Zes genomineerden dingen mee naar achtste trofee

01/09/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Op 9 september reikt Flanders Investment & Trade, het Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen, in de Sky Hall in Zaventem voor de achtste keer de “Leeuw van de Export” uit. Deze prestigieuze prijs bekroont jaarlijks een Vlaams bedrijf dat mooie exportcijfers kan voorleggen en belang hecht aan duurzaam en ethisch verantwoord internationaal ondernemen.

Vorig jaar ging de “Leeuw van de Export” naar het Leuvense technologiebedrijf Metris. Het bedrijf, dat vandaag in handen is van het Japanse Nikon, won het vorig jaar in de finale van kleppers als Alfacam Group, Ecover, Financial Architects, Packo Inox en SkyScan. Als spin-off van de KULeuven levert Metris totaaloplossingen voor 3D-kwaliteitscontrole aan ontwikkelings- en productie-afdelingen van voornamelijk bedrijven uit de automobiel- en de vliegtuigindustrie. Met verkoopkantoren en klanten in alle uithoeken van de wereld haalde de onderneming, geleid door ceo Bart Van Coppenolle, in 2007 meer dan 98% van zijn omzet uit het buitenland. Op vijf jaar tijd wist Metris de omzet uit export ruimschoots te vervijftienvoudigen.

Sterk deelnemersveld

Dit jaar is er opnieuw een sterk deelnemersveld, met internationaal succesvolle exportbedrijven uit een waaier van sectoren. Drukkerij Verstraete, Medec Benelux, DEME, HTMS, Materialise en The Vlassenroot Group zijn de zes genomineerden voor de Leeuw 2009. Technologische innovatie en know-how zijn de belangrijkste exporttroeven van deze ondernemingen. Stuk voor stuk hebben ze een toppositie in een nichemarkt veroverd en weten ze die, ondanks de economische crisis, uitstekend te behouden.

De eerste genomineerde, Drukkerij Verstraete, maakt deel uit van de Oostenrijkse groep Constantia Packaging. De onderneming uit Maldegem is Europees marktleider in de productie van “in mould labels”, naadloze verpakkingslabels voor voedings- en huishoudproducten, en haalt meer dan 80% van de 61,3 miljoen euro omzet uit export. Het Aalsterse Medec Benelux ontwikkelt en produceert anesthesie-apparatuur en -accessoires. Ongeveer 98% van de totale omzet van 6,9 miljoen euro in 2008 kwam uit het buitenland. “Creating land for the future” is de slogan van DEME, de derde genomineerde. Het bedrijf met hoofdzetel in Zwijndrecht, doet dit met zo’n 3.700 medewerkers wereldwijd. Naast de traditionele core-business van baggerwerken en landwinning legt DEME zich toe op milieuwerken en mariene werken.

Genomineerde nummer vier, HTMS (Mechelen), ontwikkelt en produceert hoogwaardige metalen afdichtingen voor de lucht- en ruimtevaart, de offshore olie- en gasindustrie, de nucleaire onderzoekscentra en de petrochemie. In deze veeleisende nichemarkten heeft de KMO internationaal een opvallende positie verworven. De vijfde genomineerde is het Leuvense Materialise. Deze KMO is wereldleider op het vlak van medische en industriële toepassingen van rapid prototyping en manufacturing. Belangrijke afnemers zijn onze buurlanden, de VS en Japan. De Vlassenroot Group, met hoofdkwartier in Groot-Bijgaarden, sluit het rijtje. Dit bedrijf behoort sinds 1996 tot de investeringsgroep J.C. Wibo & Partners. De Vlassenroot Group is wereldleider in de productie van extra grote armen voor telescopische kranen. De groep realiseert 99% van de totale omzet buiten België, met Duitsland en de VS op kop.

Tien beoordelingscriteria

Om de “Leeuw” binnen te halen dienden de genomineerden een sterk dossier in. De jury beoordeelt deze dossiers op tien criteria. Daarbij zijn een duidelijke exportgroei en het aandeel van export in de totale omzet de belangrijkste maatstaf. Daarnaast wordt gekeken of het bedrijf een specifiek exportbeleid voert, welke marketing tools daarbij gebruikt worden en wat de toekomstperspectieven zijn inzake export. Andere factoren zoals financiële performantie, geografische diversificatie, innovatieve aanpak, en omzet- en tewerkstellingsgroei spelen eveneens een belangrijke rol.

Prijsuitreiking op jaarlijks netwerk-event

Om het belang van internationaal ondernemen voor Vlaamse bedrijven kracht bij te zetten, werd het prijzenpakket dit jaar stevig opgewaardeerd. De genomineerde bedrijven ontvangen elk 8.000 euro in prijzengeld en vouchers. De winnaar gaat naar huis met maar liefst 35.000 euro in prijzengeld en vouchers. De “Leeuw van de Export” kan immers rekenen op de steun van verschillende prestigieuze sponsors. Het bedrijf dat met de “Leeuw van de Export” gaat lopen, krijgt meer dan alleen een prestigieuze prijs op zijn palmares. De bekroning is bovenal een ultieme kans om in de nationale schijnwerpers te komen. En ook in het buitenland rolt de naam van de winnaar over de tongen, dankzij de 95 kantoren van Flanders Investment & Trade wereldwijd.

Net zoals vorig jaar valt de prijsuitreiking van de Leeuw van de Export samen met het jaarlijkse netwerk-event van Flanders Investment & Trade. Meer dan 500 vertegenwoordigers van de Vlaamse bedrijfswereld maken er kennis met elkaar én met 130 binnen- en buitenlandse medewerkers van Flanders Investment & Trade. Ook dit jaar, op woensdag 9 september 2009 in de Sky Hall in Zaventem, wordt deze feestelijke avond gegarandeerd een succes.

(Meer info: http://www.leeuwvandeexport.be).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.