Ford vernieuwt gamma bedrijfsvoertuigen

01/07/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

“De bedrijfsvoertuigen zijn voor een constructeur als Ford van bijzonder belang. In de voorbije drie jaar werd het gamma integraal vernieuwd. Als constructeur horen we wereldwijd momenteel tot de Top 3. In Europa klommen we op tot de tweede plaats. Ambitie is in België diezelfde stek te veroveren,” aldus Paul de Rooij, voorzitter - afgevaardigd bestuurder van Ford Motor Company (Belgium) N.V.

Deze zomer introduceert Ford het nieuwe Ford Transit/Tourneo Connect-gamma in vijftig landen op vier continenten. Het verjongde assortiment wordt integraal in Ford Kinetic Design-stijl uitgevoerd. Eerder introduceerde de constructeur het “kinetic design” in het gamma kleine bedrijfsvoertuigen. “Van de in 2002 gelanceerde Transit/Tourneo Connect-modellen werden er intussen 600.000 verkocht. De Transit/Tourneo Connect is overigens het eerste model dat in alle segmenten volgens de “One Ford”-strategie wordt geassembleerd,” weet communicatiemanager Jo Declercq. De “One Ford”-strategie geldt als exponent van de besparingsdrang en rationalisatiestrategie van de Amerikaanse constructeur. Bedoeling van “One Ford” is wereldwijd dezelfde assemblageplatformen neer te zetten.

Volgens jaar beleeft de eerste Transit Connect BEV (battery-electric vehicle) - in partnership met Smith Electric Vehicles (onderdeel van de Tanfield-groep) - zijn intrede op de Noord-Amerikaanse markt. Voor 2011 staat de invoering van een kleine personenwagen met elektromotor op de agenda. Een jaar later volgt een nieuwe generatie hybriede voertuigen.

Intrede ECOnetic-technologie in bedrijfswagensegment

Nieuw is de in het Turkse Kocaeli geassembleerde Transit ECOnetic, die van de voorwielaangedreven Transit FT280 met korte wielbasis is afgeleid en een 2.2 TDCi-motor van 115 pk aan boord heeft. De Duratorq TDCi-krachtbron, die pas sinds het najaar van 2008 in een voorwielaangedreven Transit verkrijgbaar is, is gekoppeld met een manuele zesversnellingsbak. Na de Fiesta, Focus en Mondeo ECOnetic, ent Ford voor het eerst de ECOnetic-technologie op zijn bedrijfswagenaanbod over. De Transit bijt als eerste de spits af.

“Dankzij de implementatie van de nieuwe milieutechnologie wordt het verbruik van de Transit ECOnetic met 0,9 liter tot 7,2 liter per 100 km teruggedrongen. Idem dito wat de CO2-uitstoot betreft. Die blijft met een minderuitstoot van 24 gram beneden de 200 gram/km (189 gram om precies te zijn, nvdr.),” zo nog de Rooij. De nieuwe Ford Transit is ten andere het eerste bedrijfsvoertuig van de constructeur dat aan de Euro 5-norm voldoet.

De tweede generatie van het AWD-systeem is nog performanter qua werking en respons dankzij de elektronische sturing. De Ford Transit is overigens het enige bedrijfsvoertuig op de markt dat met voorwiel-, achterwiel- en vierwielaandrijving op basis van hetzelfde platform leverbaar is.

Nieuwe Fiesta Van

Van de vorig jaar in Europa gelanceerde Fiesta leidde Ford de nieuwe Fiesta Van af, die speciaal voor beroepsmatig gebruik werd ontworpen. De Fiesta Van noteert bij een normverbruik van 4,2 liter/100 km een gemiddelde CO2-uitstoot van 110 gram/km. Nog voor het jaareinde wordt een Fiesta ECOnetic gelanceerd. “Met een CO2-uitstoot van 98 gram/km en een gemiddeld verbruik van 3,7 liter/100 km, wordt dat het bedrijfsvoertuig met de laagste CO2-uitstoot binnen zijn segment in het Europese Ford-gamma. Krachtbron wordt de 1,6 Duratorq TDCi tubrodiesel van 90 pk (66 kW) met gecoat dieselpartikelfilter,” aldus Declercq.

Marktaandeel bedrijfswagens minimaal handhaven

In april kon Ford in Europa bogen op een totaal marktaandeel van 9,6% (lees: personenwagens en bedrijfsvoertuigen, nvdr.). “In België schommelde het marktaandeel van zowel de personen- als de bedrijfswagens rond de 8,6%. In 2003 bedroeg dat zowat 5%. Ambitie is dit jaar het aandeel van de bedrijfsvoertuigen, in een markt die met 15 tot 20% krimpt, op 8,5 à 9% te handhaven,” stelt Paul de Rooij in een toelichting.

De Transit/Tourneo Connect, de Transit ECOnetic en de nieuwe Fiesta Van moeten die ambities helpen hard te maken. Daarbij rekent men uiteraard op de stilistische ingrepen maar bovenal - toegegeven het klinkt nog vreemd voor een constructeur van Amerikaanse origine - op de verbruiks- en milieuprestaties.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.