Opinie 15/10/2017

Traditiegetrouw zette Flanders Investment & Trade onlangs twee bedrijven voor het voetlicht omwille van hun uitmuntende exportprestaties. De bijhorende “Leeuw van de Export” is voor de betrokkenen meer dan zomaar een trofee in de kast. De bekroning draagt effectief bij tot hun (inter)nationale uitstraling en employer branding.

We worden evenwel overstelpt met prijzen allerhande. De vraag stelt zich wat de toegevoegde waarde van vele van die initiatieven is. Niet zelden gaat het om (leden)organisaties die uit de uitreikingsplechtigheden extra inkomsten hopen te puren.

Toegegeven, een trofee als “Onderneming van het Jaar” mag dan al voor enige allure zorgen. Maar wat te zeggen van een nieuw, louter concurrerend initiatief dat zich voorneemt op structurele basis de “Best managed company” te gaan bekronen?

En valt een prijs als “Manager van het Jaar” nog te rijmen met moderne bedrijfsorganisaties die het verschil moeten maken met zaken als empowerment, teamwork, co-creatie, intrapreneurship en de betrokkenheid van het aanwezige menselijk kapitaal?

Rijst bijgevolg de slotvraag: wie is meest gebaat bij de meeste ondernemingsprijzen, de laureaat of … de organiserende partij?
Luc Willemijns