Opinie 01/06/2020

De corona-crisis doet ons heel economisch en sociaal bestel op zijn grondvesten daveren. De naweeën van het verwoestende virus zullen nog jaren nazinderen. Onze would be-, nood- of volmachtenregering greep krachtdadig en tijdig in. Minder opgetogen kunnen we zijn over de exit-strategie, die vaak amateuristisch en weinig consequent werd uitgetekend. Gevolg van het spanningsveld tussen experten en politici.

Covid-19 deed ons alweer de kracht en de gevaren van de social media inzien. Ze zijn ongetwijfeld een uitstekende tool voor informatie, maar jammer genoeg ook voor desinformatie. Het “fake news” en de onzin die via de social media werden verspreid, wakkerden de al grote onrust ongetwijfeld nog verder aan.

Betreurenswaardig was ook de weinig ethische insteek van de grote e-commerce bedrijven die meenden van de situatie misbruik te moeten maken door buitensporige prijsverhogingen door te rekenen en zodoende hun winsthonger de vrije loop lieten.

Bijzonder opgetogen durven we ons te tonen over de talloze solidariteitsinitiatieven die zich aftekenden, niet in het minst in bedrijfskringen. Jammer dat heel wat van de betrokken ondernemingen zich door handige PR-jongens, hopeloos op zoek naar het vrijwaren van hun inkomsten, lieten verleiden om die marketing-technisch te verzilveren. Daarmee vervelde de insteek van maatschappelijk verantwoord ondernemen al snel tot een goedkoop en doorzichtig initiatief met zuiver commerciële (bij)bedoelingen. Jammer.

 

Luc Willemijns