Daeninck bouwt nieuwe hoofdzetel

01/07/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

BMW- en Mini-concessionaris Peter Daeninck N.V. (Deurle/Sint-Martens-Latem) bouwt een nieuwe vestiging langsheen de Westerring te Oudenaarde. Met het geheel gaat een investering gemoeid van 7 miljoen euro. Daeninck brengt in de nieuwe accommodatie zijn centrale zetel onder, de bestaande vestiging blijft behouden. De huidige concessie te Deurle kampte met groeiproblemen. In de nieuwe vestiging zal Daeninck voorts over een eigen carrosserie-afdeling beschikken, een volwaardige tweedehandsactiviteit ontplooien en gescheiden showrooms voor BMW en Mini opzetten. Gedelegeerd bestuurder Peter Daeninck mikt tegen 2015 op een quasi-verdriedubbeling van de verkoopsvolumes over de twee vestigingen.

In een grijs verleden zette Peter Daeninck voor invoerder BMW Belgium in Brussel nog een distributie-activiteit voor motorrijtuigen op voor hij andere professionele horizonten ging verkennen. In 1996 keert hij naar de oude liefde terug. Op een honderdtal meter van de bestaande vestiging, zet hij in Deurle een BMW-concessie op, nadat de samenwerking met een bestaande dealer was stop gezet. Het 1.000 m2 grote bedrijfspand bleek snel te krap. In 2002 investeert patrimoniumvennootschap Daeninck Investments N.V. zowat 5 miljoen euro in een nieuwe vestiging, langsheen de Xavier De Cocklaan, een drukke invalsweg naar Gent.

In het pand, 2700 m2 groot op een bedrijfsterrein van 6.600 m2, zet Daeninck steile groeiprestaties neer. “In wezen is de bestaande accommodatie berekend op de jaarlijkse verkoop van een 500-tal voertuigen. In 2008 verkochten we 440 BMW’s en 110 Mini’s,” aldus Peter Daeninck. Uitbreidingsmogelijkheden op de bestaande locatie zijn er evenwel niet, zodat naar een alternatief werd uitgekeken.

Oudenaarde

Dat vond het bedrijf, dat in 2008 met een twintigtal medewerkers een omzet van om en bij de 20 miljoen euro boekte, in Oudenaarde. Aldaar kocht de patrimoniumvennootschap een oude spinnerij van Bekaert Textiles aan. Dat Peter Daeninck zijn oog op Oudenaarde liet vallen, is geen toeval. De bedrijfsleider omschrijft het actieterrein van zijn dealer-bedrijf als Zuid-Oost-Vlaanderen. Bovendien zette BMW Belgium eerder een punt achter de samenwerking met een bestaande dealer in Oudenaarde.

“In Oudenaarde investeren we 7 miljoen euro in de bouw van een vestiging van 8.800 m2 op een bedrijfsterrein van net geen twee hectaren,” aldus Peter Daeninck. “Naast kantoren, zal de nieuwe accommodatie drie showrooms (BMW, Mini en tweedehandse voertuigen, nvdr.), een atelier met 12 werkplaatsen en een carrosserie-afdeling met 6 werkposten omvatten. Alle centrale diensten worden naar de nieuwe vestiging overgeheveld,” aldus Peter Daeninck. Het geheel wordt de uitvalsbasis van een nieuwe werkmaatschappij, Daeninck N.V. genaamd. Vandewalle Bouwgroep (Aalter) legde eind vorig maand de eerste steen. “Ingebruikname is gepland voor 1 december 2009,” zo nog Daeninck.

Fundamenten voor bijkomende groei

De nieuwe vestiging in Oudenaarde biedt Daeninck de mogelijkheid zijn groeiperikelen op te lossen. Maar er is ook meer. In de nieuwe vestiging zal Daeninck over een eigen carrosserie-afdeling beschikken, activiteit die tot op heden werd uitbesteed. Idem dito wat de uitbouw van een volwaardige tweedehandsactiviteit betreft. In de vestiging te Sint-Martens-Latem was daar de ruimte niet voor.

Ten slotte, kan Daeninck in Oudenaarde zich conformeren naar de “brand separation”-strategie van BMW Belgium. De invoerder streeft immers naar de volwaardige uitbouw van Mini als een volwaardig en autonoom merk. Bij de concessiehouders vertaalt zich dat in gescheiden showrooms en - op termijn - wellicht ook gescheiden werkplaatsen. Het zwaartepunt van de Mini-activiteit van Daeninck verschuift richting Oudenaarde. In Sint-Martens-Latem blijft uiteraard een service-punt behouden. Idem dito wat het vervangwagenpark betreft.

Een eventueel kannibalisatie-effect tussen beide vestigingen is ingecalculeerd. “In Sint-Martens-Latem draaien we momenteel 10% boven onze maximumcapaciteit,” zo luidt het.

Peter Daeninck maakt er geen geheim van dat de huidige crisis niet zonder impact op het premium segment in de autodistributie blijft. De KMO wapent zich intussen voor betere tijden. “Tegen 2015 mikken we, over de twee vestigingen, op een verkoopsvolume van zowat 1.500 nieuwe voertuigen en een verdriedubbeling van de omzet,” besluit Peter Daeninck.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.