ICT is voor KMO niet langer ver-van-mijn-bed-show (5)

15/12/2000 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

In voorgaande bijdragen werd verduidelijkt hoe KMO's bij machte moeten zijn om toegevoegde waarde te creëren met behulp van de nieuwe communicatietechnologieën, inzonderheid inzake voice- en dataverkeer. Hoewel, nog te vaak blijven KMO's voor dit gegeven blind. Geen wonder dus dat Jaak Gabriëls, federaal minister van KMO-beleid, begin volgend jaar een campagne wil starten om de 835.000 KMO's en kleine zelfstandigen in België te sensibiliseren over de mogelijkheden van het Internet voor hun beroepsactiviteiten. Uit een enquête bleek immers dat maar 53 procent van onze KMO's een Internet-aansluiting heeft en slechts iets meer dan 2 procent effectief bezig is met het handel drijven via het Internet (e-commerce). Een grote groep KMO's dreigt de boot te missen. De hoogste tijd dus om onze blik op de toekomst te richten. Glasvezelverbindingen zijn de toekomst. Er zijn een aantal constanten in de IT- en communicatiewereld. De wet van Moore (capaciteit van chips verdubbelt elk half jaar, terwijl de prijs dezelfde blijft) geldt in feite ook voor het Internet-verkeer: elke twee maanden verdubbelt de data-doorvoer via het Internet. Glasvezel biedt daarom de beste garantie voor de toekomst. Vermoedelijk zal het gebruik van koperdraadjes in de toekomst volledig verdwijnen (voorlopig bieden ADSL-toepassingen nog soelaas, nvdr.). Want de limiet qua snelheid bij glasvezel ligt om en bij de lichtsnelheid. Veel sneller kan dus niet! Breedband door glasvezelverbinding maakt de doorvoer mogelijk van enorme hoeveelheden data tegen een ongelooflijke snelheid. In één glasvezelkabel zitten 150 glasvezels die per vezel tot 320 gigabyte per seconde kunnen vervoeren. Dat is qua capaciteit ongeveer 25 maal alle telefoongesprekken die dagelijks in België gevoerd worden! Grootste uitdaging voor telecom-operatoren De capaciteit van de microprocessoren neemt in de loop der jaren hand over hand toe, terwijl de toepassingen steeds zwaarder worden. Dat wil zeggen dat onze computers ogenschijnlijk niet sneller worden. Hetzelfde fenomeen zal zich voordoen op het Internet, tenzij de operatoren erin slagen de klanten systemen aan te bieden die upgradable zijn. Er moet regionaal de mogelijkheid worden geboden op een mondiaal netwerk aan te sluiten, zonder aan kwaliteit, snelheid en capaciteit in te boeten. Hang naar snel aanpasbare systemen met hogere capaciteit Als gevolg van de ontwikkelingen op communicatiegebied in bedrijfskringen ontstaan een hang naar snel aanpasbare systemen en hogere capaciteit. Ook voor KMO's wordt het ongetwijfeld een boeiende eeuw. Een voorbeeld: grote telecom-operatoren vinden nauwelijks geschikte young potentials die genoeg kennis en dynamiek bezitten om technisch bij te blijven. KMO's hebben het uiteraard nog veel moeilijker om competente krachten te vinden om hun IT-systemen te onderhouden of te bedienen. Vandaar dat webhosting en later zelfs het hele communicatiegebeuren van een bedrijf vermoedelijk zal worden uitbesteed. Hier kunnen telecom-operatoren een grote rol gaan spelen. Zij zullen waarschijnlijk moeten zorgen voor een totaaloplossing voor de kleine en middelgrote bedrijven. De telecom-operator zal evolueren naar een business consultant, eventueel met partners, die bijvoorbeeld de volledige boekhouding van een klant kan beheren of alle interne en externe communicatie verzorgt. In feite gaat het weer om de eeuwenoude vraag van de kip of het ei. In het geval van de telecom-operatoren heet dat dan: is het de bandbreedte die de behoefte kweekt bij de gebruiker of zijn het de wensen van de consument die de technologie voortstuwen om de capaciteit van het dataverkeer te vergroten? Heel waarschijnlijk ligt het antwoord ergens middenin. Netwerk en connectiviteit: duur? De totale telecom-omzet stijgt nog steeds, maar slechts met 2% per jaar (voorspellingen voor de eerstvolgende 10 jaar). Er kan enigszins van een stabilisatie worden gewaagd. Maar met de komst van de breedband zullen de prijzen onvermijdelijk gaan dalen. Getuige de Verenigde Staten. Daar kost het 10 maal minder om 1 megabyte te versturen dan hier in Europa. Dat verschil zal binnen niet onafzienbare tijd worden weggewerkt. Eens de prijzen zakken, zal de drempel voor de KMO's om in het Internet-avontuur te stappen drastisch verlagen. Keuze van de telecom-partner in functie van de geboden meerwaarde Momenteel focussen alle operatoren zich op connectiviteit: grote capaciteit, snelheid, kwaliteit van verbinding. In de toekomst zal de nadruk eerder komen te liggen op de meerwaarde die een telecom-partner kan bieden. Die zal zijn produktfolio drastisch moeten uitbreiden. Dat kan dan gaan om de eerder aangehaalde webhosting, het beheer van diensten, ASP (Applications Service Provider - leveren van software-toepassingen die functioneren op het Internet), enzovoort. (Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Versatel Telecom België N.V. Meer info: 0800/57.775).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.