"Nieuw project- en detacheringsbureau met menselijke insteek"

Ingrid Goovaerts, Tony Vanderheyden en Dirk Verbeeck (Bonache B.V.B.A.)
“Nieuw project- en detacheringsbureau met menselijke insteek”
Bonache B.V.B.A. (Antwerpen) is een in 2004 opgestart project- en detacheringsbureau, onderdeel van Vivaldi’s Holding. Naast de grote studiebureaus en de andere marktspelers verwant met de grote uitzendgroepen, streeft Bonache concurrentie-onderscheid na door een heel nauwe betrokkenheid bij de ingeschakelde arbeidskrachten. En precies daar durft het in het huidige marktaanbod wel eens aan te mangelen, stellen competence manager Ingrid Goovaerts, office manager Tony Vanderheyden en directeur Dirk Verbeeck in een gesprek met de redactie van “de Vlaamse Ondernemer”.
Het triumviraat dat sinds kort aan het roer staat van het jonge project- en detacheringsbureau verzamelt een aantal bewust bij elkaar gezochte competenties. Dirk Verbeeck, voormalig topman van Lemmens Services, draagt jarenlange ervaring in de sector van de industriële subcontracting aan. Office manager Tony Vanderheyden kan op ruime commerciële en HR-ervaring terugblikken, in zowel de financiële wereld als de bouwnijverheid. Recent kwam Ingrid Goovaerts als compentence manager aan boord. Zij maakte in de voorbije vijftien jaar de specialisatietendens van grote uitzendorganisaties van heel dichtbij mee. Gedurende vijf jaar droeg ze heel specifieke verantwoordelijkheid voor de opleiding van zowel de eigen als de externe medewerkers van een gespecialiseerde business-unit, bedrijvig op het stuk van de detachering. Als competence manager wordt van haar verwacht mee de strategie van Bonache uit te stippelen, met zware focus op een mens- en medewerkersgerichte aanpak.
Vrij jonge markt
Niet alleen Bonache is vrij jong, ook de markt van de project- en detacheringsbureaus is dat, aldus Dirk Verbeeck. “Hoewel al langer ingeburgerd in Nederland en Groot-Brittannië, is de markt van de project- en detacheringsbureaus in België van vrij recente signatuur,” zo luidt het.
Bonache focust inzonderheid op de detachering van hogere profielen. Hoewel de aandacht op “white collar”-workers ligt, kunnen gebeurlijk ook “blue collar workers” worden ingeschakeld bij de invulling van specifieke klantenbehoeften.
Daarnaast kan Bonache ook tekenen voor het beheer van volledige projecten voor rekening van de klant, zodat deze zich op zijn kernactiviteiten kan focussen, aldus Tony Vanderheyden. Zo schakelt Bonache momenteel bij één van de grootste bedrijven in België een magazijnbeheerder in die een volledig concept van magazijnbeheer uittekent en implenteert. Op die manier brengt het bureau heel wat know-how binnen het bedrijf in. Daar waar de meeste detacheringsbureaus zich op heel specifieke functies en profielen toespitsen, hanteert Bonache een heel brede insteek, zo nog de office manager.
Dirk Verbeeck: “Een toenemend aantal functies komt in de hedendaags bedrijfsomgeving voor outsourcing in aanmerking. Zowel voor de bedrijven als voor de betrokken werknemers biedt detachering uitzicht op meer flexibiliteit. Ondernemingen hebben vandaag de dag nu eenmaal sterk wisselende afdelingen en structuren, zodat het voor hen aangewezen kan zijn om - al dan niet in het kader van bepaalde projecten - een beroep te doen op de dienstverlening van Bonache”.
Bedrijven kunnen vandaag de dag inderdaad niet steeds voor langere tijd precies inschatten welke skills ze wanneer en in welke mate nodig zullen hebben, vult Tony Vanderheyden aan. Via onderaanneming kan de juiste expertise op de juiste plaats en op het juiste tijdstip gedurende een welbepaalde periode worden geleverd, luidt het. “Kennis en expertise worden via detachering binnen een bedrijf gebracht. Bedrijven vrezen wel eens als gevolg van uitbesteding hun kennisbasis voor de buitenwereld open te stellen. In de praktijk tekent zich echter precies het omgekeerde fenomeen af,” meent Verbeeck.
Detachering versus onderaanneming en uitzendarbeid
Tussen detachering en uitzendarbeid is de grijze zone intussen voor zowat 95% uitgeklaard, menen onze gesprekspartners unaniem.
Dirk Verbeeck: “Tussen uitzendwereld en detachering heeft lange tijd een grijze zone geheerst. Stilaan is de mist echter opgeklaard. Interimopdrachten worden in principe beperkt in de tijd en op basis van weekopdrachten toegekend. Met Bonache bieden we een duidelijk gestructureerd en wettelijk alternatief voor de gebruikelijke maar wederrechtelijke vorm van de terbeschikkingstelling”.
Bijkomend probleem is dat de algemene uitzendwereld moeite heeft om hoger geschoolde profielen aan te trekken. Bovendien mogen uitzendorganisaties geen lange termijn-verbintenissen met de arbeidskrachten aangaan maar dienen zij zich tot kortere vervangingsperiodes te beperken. Detachering kan dan weer wel in het kader van langlopende opdrachten of voor een langere projectduur. “In Vlaanderen heerst nog duidelijk een verkeerde perceptie in de markt rond het detacheren van arbeidskrachten”, meent Dirk Verbeeck te weten. “Niet zelden gaat men ervan uit dat het om het grensoverschrijdend inzetten van werknemers gaat”, wordt daaraan toegevoegd.
Via beroepsorganisatie Federgon (afdeling Project- en Detacheringsbureaus), waarvan Bonache stagedoend lid is, wordt sinds geruime tijd hard gewerkt om duidelijkheid tussen de verschillende disciplines te scheppen.
Kortlopende opdrachten nemen bij Bonache doorgaans drie tot zes maanden in beslag. Langlopende opdrachten kunnen bij wijlen een quasi-permanent karakter in het kader van bepaalde outsourcing-opdrachten aannemen.
Eigen accenten
In tegenstelling tot uitzendbureaus heeft een project- en detacheringsbureau de “tijdelijke” arbeidskrachten op de eigen loonlijst staan. “Dat biedt hen uitzicht op een blijvende tewerkstelling,” aldus Ingrid Goovaerts. “Die werknemers zijn het kapitaal van een onderneming als Bonache. Door te voorzien in bijzondere vormingsinspanningen en te getuigen van een grote werknemersbetrokkenheid, poogt Bonache zich te onderscheiden, zowel naar de arbeidskrachten als naar de (kandidaat-)bedrijven toe die van hun diensten gebruik wensen te maken. Vandaar ook dat Bonache de ingeschakelde werknemers op locatie van dichtbij opvolgt,” stelt de competence manager.
“Om de groeidynamiek op gang te brengen en te houden, is het belangrijk bijzondere grote aandacht aan de HR-factor te besteden,” zo nog Goovaerts, eraan toevoegend dat dat niet meteen het sterkste punt van de meeste concurrerende aanbieders is.
Groeimarkt
In België zijn een twintig spelers actief op de project- en detacheringsmarkt. De meeste onder hen zijn verwant met de grote uitzendorganisaties, andere zijn gelinkt met (grote) studiebureaus. Met uitzondering weliswaar van de IT-sector, waar detachering sinds jaar en dag een goed ingeburgerd fenomeen is en de marktposities intussen zijn ingenomen.
Dirk Verbeeck: “Doelgroep van Bonache zijn de iets grotere bedrijven en KMO’s, die de laatste tijd beter met het concept van detachering en outsouring zijn vertrouwd geraakt. Opmerkelijk is dat grotere bedrijfsconstellaties vaak hun toevlucht tot detachering nemen in het kader van een outsourcing-strategie. Bij KMO’s daarentegen primeert dan weer de hang naar flexibiliteit”.
Autonome positionering
Bonache neemt binnen Vivaldi’s Holding een autonome positionering in. Wat ook verklaart waarom het bureau in de Scheldestad niet op dezelfde locatie is gehuisvest als zusteronderneming Vivaldi’s Interim. Uiteraard is sprake van een zeker synergie-effect tussen beide werkmaatschappijen. Goede, hooggekwalificeerde uitzendkrachten zijn nu eenmaal moeilijk te fideliseren indien men ze geen blijvende tewerkstellingskansen biedt. Tony Vanderheyden: “Uiteraard rekruteren we ook personeel in de database van Vivaldi’s Interim. Maar dat is slechts een deeltje van onze rekruteringsbodem. Bonache rekruteert op een veel ruimere basis. Overigens stemmen de kandidaat-werknemers voor een project- en detacheringsbureau niet meteen overeen met het modale profiel dat een interimkantoor over de vloer krijgt. Detachering en uitzendarbeid blijven nu eenmaal twee duidelijk gescheiden markten.
Ook qua typologie van de kandidaat-werknemers is een duidelijk verschil waarneembaar. In het geval van een project- en detacheringsbureau gaat het niet zelden om werknemers, al dan niet op iets gevorderde leeftijd, die hoedanook al over een dosis beroeps- of sectorervaring beschikken. “Voor sommigen biedt detachering een manier om terug in het reguliere arbeidscircuit te stappen,” merkt Ingrid Goovaerts terzijde op. Veertigers met twintig jaar beroepservaring ondervinden steeds meer moeite om aan een vaste betrekking te geraken. Bedrijven die via detachering een dergelijke werkkracht weten binnen te halen, prijzen zich dan weer gelukkig.
Randfenomeen is bovendien dat we evolueren naar een maatschappij waar arbeidsovereenkomsten van onbepaalde duur steeds schaarser en schaarser zullen worden. Wat inhoudt dat een concept als detachering zich steeds nadrukkelijker in het vizier zal werken. “Misschien wordt detachering één van de vormen van tewerkstelling die uitzicht op een vaste loopbaan binnen dezelfde omgeving op langere termijn biedt,” vraagt Tony Vanderheyden zich luidop af. Begrijpelijk dus dat Bonache zich binnen dit perspectief een sterk mensgerichte aanpak aanmeet. Alleen zo meent de onderneming kans te hebben zich met succes blijvend te manifesteren binnen de groeiende wereld van de project- en detacheringsbureaus.