Unit 4 Agresso schakelt om Total Cost of Change (TCC)

15/06/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Unit 4 Agresso (Sliedrecht) versterkte vorig jaar in België zijn positie in het KMO-segment met de overname van C-Logic N.V. (Brugge). Daarmee verzekert de independent software vendor zich van bijkomende instroom aan de onderzijde van de markt. Het productenportfolio dekt intussen het hele ondernemingsspectrum af: van klein, over middelgroot, naar groot. Op ERP-vlak commercialiseert het bedrijf Agresso Business World, een applicatie die zich in hoofdzaak focust op snel veranderende organisaties. “Het begrip TCO (total cost of ownership, nvdr.) is in de sector gemeengoed geworden. Nu schakelen we als eerste marktpartij om naar een nieuw meetconcept, met name TCC (total cost of change),” verduidelijkt Roel Caers, business-unit manager bij Unit 4 Agresso Belgium N.V. (Antwerpen).

Met vestigingen in veertien Europese landen, vijf landen buiten Europa en wereldwijde verkoopsactiviteiten, boekte Unit 4 Agresso vorig jaar een omzet van 394 miljoen euro. Tijdens het eerste kwartaal van 2009 deed de onderneming het ook meer dan behoorlijk.

Landen als Spanje en Groot-Brittannië niet te na gesproken. Daar werden inmiddels herstructureringsprogramma’s opgezet. In de Benelux tekende de onderneming, in weerwil van de crisis, een groei in operationeel resultaat op. Zowel Unit 4 Agresso als het vorig jaar geïntegreerde C-Logic gaan in 2009 ten volle voor tweecijferige groei.

Doelgroep: snel veranderende organisaties

In de Benelux biedt Unit 4 Agresso een breed portfolio aan, mede als resultaat van een aantal acquisities. Zo werd de eigen boekhoudapplicatie Multivers aangevuld met Venice, het boekhoud- en facturatiepakket van het onlangs geïntegreerde C-Logic. Met de overname van het eveneens beursgenoteerde CODA Plc., stoffeerde Unit 4 Agresso zijn productenportfolio met een “best-of-breed”-financiële applicatie. Op dezelfde hoogte positioneert zich met Agresso Business World een open ERP-applicatie die alle industriestandaarden ondersteunt.

“Agresso Business World, dat inmiddels in meer dan honderd landen draait, profileert zich binnen de ERP-markt als de meest aanpasbare applicatie,” beklemtoont Roel Caers. Dat verklaart waarom de onderneming zich met Agresso Business World in hoofdzaak richt op de snel veranderende organisaties (lees: in hoofdzaak dienstverlenende of projectgeoriënteerde bedrijven en overheidsinstellingen, nvdr.). “De wereld verandert bijzonder snel. Vaak focust men nog op het TCO-concept. Dat begrip ruilden we intussen in voor TCC (total cost of change), dat in een dynamische bedrijfsomgeving ontzettend veel belangrijker is geworden. Tegen de achtergrond van een voorthollende economische ontwikkeling, is de TCO-methodiek verouderd,” zo nog de business-unit manager.

TCC is in wezen de som van TCO, vermeerderd met de kost van aanpasbaarheid. In tijden waar ondernemingen fuseren, desinvesteren, quasi-constant hun bedrijfsprocessen moeten aanpassen, al dan niet omwille van gewijzigde regelgeving, slorpen de IT-aanpassingen vaak heel wat middelen op. Bij Agresso Business World-applicaties volstaat het vaak in die gevallen de GUI (graphical user interface) aan te passen, terwijl andere ERP-vendors noodgedwongen tot (lees: dure, nvdr.) aanpassingen op applicatieniveau zijn verplicht, zo luidt het.

Van klein naar groot

De hoge aanpasbaarheid van Agresso Business World en zijn focus op snel veranderende bedrijfsomgevingen hebben tot gevolg dat de applicatie wordt ingezet bij zowel ondernemingen met 12 als 30.000 medewerkers.

Bij C-Logic ligt dat uiteraard wel even anders. “Gemiddeld draaien 2,5 werkstations op een Venice-implementatie. Toch hebben we ook installaties met 200 tot 250 werkstations lopen,” aldus Els Verlinde, sales manager bij C-Logic. Als boekhoud- en facturatie-applicatie geniet Venice alvast behoorlijk succes bij grote accountancy-bedrijven als Deloitte, BDO en KPMG. Dat verklaart waarom Venice zowel boven- als beneden de taalgrens draait.

Els Verlinde: “Continuïteit is het ordewoord binnen de strategie van Unit 4 Agresso. Dat verklaart waarom in België ook Multivers, de boekhoud- en facturatie-applicatie van Unit 4 Agresso, blijvend wordt ondersteund. De commerciële focus komt binnen de groep voor het KMO-segment wel op Venice te liggen, dat als afzondelijke “brand” behouden blijft”.

Op het ogenblik van de overname noteerde C-Logic, dat financieel gezond was, met 13 medewerkers een omzet van ruim 2 miljoen euro.

De aanzet tot de toenadering met Unit 4 Agresso dient veeleer in de mogelijkheid tot het aanboren van synergieën gezocht, stelt onze vrouwelijke gesprekspartner. Met de integratie van C-Logic versterkt Unit 4 Agresso hoedanook zijn positie in de onderkant en het middensegment van de Belgische bedrijfsmatige markt.

Kruisbestuiving met Agresso Business World

Gevolg van de overname van C-Logic is dat Unit 4 Agresso in België voortaan ook over een goed uitgebalanceerd productenportfolio beschikt. Doorstroming naar de mid-market ERP-oplossing die Agresso Business World is, kan probleemloos. Bovenaan de pyramide bevindt zich de CODA-applicatie.

Vorig najaar werd Agresso Business World uitgebreid met een nieuwe HRM-module, Agresso Talent Management genaamd. “De volgende fase in de ontwikkeling van Agresso Business World spitst zich toe op het verder uitdiepen van de geboden functionaliteiten, inzonderheid op het nog meer efficiënt aansturen van de bedrijfsprocessen en het verder inperken van de doorlooptijden,” zo nog Roel Caers. Intussen maakt de ISV zich op om aan zijn huidige ASP-aanbod een verlengstuk te breien. “Op middellange termijn wil Unit 4 Agresso in België een volwaardige SaaS (Software-as-a-Service)-offering aanbieden”, besluit de business-unit manager.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.