ICT is voor KMO niet langer ver-van-mijn-bed-show (3)

In een vorig artikel hebben we de nieuwe technieken besproken die KMO's in staat moeten stellen om een toegevoegde waarde te geven aan hun voice- en dataverkeer. De meest vooruitstrevende van die technieken is duidelijk de glasvezelverbinding. De bijbehorende grote bandbreedte laat - ook aan KMO's - toe om grote informatiepakketten op een zeer snelle manier door te geven. De evolutie in de telecommunicatie staat nu eenmaal niet stil. Waar enkele jaren geleden een website nog gold als een state-of-the-art instrument om klanten of handelspartners te bedienen, lijken de consumenten nu reeds in te zien dat de meeste websites enkel veredelde folders zijn van een bedrijf. En dat kan niet de bedoeling zijn. De mogelijkheden van het World Wide Web (WWW) zijn veel groter. Telecom-bedrijven met het oog op de toekomst zullen meer en meer aandacht besteden aan de evolutie op het web. Dat houdt onder meer in dat de ISP (Internet Service Provider) langzaam maar zeker zal evolueren tot ASP (Application Service Provider). Wil je als KMO de interactiviteit van het Internet ten volle benutten, zal je weldra moeten werken met functionele webhosting. Meer en meer zal gebruik van applicaties worden gemaakt die bedrijven in staat moeten stellen on-line met klanten en partners te communiceren. Deze volwaardige programma's vervangen de websites natuurlijk niet volledig. Die laatste blijven bestaan als uithangbord voor het bedrijf en omkadering voor deze toepassingen. Binnenkort kan je als KMO (indien je de mogelijkheid hebt te werken met genoeg bandbreedte) terecht bij je telecom-operator om voor een bescheiden bedrag uit een hele bibliotheek van programma's een voor jou bedrijf aangepaste module te kiezen, die uiteraard voor je Internet-activiteiten wordt gepersonaliseerd. Met andere woorden: "pay for use!". Je kiest à la carte en gebruikt zo enkel wat je nodig hebt. Telecom-operatoren kunnen op deze manier zeer klantgericht werken en een service bieden op maat van het bedrijf. Een principe dat meer en meer opgang zal maken in de heel nabije toekomst. Een klein voorbeeld kan veel verduidelijken: een verzekeringsmaatschappij die enkel en alleen het bedrijf voorstelt op de website, zal het binnenkort moeten afleggen tegen een concurrent die ook een programma levert waarmee de gebruiker zelf kan berekenen hoeveel hij voor een bepaalde verzekering moet betalen. Maar er is meer ... Een video-conferentie blijkt vandaag de dag nog steeds een hele bedoening, waarbij iedereen die deelneemt veel moeite moet doen om de verbinding tot stand te brengen en te houden. Dat euvel verdwijnt wanneer de bandbreedte groter wordt. Er zal een plug & play-systeem ontstaan waarbij iedereen op elk moment kan deelnemen of afhaken. Ook zo met voice over IP, hoewel bij deze toepassing wel het interne netwerk moet gelinkt worden aan het Internet, waarbij vooral beveiliging een heet hangijzer zal worden. Kan dat allemaal nu al? Ja en neen. Het glasvezelnetwerk in België breidt zich steeds verder uit en is in principe nooit volledig. Toch zijn er nu reeds bepaalde trajecten die volledig via glasvezelverbindingen worden afgelegd. Voor meer informatie verwijzen we naar je telecom-operator. Toch is er één constante die ook in deze kwestie van belang is: kwaliteit komt altijd bovendrijven. Vergelijk dus het aanbod van de verschillende operatoren en ga niet over één nacht ijs bij het kiezen van een partner voor uw Internet-toepassingen. In een volgend artikel gaan we dieper in op de eerder besproken toepassingen aan de hand van een case-study. (Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Versatel Telecom België N.V. Meer info: 0800/57.775).