ICT is voor KMO niet langer ver-van-mijn-bed-show (4)

Uit voorgaande artikels bleek reeds dat het kiezen van een geschikte telecom-partner voor een bedrijf geen sinecure is en best zorgvuldig kan gebeuren. In de markt gingen we op zoek naar praktijkervaring bij twee KMO's, die inmiddels hun keuze maakten. Om begrijpelijke redenen zullen we de naam van de operator niet onthullen. Kris Vloeberghs, managing director bij marketing research-bureau Significant en Paul Grumiau, sales director bij marketing-designer First Force, leggen uit wat de hete hangijzers zijn bij het maken van die keuze. Op de vraag waar bedrijven voornamelijk op moeten letten bij de zoektocht naar een geschikte telecom-partner, antwoordt Kris Vloeberghs: "Ongestoorde telefoonverbindingen en een snelle, foutloze verwerking van de (data-)gegevens nemen een vooraanstaande plaats in bij Significant. Grote investeringen in een computerpark zijn een constante bij ons research-bureau. Vooral omdat de klanten steeds uitgebreid worden gerapporteerd met geavanceerde analyses, en er veel aandacht wordt besteed aan de visualisatie van de resultaten. Ook enquêtes uitgevoerd via het Internet behoren tot de nabije toekomstplannen van ons bedrijf. Voor de uitbouw daarvan is een netwerk met een ruime bandbreedte vereist. Overschot hebben op de bandbreedte is voor de meeste bedrijven een "must" geworden. Je kiest dus best voor een operator die oog heeft voor de toekomst, maar ook voor de specifieke noden van het bedrijf. Een sterke betrokkenheid van de operator is volgens ons ook een heel belangrijke troef. "De meeste hedendaagse bedrijven hebben nood aan een netwerkinfrastructuur die sterk genoeg is om de professionele ondersteuning te bieden die de klant vraagt. Wij "hosten" de sites van onze klanten vanuit onze kantoren in Antwerpen. Dat vereist een breedband met een capaciteit van minimaal 256 kbps. Maar niet alleen de bandbreedte is van belang. Als ons klantenaantal bijvoorbeeld stijgt en onze snelheid moet toenemen, is het noodzakelijk dat onze telecom-operator onze capaciteit ogenblikkelijk vanuit hun centrale kan upgraden. Een no-nonsense aanpak is dus aangewezen. Wij hebben ons heil gevonden bij een operator die net als wij graag zelfstandig werkt. Dat wil zeggen dat wij op zoek gingen naar een telecompartner die ook steeds zijn klanten volledig zelf adviseert en een one-stop-shopping-oplossing wil bieden," verduidelijkt Paul Grumiau de keuze van First Force. Keuze-argumenten Kris Vloeberghs (Significant): "Zowat alle operatoren zijn hier over de vloer gekomen tijdens de liberaliseringsperiode. Eens het kaf van het koren gescheiden, bleven er twee valabele kandidaten over. Het doorslaggevende element om voor onze huidige partner te kiezen, was de sterke betrokkenheid die dat bedrijf reeds tijdens de prospectierondes uitstraalde. Geen enkele andere operator luisterde zo aandachtig naar onze noden of zocht intensief naar oplossingen of bijsturingen op maat. De meesten schotelden standaardoplossingen voor of zochten heil in een lage tarifering zonder er een nadrukkelijke meerwaarde aan te koppelen. Dat was bij de operator waarmee we in zee gingen niet het geval. Zij wisten precies waar wij naar op zoek waren en gaven ons zelfs nuttige tips. Die service overtuigde ons zeer snel van hun slagkracht'. Positieve ervaringen Bedrijven bieden bij voorkeur een totaalaanpak die men graag ook bij zijn telecom-operator herkent. Niemand wordt graag met halve oplossingen opgezadeld, maar verkiest dat steeds alle facetten van de infrastructuur op elkaar worden afgestemd. Dat bezorgt een onderneming een veiliger gevoel dan wanneer met een combinatie van verschillende leveranciers wordt gewerkt. "In het begin kozen we nog voor de automatische carrier-select-keuze, maar al snel beslisten we rechtstreeks aan te sluiten op het netwerk. De gedetailleerde weergave van de tarieven bij onze telecompartner zorgt dan weer voor een feilloze en juiste kostentoewijzing. Elk telefoontje wordt op die manier aan het juiste project toegewezen. Een broodnodige optie, gezien de analytische boekhouding die bij Significant wordt gevoerd. De remote access die onze operator aanbiedt, biedt ook mogelijkheden tot thuiswerk, wat mooi meegenomen is, zo nog Kris Vloeberghs. Paul Grumiau (First Force): "De samenwerking met onze operator zorgt ervoor dat we onze adviserende rol nog kunnen uitbreiden. Wij zijn een officiële dealer geworden van onze eigen partner in telecommunicatie. Het gebeurt vaak dat wanneer we klanten onze diensten aanbieden, ze ook een verbinding willen tussen verscheidene vestigingen of netwerken, zodat ze bijvoorbeeld de boekhoudcomputer rechtstreeks aan de e-shop kunnen koppelen. Daarvoor heeft onze operator de perfecte oplossingen in huis, en wij laten hen dat weten, zodat onze klanten ook op het gebied van telecommunicatie het beste van het beste in huis halen. Dat extra advies wordt uiteraard op prijs gesteld, daar de klanten bevestigd zien dat First Force totaaloplossingen biedt die verder gaan dan geijkte marketingadviezen en e-commerce-applicaties. Onze telecom-partner verstevigt onze organisatie dus eigenlijk op meer dan één manier en wij kunnen ook iets voor hen terugdoen". In een volgend en laatste artikel in de reeks rond telecom-operatoren belichten we de toekomst van de telecom-sector, Internet en de gevolgen voor de bedrijfswereld. (Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Versatel Telecom België N.V. Meer info: 0800/57.775).