"Via innerlijke verrijking medewerkers op naar beter bedrijfsresultaat"

31/08/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
Carl Van de Velde (Next Generation) en Dirk Dhondt (NeoMenia) zetten met "Pluspower Jezelf" een nieuw opleidingsplatform voor de KMO in de markt, dat via verrijking van de medewerkers tot betere bedrijfsresultaten leiden moet.

Carl Van de Velde en Dirk Dhondt (NeoMenia)


"Via innerlijke verrijking medewerkers op naar beter bedrijfsresultaat"


Opleidingen specifiek toegesneden op maat van de KMO, de vrije beroeper of de zelfstandige zitten schaars in het aanbod. Vandaar dat evenementenbureau NeoMenia een nieuwe klemtoon in zijn activiteiten legt. Met entert(r)ainer Carl Van de Velde, genoegzaam bekend in de wereld van de seminaries en opleidingen, werd een strategisch samenwerkingsakkoord gesloten. Het NeoMenia-aanbod wordt in eerste instantie opgezet rond een seminarie over vier sessies onder het thema "Pluspower Jezelf". Uitgangspunt daarbij is de deelnemers - d.i. zowel de werknemers als de werkgevers - een aantal inzichten, vaardigheden, technieken (skills) bij te brengen, die zowel op persoonlijk als op professioneel vlak voor een hoger "rendement" kunnen zorgen. Trainer Carl Van de Velde en zaakvoerder Dirk Dhondt van NeoMenia verschaffen tekst en uitleg.


Gentenaar Dirk Dhondt belandde na zijn universitaire studies vrij snel in de financiële wereld. Hij kwam met Carl Van de Velde in contact tijdens een deelname aan één van diens talrijke seminaries. Dat contact bleef behouden en na zowat twee jaar besloten beiden op professioneel vlak een gezamenlijk initiatief te ontplooien. "Het grootste gedeelte van de opleidingsprogramma's en seminaries wordt specifiek ontwikkeld op maat van en volgens de verwachtingen van grote ondernemingen. Daarnaast bestaat een breed publiek van particulieren, zelfstandigen en KMO'ers, met nadruk op de "K", die professioneel heel gedreven zijn, die nood hebben om zichzelf constant bij te scholen, maar daar om redenen allerhande niet toe komen. Het beschikbaar aanbod is bovendien niet echt op hun behoeften toegesneden," meent Dirk Dhondt. Nochtans gaat het om een categorie mensen die overtuigd zijn zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak nog verder te kunnen evolueren, vult Carl Van de Velde aan. Overigens blijkt het in die kleine(re) ondernemingen geen sinecure te zijn om bedrijfsintern voor de ploeg medewerkers een bedrijfslopleiding te organiseren.


Prestatiegericht


NeoMenia, de handelsnaam van Kristof Waelkens Consulting B.V.B.A., was gedurende de eerste drie jaar van zijn bestaan actief met de organisatie van publieksevenementen voornamelijk in de sportieve - en fitness-sfeer. Thans diversifieert de organisatie volop naar het opleidingsgebeuren ten behoeve van hogervermelde doelgroep. Daartoe werd een samenwerkingsakkoord gesloten met Next Generation events B.V.B.A. (Antwerpen), zeg maar de organisator van Carl Van de Velde Seminars. Van de Velde, die stelt in de voorbije drie jaar ruim 25.000 cursisten de revue te hebben zien passeren, omschrijft zichzelf als een dynamische prestatie- of resultaatscoach, die mensen ertoe aanzet het beste uit zichzelf te halen. Dat doet hij sinds 1996. "Via het stimuleren van een aantal inzichten, vaardigheden en technieken, die onmiddellijk kunnen worden toegepast, zorgen we ervoor dat men onmiddellijk beter, efficiënter, productiever en niet in het minst gelukkiger kan presteren," aldus Van de Velde. Waarbij meteen duidelijk wordt dat Van de Velde zowel op de individuele als op de professionele levenssfeer mikt.

Van de Velde's seminaries vonden in de voorbije jaren vooral afnemers in het corporate segment. De samenwerking met NeoMenia staat voor Van de Velde dan ook gelijk met de terugkeer naar de markt van de open opleidingen. "Mijn persoonlijke passie ligt in het begeesteren en stimuleren van andere mensen en hun kwaliteiten. Bedrijfsinterne trainingen zijn voornamelijk geschikt voor grote(re) ondernemingen en kosten algauw 4.000 tot 5.000 euro. Voor een KMO wordt het derhalve moeilijk om sprekers binnen te halen ter bevordering van de effectiviteit van de medewerkers," erkent Van de Velde. In het kader van zijn nieuwe bedrijfsroeping creëert NeoMenia een opleidingsplatform waar KMO's en kleine(re) ondernemingen al dan niet met een beperkt aantal medewerkers terecht kunnen voor hun persoonlijke ontwikkeling.


Leren = fun


Vanaf het prille begin heeft Carl Van de Velde zich in de markt gepositioneerd als een trainer die niet alleen staat voor kennisoverdracht maar ook entertaint. In tegenstelling tot de doorgaans saaie en eenzijdige seminaries, wordt het seminarie-aanbod van Next Generation events opgevat als dynamische shows "waar mensen een hogere vorm van plezier tijdens het leerproces beleven. "Betrachting is leren met "fun" te associeren zodat de cursisten worden gestimuleerd om in dat leerproces verder te gaan en zich nog bijkomend te scholen", stelt de coach-entertainer.

Carl Van De Velde: "De perceptie van klassikaal leren wordt vaak geassocieerd met pijn, stress en onplezierig. Dat proberen we te doorbreken door seminaries te verzorgen in een combinatie van educatie, entertainment en motivatie. Mensen dienen bovendien gemotiveerd te worden omtrent de kennis die men hen verschaft. Ongemotiveerde cursisten zullen wel die kennis absorberen, maar maken er geen gebruik van. Uitdaging is via motivatie en aanmoediging op een leuke en aangename manier een veranderingproces op gang te brengen zodat de deelnemers uit de seminaries een aantal kwaliteiten halen, ze effectief gaan toepassen en er zodoende rendement uit halen.

Dat er tijdens het "Powerplus Jezelf"-programma van NeoMenia wel altijd iets te beleven valt, bewijst onder meer de afsluitende vuurloop (waarbij men blootsvoets over gloeiend hete kolen loopt, nvdr.). "Iedereen wordt in het leven geconfronteerd met angsten en uitdagingen die men moet zien te overwinnen. De vuurloop staat precies symbool voor die angsten en uitdagingen. Voor de deelnemers biedt een en ander hen de kans aan te tonen dat ze op heel efficiënte wijze met angsten en uitdagingen kunnen omgaan," zo nog Van de Velde.


Vierledig opleidingsprogramma


Het "Momentum"-programma van NeoMenia wordt rond vier deelsessies opgebouwd, waaronder drie avondprogramma's. In de inleidende motivatietraining worden aan de deelnemers tien disciplines aangereikt om tot een hogere vorm van effectiviteit, productiviteit en efficiëntie in het persoonlijk en zakelijk leven te komen. "Eén van de meerwaardes van het programma schuilt precies in het feit dat de kennisoverdracht niet enkel op het professioneel leven maar ook op het private bestaan van toepassing is," verduidelijkt Dirk Dhondt. Het dagseminarie zelf vindt, onder het motto "Pluspower Jezelf", omwille van de beoogde doelgroep, doorgang op zaterdag. Tijdens die dag wordt aandacht besteed aan diverse themata zoals communicatievaardigheden, leiderschapskwaliteiten, emotioneel management, fysiek management, financiële fitness en dies meer.

Het derde avondluik heeft betrekking op financieel meesterschap, waarbij een financieel expert inzicht verschaft in hoe om te gaan met geld, hoe het te beheren, hoe zich financieel in te dekken, risicobeperkend te beleggen en dies meer.

In de vierde en afsluitende sessie van het "Momentum"-programma, waarin wordt aangetoond hoe alles wat in de voorgaande sessies aan bod kwam, binnen het dagdagelijks bestaan daadwerkelijk kan worden geïmplementeerd.

Vaste locatie van het "Momentum"-programma is het Corinthia-hotel in Antwerpen.


Indirect mikken op beter bedrijfsresultaat


Carl Van de Velde poogt zich naar eigen zeggen in het bonte aanbod van het opleidingslandschap te onderscheiden door het educatieve op originele wijze met entertainment te combineren. Ander concurrentie-onderscheidend aspect schuilt in het overbrengen van specifieke kwaliteiten die zowel binnen de persoonlijke als de zakelijke context kunnen worden aangewend. "Binnen de sessies proberen we een maximum aan levensgebieden te bestrijken. Het gaat niet alleen maar om verkopen, motivatie of geld maar om het totale mens-zijn, waarbij iedereen de betrachting heeft enerzijds succesvol, anderzijds gelukkig te zijn. Die dualiteit proberen we als trainer te stimuleren," aldus Van de Velde. Open trainingen bieden dan weer het voordeel op zich al kennisverrijkend te werken omwille van de diversiteit in de afkomst van de verschillende deelnemers, meent Dirk Dhondt. Dirk Dhondt: "Grote ondernemingen, ja zelfs KMO's, besteden vaak grote kapitalen ter bevordering van de motivatie van hun medewerkers. Meer en meer belanden we in een ondernemingscultuur waar bedrijfsleiders het zichzelf verplicht zijn hun medewerkers aan zich te binden en goed te verzorgen.Van een modern manager wordt verwacht dat hij initiatieven neemt die zijn medewerkers een goed gevoel bezorgen en motiveren. Dat kan op diverse manieren zoals een etentje, een daguitstap, een teambuilding-activiteit of een bowling-avond. Dat maakt er de medewerkers evenwel niet intrinsiek beter op. Advies van NeoMenia is ervoor te zorgen dat dergelijke investeringen een verhoging van de intrinsieke kwaliteiten van de medewerkers tot gevolg hebben, zodat ze zich beter gaan voelen. Hoe beter ze zich voelen, hoe effectiever en efficiënter ze gaan presteren, met een gunstige weerslag op de bedrijfsresultaten".

Vandaar ook dat opleidingen verstrekt binnen de bedrijfsmuren, doorgaans in functie van de vooropgestelde resultaten van de bedrijfsleiding, vaak onmiddellijk op weerstand stuiten, menen onze beide gesprekspartners. In dat geval overheerst immers het gevoel dat enkel het belang van de onderneming wordt gediend. "De insteek van NeoMenia is indirect. Er wordt vertrokken vanuit het menselijk oogpunt met als doel de levenskwaliteit van de medewerkers te verbeteren. Indien die door toedoen van een seminarie een aantal skills en tools weten te ontwikkelen en zich beter gaan voelen, zal dat niet zonder invloed op hun arbeidsprestaties blijven. Bedoeling is niet enkel de werknemers maar ook de zelfstandige ondernemer een platform aan te bieden waar gebruiksvriendelijke kennis en vaardigheden kunnen worden geabsorbeerd".


Ambitie: drietal opleidingscycli per jaar


Waar bedrijfsinterne trainingen makkelijk op zijn minst 5.000 euro of meer kosten, wordt het "Pluspower Jezelf"-programma van NeoMenia tegen 925 euro (excl. BTW) aangeboden. Dat Van De Velde noch partner NeoMenia niet twijfelen aan de efficiëntie en effectiviteit van het seminarie, blijkt uit de ingebouwde geld terug-garantie. "Cursisten die niet het gevoel hebben dat de opleiding bijdraagt tot de verdere uitbouw van hun onderneming, kunnen vo'o'r een bepaald tijdstip de terugbetaling van hun investering eisen," luidt het.

Eind deze maand start NeoMenia zijn eerste opleidingscyclus op. Bedoeling is het initiatief op jaarbasis een drietal keer te herhalen. Uitgesloten wordt niet dat op termijn het geheel nog iets verder wordt uitgediept in de richting van de wellness en well-being. "Eerst willen willen we echter de reacties op de eerste sessies afwachten. Inhoudelijk zit het wel snor. Bovendien gaat het om een met succes beproefd model," besluit Dirk Dhondt. Het "Pluspower Jezelf"-programma werd immers afgeleid van een model dat Next Generation events sinds jaar en dag binnen het corporate segment in gesloten aanbod verzorgt.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.