"Vrachtwagenmarkt valt terug op (hoog) realistisch peil"

31/08/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
Hoewel de economie bezwaarlijk als voorspoedig kan worden bestempeld, klinken in het hoofdkwartier van Volvo Trucks Belgium (Brussel) optimistische geluiden. Na een periode van euforie, valt de vrachtwagenmarkt terug op een realistisch peil, stelt managing director Benelux Peter Himpe. Niettemin rekent onze gesprekspartner ook voor dit en volgend jaar op topprestaties voor Volvo Trucks. Prestaties die vooral in het bovenste segment zullen worden neergezet. De steile ambities in het middensegment werden immers teruggeschroefd. Voorts breit Volvo Trucks een vervolgstuk aan de trendbreuk die begin dit jaar in België werd ingezet: ook hier ontwikkelt de constructeur een stuk van het distributiekanaal in eigen beheer. Kwestie van de interface met de eindklant levendig te houden, zo klinkt het. Inmiddels is Peter Himpe ervan overtuigd dat “two-brand company” Volvo Trucks zich in Europa op termijn steeds nadrukkelijker als “three-brand company” zal ontwikkelen. De commerciële samenwerking met Nissan Motors lijkt daar een duidelijk voorteken van.
Peter Himpe, sinds begin 2005 managing director Volvo Trucks Benelux, behoudt het vertrouwen, alle pessimistische marktgeluiden ten spijt. “De huidige crisis is in eerste instantie een consumentencrisis. Op industrieel vlak is die minder voelbaar. De markt van de vrachtwagenconstructeurs deint nog steeds mee op de voorspoedige golven van de globalisering van de economie, die zich vertaalt in een verdere ontplooiing van de internationale logistiek. Zelfs met kleinere toenames van het BNP in Oost-Europa, noteert men in de Westerse havenkringen nog steeds mooie groeicijfers. De containertrafiek kent niet echt een terugval,” steekt onze gesprekspartner van wal.
Toch ontkent Himpe niet dat bij de wegtransportbedrijven momenteel onrust heerst. “De inflatie, loonindexering, hoge brandstofprijzen, … zetten hun rendabiliteit fors onder druk. Dat zijn allemaal argumenten die pleiten om een reële vervoerskost in de markt te zetten. Maar dat lukt hen blijkbaar niet,” weet de managing director van Volvo Trucks Benelux.
Daartegenover staat een vrachtvolume-aanbod dat niet meteen aan inkrimpen toe lijkt. “De hoge druk op de marges van de transporteurs zal hoedanook impact hebben op de prijzen van de vrachtwagenconstructeurs. Als gevolg van de speculatieve orders die in de euforie van vorig jaar zijn geplaatst, zullen trucks op de markt verschijnen die geen eindbestemming hebben,” voorspelt onze gesprekspartner. Voor Volvo Trucks zou dat echter geen probleem mogen vormen, vermits enkel built-to-order wordt gewerkt. “Niet iedereen hanteert evenwel dat model. Vandaar dat een aantal dealers momenteel behoorlijk wat stock op hun terreinen hebben staan,” luidt het. Eerlijkheidshalve geeft Himpe toe dat ook door Volvo-klanten speculatieve aankooporders werden geplaatst, die men nu wat graag annuleert dan wel op de tijdsas doorschuift.
Peter Himpe: “Op Europees vlak tekent zich momenteel een behoorlijke terugval van de afnamevolumes af. In wezen is dat echter niet zo erg. Alle constructeurs kampten immers met artificieel lange lead-tijden. Levertermijnen van 16 maanden waren niet uitzonderlijk en zijn niet echt werkbaar”.
Uit de cijfers blijkt dat Volvo Trucks mooie jaren beleeft. Gemiddeld verkocht Volvo Trucks Belgium een 2.000 eenheden op jaarbasis. In 2007 waren dat er nagenoeg dubbel zoveel, dit terwijl - dixit onze gesprekspartner - de concrete marktbehoefte eerder in de buurt van de 3.000 lag. “In 2006 en 2007 deed Volvo Trucks Belgium beter dan in 2005 dat als een absoluut recordjaar gold. In anticipatie op de verplichting Euro 4- en Euro 5-motoren in te bouwen en de invoering van de digitale tachograaf, was een enorme “boost” in het aankoopgedrag van de klanten voorspelbaar. Tegen alle verwachtingen in heeft dat aankoopgedrag zich nadien op een bijzonder hoog peil gehandhaafd,” herinnert onze gesprekspartner zich. Ook voor de komende jaren verwacht Himpe hoge verkoopvolumes dankzij de globalisering van de economie, de consolidatie van productiecentra die de behoeften aan logistiek en na-transport aanzwengelt en de groeipercentages in Oost-Europa die met 10 à 20% weliswaar terugvallen, maar toch hoog blijven.
Volvo Trucks Belgium hanteert in zijn business-plan voor 2009 verkoopvolumes op basis van 2005 als referentiejaar. “Onze ambitie is in een totale vrachtwagenmarkt van 8.800 eenheden 2.460 Volvo-trucks in de markt te zetten,” aldus Himpe.
Volvo Trucks Benelux, met vestigingen in Brussel en het Nederlandse Beesd, boekte vorig jaar een omzet van 525 miljoen euro (+ 12%). Voor 2008 bedraagt de omzetgroei momenteel zowat 8%. De activiteiten zijn opgedeeld in twee segmenten, met name Commercial Trucks & Commercial Aftermarket.
Bijgestuurde ambities in middensegment
Met de introductie van de Volvo FL en Volvo FE in juni 2006 ging de Zweedse truckbouwer op zoek naar herstel in het middensegment. Aanvankelijk mikte men op een vergelijkbaar marktaandeel van 23%, zoals in het hogere segment. Voor 2009 rekent Himpe op de verkoop van 1.400 eenheden in het middensegment. “Momenteel halen we in het segment beneden de 16 ton een marktaandeel van 16,5%. Dat is te laag. Tegen 2012 streven we naar een aandeel van 20%. Maar dat hopen we vroeger te halen. In 2009 lijkt 18 à 19% haalbare kaart,” vertrouwt de managing director ons toe.
Dat Volvo Trucks zijn ambities in het middensegment terugschroefde, wordt door onze gesprekspartner, na enig aandringen, beaamd. “In het middensegment ontbeert Volvo Trucks een uitvoering met kleine motorisatie (lees: 180 pk, vier cylinders, nvdr.) en met automatische versnellingsbak. Die uitvoeringen vertegenwoordigen zowat één derde van de distributiemarkt. Eind dit jaar introduceert Volvo Trucks wel een FL met automaat. Kleinere motorisaties zitten niet in de pijplijn,” klinkt het.
Grotere rol in distributiekanaal
Met de overname in het jaarbegin van zijn concessionaris in Brussel, meer bepaald Drogenbos, luidde Volvo Trucks Belgium een trendbreuk met het verleden in. Met de uitbouw van een eerste Volvo Truck Center begaf de constructeur in België zich voor het eerst zelf op het distributiepad. In zowat alle andere Europese landen was dat al het geval.
Peter Himpe: “Ook Volvo Trucks Belgium wil een verkoopsorganisatie opzetten die een proces en systemen ontwikkelt tot bij de klant. Wij willen meer zijn dan alleen maar een leverancier van vrachtwagens. Met de intrede in het retail-kanaal haken we in op het groeiend aandeel van “soft services” in onze verkoopsresultaten. Precies dat service-aanbod veronderstelt een nauwere interface met de klant”.
Onze gesprekspartner verwijst zodoende naar een dienstenportfolio dat de constructeur alsmaar rijker stoffeert. Dat omvat onderhoudscontracten, fuel management-oplossingen, chauffeursopleidingen, captive financieringsvoorstellen, korte en lange termijnverhuuroplossingen, communicatie- en transport management-systemen en dies meer. Recent sloot Volvo Trucks een partnership met een “oil major” met het oog op de distributie van smeeroliën.
“In functie van de opportuniteiten die zich voordoen, zal Volvo Trucks Belgium zijn Volvo Truck Center (geografisch) verder ontwikkelen. In 2006 hadden we 17 dealers en 32 outlets. Wellicht evolueren we in de nabije toekomst naar minder dealers en een even groot aantal outlets. Idealiter is een eigen Volvo Truck Center met een vier- tot vijftal outlets. Als verkoopsorganisatie mikken we in België op een eigen aandeel van zowat 10 tot 15% van de totaalverkoop”, onthult de managing director.
Nieuwe accenten in uitvlagging
Net als alle vrachtwagenconstructeurs werd Volvo Trucks in de voorbije jaren geconfronteerd met een toenemende uitvlagging van het wagenpark van West-Europese wegvervoerbedrijven richting Oost-Europa.
Peter Himpe: “Die uitvlaggingstendens heeft zijn saturatiepunt bereikt. Enerzijds kampen die landen ook al met een krapte aan chauffeurs, anderzijds is er op verloningsvlak een forse inhaalbeweging ontstaan. Indien nog wordt uitgevlagd is dat voortaan veeleer om strategische redenen (lees: nabijheid bij de klant, nvdr.) dan om puur kostprijsmatige, zoals initieel het geval was”.
Andere niet onbelangrijke tendens bij de transportbedrijven is de vraag naar “total offering”.
Peter Himpe: “Steeds meer wegvervoerbedrijven verlangen van de constructeurs een gespecialiseerde begeleiding op het stuk van het brandstofverbruik, het fleet management, het voertuigenonderhoud, de chauffeursopleiding, … Het dealer-kanaal wordt derhalve geconfronteerd met een steeds hogere nood aan expertise. Onder invloed van de technologische evolutie worden de zaken immers alsmaar complexer. Als constructeur reiken we hen kansen aan om nieuwe inkomsten aan te boren. De kwalitatief steeds betere producten zorgen immers voor steeds minder “revenue” in het traditionele activiteitensegment”.
Next step: “triple-brand company”
Volvo AB evolueert in de komende jaren van “double-brand” (Volvo Trucks en Renault Trucks) naar een “triple-brand company”. In maart 2006 verwierf de Volvo-holding een 13%-belang in de Japanse constructeur Nissan Diesel. In het najaar van datzelfde jaar bouwde men die participatie uit tot 19%. Dit voorjaar legde de Zweedse holding nog eens 7,5 miljard SEK op tafel voor een bijkomend belang van 27,5%. Tegen 2014 zou Volvo’s belang, na verdere aandelenconversie, tot 46,5% aanzwellen. Opzet van deze strategie is op termijn ook met Nissan Diesel een maximaal synergie-effect neer te zetten op vijf domeinen (productplanning, R&D, distributie & verkoop, aankoop en productie).
Himpe hamert op het onderscheid tussen vrachtwagenconstructeur Nissan Diesel, wiens producten niet op de Europese markt worden verdeeld, en Nissan Motors, dat zijn personen- en lichte bedrijfswagens wel op het Oude Continent verdeelt. Met Nissan Motors heeft Volvo Trucks Benelux intussen wel een commercieel partnership lopen. In Nederland worden de Nissan-bedrijfswagens (Cabstar, Athleon en Interstar) via het hele distributienet van Volvo Trucks verdeeld. “In België verkeert een commercieel samenwerkingsakkoord met zes dealer-bedrijven van Volvo Trucks en Nissan Motors in de opstartfase. Zo verkocht ons dealer-bedrijf in Oostende sinds eind vorig jaar 120 lichte bedrijfsvoertuigen van Nissan. Dit najaar pikt ook het eigen Volvo Truck Center in Drogenbos die activiteit op. Ambitie is volgend jaar 40 lichte bedrijfsvoertuigen van Nissan aan de man te brengen. Onze concessionaris in Gent staat op het punt in te stappen,” schetst Himpe de samenwerking.
De toenadering met Nissan Diesel zal zich wellicht pas op termijn in Europa doen gevoelen. Het ruime aanbod van de Japanse partner (lees: van 6 tot 32 ton, nvdr.) biedt Volvo Trucks alvast uitzicht op marktverruiming. “De echte Nissan Diesel-eenheden zullen wellicht pas over een tiental jaren hun verschijning op de Europese markt maken. Het ontwikkelen van een gemeenschappelijk productieplatform neemt immers tijd in beslag en is noodzakelijk voor de realisatie van een “common product” naar Europese maatstaven,” besluit Peter Himpe.
(DVO39601)
Bij de foto’s:
Na een periode van euforie, valt de vrachtwagenmarkt terug op een realistisch peil, stelt Peter Himpe, managing director Volvo Trucks Benelux. (Foto W & F)
“In functie van de opportuniteiten die zich voordoen, zal Volvo Trucks Belgium zijn Volvo Truck Center (geografisch) verder ontwikkelen,” onthult managing director Peter Himpe. (Foto W & F)
Peter Himpe is ervan overtuigd dat “two-brand company” Volvo Trucks op termijn zich in Europa steeds nadrukkelijker als “three-brand company” zal ontwikkelen. De commerciële samenwerking met Nissan Motors lijkt daar een duidelijk voorteken van. (Foto W & F)
Citaten:
“De huidige crisis is in eerste instantie een consumentencrisis. Op industrieel vlak is die minder voelbaar”
“De markt van de vrachtwagenconstructeurs deint nog steeds mee op de voorspoedige golven van de globalisering van de economie, die zich vertaalt in een verdere ontplooiing van de internationale logistiek”
“De inflatie, loonindexering, hoge brandstofprijzen, … zetten de rendabiliteit van de wegvervoerbedrijven fors onder druk. Dat zijn allemaal argumenten die pleiten om een reële vervoerskost in de markt te zetten. Maar dat lukt hen blijkbaar niet”
“De hoge druk op de marges van de transporteurs zal hoedanook een impact op de prijzen van de vrachtwagenconstructeurs hebben. Als gevolg van de speculatieve orders die in de euforie van vorig jaar zijn geplaatst, zullen trucks op de markt verschijnen die geen eindbestemming hebben”
“Op Europees vlak tekent zich momenteel een behoorlijke terugval van de afnamevolumes af. In wezen is dat echter niet zo erg. Alle constructeurs kampten immers met artificieel lange lead-tijden. Levertermijnen van 16 maanden waren niet uitzonderlijk en zijn niet echt werkbaar”
“Ook Volvo Trucks Belgium wil een verkoopsorganisatie opzetten die een proces en systemen ontwikkelt tot bij de klant. Wij willen meer zijn dan alleen maar een leverancier van vrachtwagens”
“Idealiter is een eigen Volvo Truck Center met een vier- tot vijftal outlets. Als verkoopsorganisatie mikken we in België op een eigen aandeel van zowat 10 tot 15% van de totaalverkoop”
“Die uitvlaggingstendens richting Oost-Europa heeft zijn saturatiepunt bereikt. Enerzijds kampen die landen ook al met een krapte aan chauffeurs, anderzijds is er op verloningsvlak een forse inhaalbeweging ontstaan. Indien nog wordt uitgevlagd is dat voortaan veeleer om strategische redenen dan om puur kostprijsmatige, zoals initieel het geval was”

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.