"Elektronische communicatie met werkgever in stroomversnelling"
31/08/2009 OM 00:00
- Luc Willemijns

Met de nieuwe Netsalary-applicatie, pakt Partena Payroll Management & Hr Support uit met een hoogperformante oplossing die zijn cliënt-werkgevers de mogelijkheid biedt onder meer de arbeidsprestaties via elektronische weg in te dienen. Netsalary kadert binnen de vorig jaar door Partena boven de doopvont gehouden eDoc-strategie, net zoals de elektronische loonbriefjes via de Zoomit-applicatie van Isabel. “Opzet van Partena is binnen een tijdsspanne van twee jaar minimaal driekwart van zijn nagenoeg 30.000 cliënt-werkgevers naar Netsalary te migreren,” aldus Stefaan Lippens, sales director van Partena Payroll Management en Hr Support in een gesprek met de redactie. In tegenstelling tot bepaalde van zijn branchegenoten, opteert Partena Payroll Management en Hr Support voor een internationale aanwezigheid via een vorig jaar gesloten strategisch partnership met ADP (Automatic Data Processing). Daarmee speelt het in op de behoeften van de grotere, internationaal gestructureerde cliënten. Een nieuwe klantensegmentering geeft overigens aan dat het Partena erom te doen is in de toekomst nog sterker maatspecifiek te werken.
2007 bleek een uitstekend jaar voor Partena Payroll Management & Hr Support. Zopas werd ook het strategisch driejarenplan 2004-2007 afgerond, waarvan het grootste deel van de te ondernemen acties werden geconcretiseerd dan wel officieel op gang gebracht. De Netsalary-applicatie gold binnen deze strategie als één van de pijlers.”Netsalary is een web-applicatie die het invoeren van o.a. de prestaties op elektronische wijze mogelijk maakt,” aldus Stefaan Lippens. “Ze kadert binnen de ruimere eDoc-strategie, die onder meer de ambities van het Sociaal Secretariaat weerspiegelt om het papierverbruik op termijn sterk te gaan beperken,” luidt het. Jaarlijks produceert het sociaal secretariaat 40 miljoen pagina’s A4. Bedoeling is dat volume in een tweetal jaar met één derde terug te dringen.
Vorig jaar werd Netsalary met succes bij een aantal test-cliënten in gebruik genomen. Thans maakt Partena Payroll Management & Hr Support zich op om de oplossing breed in de markt te zetten. “Onze ambitie bestaat erin zoveel mogelijk bedrijven-cliënten tot migratie naar Netsalary te bewegen,” geeft Lippens aan, daarbij de voordelen voor de gebruiker benadrukkend. De applicatie is rond-de-klok beschikbaar en kan van eender waar, door wie daartoe gemachtigd is, worden geconsulteerd. Bovendien is Netsalary voor de cliënt-werkgever veiliger en discreter, efficiënter en is de kans op fouten veel geringer. Het sociaal secretariaat van zijn kant krijgt dan weer meer tijd beschikbaar om zich ten dienste van de cliënt-werkgever aan andere meer strategische zaken te wijden, zoals het verstrekken van gericht advies.
Netsalary richt zich in wezen tot de brede KMO-markt, hoewel inzake aantal werknemers niet echt een bovengrens wordt vastgelegd. “Een onderneming met vijftien medewerkers kan misschien volstaan met standaardapplicaties, andere bedrijven van vergelijkbare grootte vereisen soms een meer maatspecifieke aanpak. Of Netsalary als oplossing voor een onderneming geschikt is, heeft niet zozeer met de bedrijfsdimensie te maken, wel met de gewenste functionaliteiten”, zo nog onze gesprekspartner.
Partena Payroll Management & Hr Support positioneert overigens verschillende input-applicaties naast elkaar in functie van de beoogde doelgroep. Netsalary situeert zich naast SAM (Salary Administration Manager), dat als afzonderlijke software-tool bij de werkgever dan wel op ASP-basis wordt geïmplementeerd. SAM sluit nauwer aan bij de behoeften van iets grotere bedrijven (lees: vanaf 25 werknemers, nvdr.). De software is in twee versies beschikbaar: SAM Full en SAM Light. Bovenaan de ladder bevindt zich de Level 5-oplossing, die zich tot grotere bedrijven richt, volledig parametriseerbaar is en waarop, desgewenst, bepaalde HR-modules kunnen worden geënt (Hr-Optimizer, E.S.S.).
Breder elektronisch platform
Netsalary staat symbool voor de bredere elektronische context waarbinnen Partena als sociaal secretariaat zijn diensten structureert.
Stefaan Lippens: “Netsalary kadert binnen de vorig jaar gelanceerde eDoc-strategie van Partena. In een eerste fase richt die zich op het elektronisch ter beschikking stellen van het cliënt-bedrijf van bepaalde loondocumenten (bezoldigingsstaten, loonsyntheses, boekhoudkundige uitsplitsing, …). In de toekomst zullen we het aanbod met bijkomende sociale documenten (lees: C4, attest van tewerkstelling en dergelijke, facturen via certified PDF, … nvdr.) uitbreiden. In een volgende stap krijgt Netsalary ook meer ingebedde intelligentie mee, waarbij bijvoorbeeld bepaalde routines zullen worden geautomatiseerd”.
Dat Partena binnen de sector van de sociaal secretariaten steeds een voortrekkersrol heeft opgeëist bij de automatisering en elektronisering van de communicatie, blijkt ook uit het feit dat de onderneming één van de zes sectorspelers was die dit jaar met de Zoomit-applicatie van Isabel in zee ging. Met Zoomit ontwikkelde Isabel een applicatie die sociaal secretariaten onder meer de mogelijkheid biedt om loonbriefjes van werknemers digitaal rechtstreeks in de mail-box van hun e-banking-module te deponeren. Binnen de eDoc-strategie kan Partena elektronische loonbriefjes afleveren via de Zoomit-applicatie.
Belangrijk is ook dat de informatie bij het sociaal secretariaat intern optimaal en digitaal kan worden beheerd. Daartoe voerde men met DocFlow intern een volledig elektronisch systeem van documentenbeheer in, dat via het Intranet consulteerbaar is door de personen en diensten daartoe gemachtigd. “Partena kan enkel en alleen een referentiespeler binnen de sector van de sociaal secretariaten blijven indien we er als dienstverlener in slagen de hele informatiestroom op een veilige en efficiënte manier te beheren, zowel intern als extern,” beseft de sales director.
Nieuwe klantensegmentering
Om de omschakeling naar het digitale tijdperk te bewerkstelligen en te versnellen, voerde Partena Payroll Management & Hr Support een nieuwe, ver doorgedreven vorm van klantensegmentering door, die niet uitsluitend op productmatige leest is geschoeid.
“In functie van het profiel van de cliënt, segmenteerde Partena de markt in verschillende “clusters”. Parameters die daarbij werden gehanteerd hebben te maken met bedrijfsdimensie, aantal werknemers, activiteit, verhouding arbeiders/bedienden, gemiddelde loonmassa per werknemer en de beslissingsstructuur. Op basis van die profielen worden de cliënten cluster-specifiek benaderd,” zo nog de sales director.
Voor de commercialisering van zijn diensten, inclusief de nieuwe Netsalary-applicatie, hanteert Partena de nieuwe insteek. “We segmenteerden de markt volgens twee assen. De eerste as plaatst de bedrijven die human resources ofwel als een investering, ofwel als een kost aanzien. De tweede as toont de rol die de cliënt/bedrijf aan zijn HR-partner toevertrouwt, met name die van zuivere onderaannemer dan wel als echte partner. Deze indeling is dynamisch. Het kan best zijn dat een onderneming, omwille van de economische ontwikkeling, naar een ander segment verschuift. Voor elk van die doelgroepen zal Partena een aantal specifieke producten en diensten op de markt brengen. Zo worden bijvoorbeeld de contacten met de juridische dienst van Partena gepositioneerd volgens het segment waarin het cliënt-bedrijf zich bevindt. Zelfs binnen de verschillende software-applicaties zullen aldus verschillende versies beschikbaar (basisversie tot “full option”) zijn, telkens specifiek toegesneden op de behoeften van de onderneming,” verduidelijkt Stefaan Lippens.
Internationalisering
In de lente van vorig jaar sloot Partena Payroll Management & Hr Support een samenwerkingsakkoord met ADP, een toonaangevend speler op de wereldmarkt van loon- en personeelsbeheer. Via dit partnership brengen beide bedrijven het concept ADP Streamline op de markt, waardoor multinationaal gestructureerde ondernemingen het loonbeheer en de personeelsadministratie van de personeelsadministratie van hun Europese filialen kunnen harmoniseren. ADP Streamline, dat in 32 Europese landen aanwezig is, steunt op drie pijlers: loonbeheer en personeelsadministratie voor elk Europees land, uniforme rapporteringen van personeelswijzigingen en verloning en, ten slotte, een uniek aanspreekpunt voor de klant. Het partnership bevestigt de wil van Partena om zijn know-how internationaal te valoriseren.
Een eerdere internationale erkenning van het type SAS70 Type II (Statement of Auditing Standards nr. 70 in het kader van de bepalingen van de Sarbanes-Oxley Act), die de doeltreffendheid en betrouwbaarheid van de loonverwerking van Partena Payroll Management en Hr Support waarborgt, heeft meegespeeld bij de totstandkomen van de samenwerkingsovereenkomst, erkent Stefaan Lippens.
“De samenwerking met ADP stelt ons in staat enerzijds bestaande internationale cliënten in ons portfolio te fideliseren, anderzijds internationale ondernemingen als nieuwe cliënt binnen te halen,” stelt de sales director. Zo spelen de ADP-vestigingen in bijvoorbeeld Frankrijk en Nederland aan hun Belgische partner mogelijke “leads” toe. “Partena koestert steile verwachtingen in de samenwerking met ADP. Vooralsnog mikt ADP Streamline inzonderheid op kleine en middelgrote (lees: tot 200 werknemers, nvdr.) ondernemingen. Binnenkort lanceert ADP een nieuw concept dat op grotere bedrijfsentiteiten focust en dat Partena zodoende beter binnen het vizier van de internationaal actieve bedrijven zal brengen,” zo nog de sales director.
Eind vorig jaar sloot Partena een samenwerkingsakoord met InterFIDUCIAIRE S.A. (Luxemburg), waardoor ze werkgevers in België en Luxemburg een totaaloplossing kunnen bieden voor hun personeelsbeheer. Elk van de partners brengt daarbij zijn specifieke know-how in die over de hele lijn beantwoordt aan de geldende normen en vereisten van de respectieve landen. Partena focust in concreto op het payroll-management en de HR-support, InterFIDUCIAIRE concentreert zich op boekhouding, fiscaliteit en payroll.
“Naast ADP en InterFIDUCIAIRE heeft Partena nog een aantal bijkomende partnerships op stapel staan. Die dienen evenwel nog geconcretiseerd,” laat de sales director zich ontvallen.
Nieuwe instroom in eigen land
Veeleer dan te opteren voor het opzetten van eigen vestigingen over de landsgrenzen heen, opteert Partena duidelijk voor het partnership-model. Ook in eigen land streeft men verdere groei na. Hoewel onze gesprekspartner zich discreet opstelt omtrent de inhoud van het nieuwe driejarenplan 2008-2011, blijkt dat het sociaal secretariaat nieuwe instroom beoogt door de banden met boekhouders, accountants, fiscalisten, … nog nauwer aan te halen. Niet zelden is het deze doelgroep die de (kandidaat-)starters naar een ondernemingsloket doorverwijzen. “Onze opzet bestaat er in nog sneller in de commerciële keten proactief te ageren,” laat Stefaan Lippens zich ontvallen. “Boekhouders en accountants behartigen overigens meer dan alleen maar startersdossiers,” luidt het. Waaruit kan worden afgeleid dat Partena zijn inspanningen zal opvoeren om bijkomend marktaandeel te verwerven.
(DVO38701)
Bij de foto’s:
“Partena Payroll Management & Hr Support introduceert met Netsalary een hoogperformante elektronische communicatie-tool. In een tijdsspanne van minimaal twee jaar hoopt Partena driekwart van zijn nagenoeg 30.000 cliënt-werkgevers tot migratie naar Netsalary te bewegen”, onthult sales director Stefaan Lippens. (Foto W & F)
Sales director Stefaan Lippens: “Via een nieuwe klantensegmentering focust Partena Payroll Management & Hr Support nog sterker op een maatspecifieke dienstverlening”. (Foto W & F)
“Naast ADP en InterFIDUCIAIRE heeft Partena nog een aantal bijkomende partnerships op stapel staan. Die dienen evenwel nog geconcretiseerd,” kondigt sales director Stefaan Lippens aan. (Foto W & F)
Citaten:
“Netsalary is een web-applicatie die onder meer het invoeren van de prestatiestaten op elektronische wijze mogelijk maakt”
“De eDoc-strategie weerspiegelt ook de ambities van het sociaal secretariaat om het papierverbruik op termijn sterk te gaan beperken”
“Partena kan enkel en alleen een referentiespeler binnen de sector van de sociaal secretariaten blijven indien we er als dienstverlener in slagen de hele informatiestroom op een veilige en efficiënte wijze te beheren, zowel intern als extern”
“In functie van het profiel van de cliënt, segmenteerde Partena de markt in verschillende “clusters””
“We segmenteerden de markt volgens twee assen. De eerste as plaatst de bedrijven die human resources ofwel als een investering, ofwel als een kost aanzien. De tweede as toont de rol die de cliënt/bedrijf aan zijn HR-partner toevertrouwt, met name die van zuivere onderaannemer dan wel als echte partner”
“De samenwerking met ADP stelt ons in staat enerzijds bestaande internationale cliënten te fideliseren, anderzijds internationale ondernemingen als nieuwe cliënt binnen te halen”
“In eigen land beogen we nieuwe instroom door vroeger proactief in de commerciële keten te ageren”