuten, een nieuwe raad van bestuur samengesteld. Alle mandaten hebben een duurtijd van twee jaar. Namens de logistieke dienstverleners werden Danny Van Himste (DHL Express, VIL-voorzitter), Ivo Marechal ...
-
VLAAMS INSTITUUT VOOR DE LOGISTIEK V.Z.W.
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W. (VIL) heeft met IMEC V.Z.W. (Heverlee) een structureel samenwerkingsakkoord gesloten. De samenwerking tussen beide partijen, die lid zijn van het Vlaams Innovatienetwerk, heeft voornamelijk betrekking op logistieke innovatieprojecten van het VIL met een ...