"Nieuw samenwerkingsakkoord aanzet tot uitbreiding richting Nederland"

31/08/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
“Sociale dienstengroep Securex ent, dankzij een samenwerking met Falke & Verbaan, het ZebraZone-concept over op de Nederlandse markt”, aldus director Public Affairs Herman Vyverman. Is een en ander de voorbode van een verdere uitbreiding van het activiteitenspectrum richting Nederland? (Foto W & F)

Herman Vyverman (Securex)


“Nieuw samenwerkingsakkoord aanzet tot uitbreiding richting Nederland”


Sociale dienstengroep Securex start in samenwerking met de Nederlandse HR-consultant Falke & Verbaan B.V. (Eindhoven) een ZebraZone-activiteit in Nederland op. Hoewel director public affairs Herman Vyverman zich vooralsnog op de vlakte houdt, lijkt een en ander de officiële voorbode van een geplande internationale uitbreiding van de activiteiten in noordelijke richting. Per 1 juli aanstaande introduceert Securex in eigen land, in primeur voor de sector, een eerste eID-toepassing. Met behulp van hun elektronische identiteitskaart zullen de partners van de sociale dienstengroep (boekhouders en makelaars) data uit de CRM-applicatie van Securex kunnen consulteren.


Herman Vyverman is pas sinds 1997 voor Securex werkzaam. Eerder was hij aan de slag bij een multinational en in de verzekeringswereld. De ervaring die hij daar opdeed in respectievelijk administratief-organisatorische dan wel commerciële functies, kwamen hem uitstekend van pas in de sociale dienstengroep. Aanvankelijk was hij er bedrijvig als area director Brabant. Begin dit jaar werd hij bevorderd tot director Public Affairs. In die functie treedt hij niet enkel op als woordvoerder van de dienstengroep, maar verzorgt en coördineert hij ook de contacten met pers & media, privé-ondernemingen, overheidsorganisaties, officiële instanties en het middenveld.

Sinds zijn ontstaan in 1905 binnen de sfeer van de arbeidsongevallenverzekeringen in de Oost- en West-Vlaamse ondernemingen, groeide Securex in de voorbije eeuw uit tot een geïntegreerde sociale dienstengroep, die het hele activiteitenspectrum afdekt (kinderbijslagfonds, kas voor zelfstandigen, sociaal secretariaat, ziekenfonds, levens- en arbeidsongevallenverzekeringen, externe dienst voor bescherming en preventie op het werk, …). “Wat Securex binnen het landschap van de sociale dienstengroepen uniek maakt, is dat de onderneming al die diensten in eigen beheer aanbiedt, zonder een beroep te doen op eventuele onderaannemers,” aldus Vyverman. Dit zowel naar werkgevers, werknemers als zelfstandigen toe, met inbegrip van het ondersteunende verzekeringsluik.

Voor het lopende jaar mikt Securex, met zowat 1.400 medewerkers op de loonlijst, op een geconsolideerd omzetvolume van 215 miljoen euro. Dat is zowat 7% meer dan in 2005. In 2004 en 2003 haalde Securex een omzet van respectievelijk 181,5 miljoen euro en 173,3 miljoen euro. De jongste tien jaar zet de groep gemiddelde groeicijfers van 7 tot 10% neer, stelt onze gesprekspartner. In totaliteit telt Securex zowat 75.000 klanten-ondernemingen en 102.000 aangesloten zelfstandigen. Ook ongeveer 60.000 particulieren doen om een of andere reden een beroep op de diensten van de groep.

In de markt van de sociaal secretariaten rangschikt Securex op een gedeelde Top 3-plaats. Securex Integrity, zeg maar de kas voor zelfstandigen, en de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, horen tot de Top 5 in de markt. Van meer bescheiden allure, maar niettemin nog steeds goed voor een stek in de Top 10, zijn de activiteiten rond arbeidsongevallen en levensverzekeringen.


Eigenheid vrijwaren


Vooral op het stuk van de externe diensten als de arbeidsongevallenverzekeringen, tekent zich in de markt een consolidatiebeweging af. “Bepaalde toenaderingspogingen hebben duidelijk de achterliggende bedoeling om de dienstverlening ter ondersteuning van een sociaal secretariaat te gaan aanwenden,” analyseert de director Public Affairs van Securex. Zelf lijkt de sociale dienstengroep minder geneigd om die activiteiten, ondanks hun geringere schaalgrootte af te stootten. “Dat zou afbreuk doen aan onze eigenheid als geïntegreerde dienstenverlener. Die sterkte wensen we ten alle koste te vrijwaren”, zo luidt het. Door zijn belangen over diverse activiteiten te spreiden, bouwt Securex ook bedrijfseconomisch meer zekerheid in. Zo ontkent Vyverman niet dat het sociaal secretariaat enkele jaren terug iets moelijker tijden kende en weinig groei liet noteren, maar dat werd dan weer gecompenseerd door een sterke groei in de markt van de levensverzekeringen. Nu het gewaarborgd rendement van deze beleggingsvorm neerwaarts evolueert en met een lagere groei tot gevolg, zorgt het sociaal secretariaat weer voor nieuwe groeidynamiek.

Intussen houdt Securex nauwlettend de marktevolutie in de gaten van de uitzendorganisaties die zich steeds manifester als nieuwe concurrenten voor de sociale dienstengroepen gaan roeren. Dat beide markten naar elkaar toegroeien blijkt onder meer uit een strategisch partnership dat intussen reeds actief is en waarbinnen beide expertises worden verenigd. Een andere uitzendconstellatie integreerde inmiddels een sociaal secretariaat.

Bij Securex worden momenteel geen soortgelijke initiatieven voorbereid. “Toch mogen we als dienstengroep niet blind blijven voor de marktevoluties. Alle opties blijven dienaangaande open. Acquisities hoeven niet noodzakelijk, partnerships of andere vormen van samenwerking blijven evenzeer mogelijk,” aldus de woordvoerder.


Op zoek naar (territoriale) uitbreiding


In België heeft Securex vestigingen in Aalst, Antwerpen, Brugge, Brussel, Charleroi, Drongen, Eupen, Gent (2), Hasselt, Koksijde, Kortrijk, Leuven, Liège, Mons, Mouscron, Namur, Oudenaarde, Ronse, Tournai, Verviers en Wavre. De opening van twee bijkomende vestigingen, wordt momenteel onderzocht. In Frankrijk heeft de groep 7 vestigingen, in het Groothertogdom 1.

Herman Vyverman: “Echte marktpenetratie afdwingen in het buitenland kan voor een sociale dienstengroep pas door middel van acquisities. Indertijd startte Securex in eigen beheer een vestiging op in het Noord-Franse Lille. De echte doorbraak op de Franse markt kwam er pas na de overname, in 2003, van het Franse Axys”.

Op het ogenblik van de overname, verwerkte Axys meer dan 200.000 lonen per maand voor ruim 350 ondernemingen. Axys zorgde bovendien voor bijkomende software-matige expertise inzake payroll en consultancy rond employee self-service.

Maar van op zijn minst even groot strategisch belang waren in 2003 de overname van consultancy-bureau GRH Management en, in mindere mate, van de Brusselse leverancier van software voor HR-beheer hraccent B.V.B.A. een jaar later. GRH Management, dat op dat ogenblik al bedrijvig was in Luxemburg en Frankrijk, bezorgde Securex bovendien bijzondere expertise op het stuk van outsourcing, outplacement, vorming, werving en selectie van HR-profielen, assessment & development centers en HR-audits. GRH Management en hraccent werkten overigens in het verleden reeds samen. Samen boden ze Securex ontegensprekelijk een breder draagvlak om zijn internationale ambities hard te maken.


Next step: Nederland


De volgende stap in het uitbreidingsscenario lijkt zich voor Securex op Nederland toe te spitsen. De toekomst zal het uitwijzen, maar het ziet ernaar uit dat de sociale dienstengroep een vergelijkbare strategie ontplooit als enkele jaren terug in Frankrijk. Zopas sloot Securex immers een strategisch samenwerkingsakkoord met de Nederlandse HR-consultant Falke & Verbaan B.V. (Eindhoven), dat indertijd uit de Philips-groep werd verzelfstandigd. Het partnership heeft inzonderheid betrekking op de opstart van een ZebraZone-activiteit op de Nederlandse markt. ZebraZone is gespecialiseerd in arbeidsmarktstudies en -analyses en derhalve van strategisch belang voor het hedendaagse HR-beleid. “Personeels- en medewerkerstevredenheid worden van steeds groter belang in het hedendaagse bedrijfsgebeuren,” weet Herman Vyverman. “Ze zijn bovendien cruciaal voor de produciviteit van een onderneming”, wordt daaraan toegevoegd.

Door ZebraZone op de Nederlandse markt over te enten, manifesteert Securex zich in eerste instantie indirect als HR-consultant bij onze noorderburen. Bekend is dat in de markt van de sociaal secretariaten de loonsverwerking van weleer nog nauwelijks voor concurrentie-onderscheid zorgt. Van steeds groter belang worden advisering en beleidsondersteunende data in het hedendaagse HR-management. “Samenwerking met een gespecialiseerd HR-kantoor als Falke & Verbaan zal ons de mogelijkheid bieden om de Nederlandse markt goed te leren kennen. Wat de volgende stap wordt, is vooralsnog niet duidelijk. Verdere uitbreiding van de activiteiten in Nederland is echter wel waarschijnlijk,” stelt een voorzichtige Herman Vyverman na enig aandringen.

Overigens heeft Securex, aldus de director Public Affairs, nu al een aantal producten in portfolio die ook over de grenzen heen kunnen worden afgezet. Wat controle op absenteïsme en afwezigheid om medische redenen betreft, is Securex nu al marktleider in Frankrijk, luidt het. Bovendien beschikt de groep over een aantal “tools” die de consolidatie van en rapportering over HR-gegevens grensoverschrijdend mogelijk maakt.

Omzichtige groei op een soliede basis in het buitenland, lijkt alvast hoog op de prioriteitenlijst van de sociale dienstengroep te staan. Getuige de oprichting, ten tijde van de overname van Axys, van een cel “International Business Development”, die nog steeds actief is.


Voorloper in elektronische communicatie


Securex profileert zich graag als voorloper in de markt. Met Go-Start heeft de groep het eerste officieel erkende ondernemingsloket onder eigen dak. Ook de software-modules voor loonberekening en -rapportering, Magistral en Magistral Lite zijn al geruime tijd operationeel. Net zoals het on-line management van Securex rond een breed spectrum van diensten is opgebouwd (Dimona, Aangifte Sociaal Risico, elektronische documenten, sociale actualiteit, barema’s, beroepskwalificaties, sociaal-juridische database, simulatie-tools, …). In 2000 al introduceerde de groep een waaier aan e-business tools. In 2003 werden die gebundeld in de Portaal-site voor Sociaal Management®. “Via die “tools” pogen we HR-managers een maximum aan ruimte te bezorgen om zich op hun kernactiviteiten bezig te focussen. De routine-werkzaamheden, zoals loonberekening of aanwezigheidsregistratie, worden tegen die achtergrond maximaal geautomatiseerd. Zestig à vijfenzestig procent van de klanten van Securex hebben hun loonadministratie inmiddels geautomatiseerd. Kleinere bedrijfsentiteiten geven nog meer de voorkeur aan een lokaal aanspreekpunt. Opmerkelijk is eveneens dat ook (kleinere) KMO’s steeds meer behoefte aan HR-rapportering hebben”, zo nog onze gesprekspartner.

Intussen maakt Securex zich op voor de officiële introductie van een nieuwe technologie. Per 1 juli 2006 biedt men aan de professionele partners (makelaars en boekhouders) immers de mogelijkheid om met behulp van hun elektronische identiteitskaart (eID) de gegevens uit de CRM-applicatie van de dienstengroep te raadplegen. De nieuwe applicatie, die in samenwerking met Novell werd ontwikkeld, moet het security-aspect van de communicatie op een hoger niveau tillen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.