VIM lanceert BikeForm
Aan vraagzijde is vooral sprake van een gebrek aan goede informatie, een te divers aanbod, weinig service-garanties, geen duidelijke kijk op de consequenties op fiscaal en sociaal zekerheidsvlak, onvoldoende kennis van de beschikbare producten en een verwachtingspatroon dat, qua service en opvolging, vergelijkbaar is met de bedrijfswagen.
Aan aanbodzijde is weinig tot geen samenwerking, een onvermogen tot inspelen op de marktvraag omwille van onvoldoende stock, een te geringe affiniteit met de vraag uit de bedrijfswereld, een gebrek aan dienstverlening op bedrijfsniveau, onvoldoende kennis van de bedrijfsfiets als business-potentieel, een sector die - op enkele uitzonderingen na - onvoldoende georganiseerd is en zijn er te veel gemiste kansen.
Bevraging leert dat fietsenhandelaars momenteel weinig omzet boeken in het B2B-segment. Dat zou in de nabije toekomst wel kunnen veranderen. Nagenoeg de helft (47%, nvdr.) van de respondenten is van mening dat de inkomsten uit B2B-omgeving in de toekomst (sterk) zouden kunnen stijgen.
Streven naar duurzaam resultaat
Als platform tussen vraag- en aanbodzijde streeft BikeForm een duurzaam resultaat voor het stelsel van de bedrijfsfiets na.
“BikeForm biedt digitale services voor bedrijven en de fietssector aan, dit alles op basis van degelijke informatie met adviesverstrekking ten behoeve van zowel de gebruikers als de aanbieders,” schetst Sven Vlassenroot, project manager VIM.
Daarnaast focust BikeForm op de ondersteuning van bedrijven in hun fietskeuze en beslissing en de optimalisatie van het inzetten van de fiets, dit alles in combinatie met gepaste services voor de gebruikers. Laatste werkpunt van het digitaal platform is de ondersteuning van het beheer, het onderhoud, de bijstand en het gebruik van de fietsvloot.
Dat alles moet leiden tot een betere organisatie van het bedrijfsfietsenstelsel.
“Dankzij BikeForm kunnen bedrijven en organisaties een gerichtere keuze van bedrijfsfietsen maken op basis van betere afwegingen, ervaringen uitwisselen en de nodige tools (aangeboden door derden) raadplegen. Aan de fietshandel bieden we de mogelijkheid een nieuwe markt aan te boren, zich weerbaarder op te stellen en een hoger rendement te verkrijgen, nieuwe services aan te bieden, een beter netwerk op te bouwen en onderlinge diensten uit wisselen,” zo nog Vlassenroot.
In concreto kunnen werkgevers op BikeForm.be allerhande informatie terug vinden over de integratie van een fietsbeleid, de fiscaliteit, de veiligheid, de financiering, … Een slimme simulatie-tool brengt de mogelijke besparingen in kaart die een goed fietsbeleid kan opleveren.
Aanbieders kunnen voor 750 euro per jaar hun diensten via BikeForm.be commercialiseren. Dat bedrag wordt tot 450 euro gereduceerd indien men bereid is promotionele activiteiten voor BikeForm te integreren.
“Ambitie van BikeForm is op korte termijn een veertigtal aanbieders met een landelijke dekking aan te trekken die een 200-tal fietsen via het on-line platform verkopen,” zo nog Vlassenroot.
Traditionele diensten uitbreiden
Traditionele diensten die fietshandelaars aanbieden zijn een ophaal- en leveringsdienst, levering van fietsen in verkoop en onderhoud in de werkplaats. Minder courant zijn de levering van fietsen in leasing of andere vormen van financiering, het aanbieden van een testpark, vlootbeheer & administratieve opvolging, overname van de gebruikte fietsen, onderhoud op locatie van de klant, levering van fietsinfrastructuur (stalling, kastjes, laadstations, …) en sport- en voedingsadvies. Aan aanbodzijde ontluikt stilaan de bereidheid om de dienstverlening in de toekomst uit te diepen.
In combinatie met de op maat aangeboden sensibiliseringsacties moet het gebruik van BikeForm.be ertoe leiden dat de bedrijfsfietsensector een even volwaardig aanbod kan aanbieden naar kwaliteit, garanties, services, … zoals momenteel binnen de autosector aanwezig. Dat moet ervoor zorgen dat het gebruik van fietsen voor woon/werkverplaatsingen wordt gestimuleerd en zodoende toeneemt doordat bedrijven de juiste informatie vinden en snel tot een aankoop kunnen overgaan.
Het BikeForm-partnership
Partners in BikeForm zijn A.S. Adventure, B2Bike, Bike&C°, Blue Mobility, C-TEX, Traxio, Fietsersbond, Flanders’ Bike Valley, Formula cycling, Het verzet, BW Imsir, Powergrid, Team Cyclis, Touring, VAB, Velo V.Z.W. en VITO.
De bedrijfsfiets fiscaal
- een bedrijfsfiets is voor 120% fiscaal aftrekbaar
- de combinatie van fietsvergoeding en bedrijfsfiets is toegestaan (tot maximaal 0,22 euro/km)
- het voordeel van alle aard (V.V.A.) geldt niet voor bedrijfsfietsen
VLAAMS INSTITUUT VOOR MOBILITEIT V.Z.W.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.