Brother vervolledigt A3-MFP inkjet-aanbod

15/09/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Zowat een jaar terug stapte Brother in de markt van de A3-multifunctionele (MFP) kleuren-printers. Een niche-markt waarin de producent tot een toonaangevende speler wenst uit te groeien. Dat blijkt enerzijds uit de bijzonder scherpe prijszetting, anderzijds uit de vervollediging van het aanbod met de MFC-6890CDW die ook dubbelzijdig printen in A4 binnen bereik brengt. “Voor de prijs van een kleuren-laserprinter biedt Brother een volwaardige multifunctional met een aantal bijkomende toeters en bellen,” benadrukt Frank Deneweth, sales manager Brother International (Belgium) N.V. (Groot-Bijgaarden). Sinds de lancering van zijn A3-assortiment, halen de vier modellen intussen zowat 10% van Brother’s totale verkoopvolume van inkjet-toestellen.

A3-kleuren-inkjetprinters kenden vooralsnog voornamelijk hun toepassing in een aantal professionele nichemarkten. Zeg maar gebruikers die beroepsmatig geregeld met de behoefte aan grootformaat-printen werden geconfronteerd (lees: architecten, analisten, reclamebureaus, …, nvdr.). Conform zijn ambities om binnen het KMO-segment zijn marktpenetratie verder te verhogen, formuleerde Brother een specifiek kleurenaanbod voor de markt van de A3-multifunctionals.

Instapmodel is de MFC5890CN dat zich als volwaardige MFP tot consumenten en studenten richt. “Als alternatief voor de bedrijven in het middensegment, die gebeurlijk met de nood aan grootformaat-printen worden geconfronteerd en zich genoopt zagen tot de aankoop van een duur geprijsde en overgedimensioneerde multifunctional, introduceerde Brother drie A3-inkjet-MFP’s,” verduidelijkt Deneweth. De pas in mei gelanceerde MFC-6490CW groeide intussen uit tot de topper in het gamma. Het model maakt faxen, printen, kopiëren en scannen in kleur op A3-formaat mogelijk. De MFC-6890CDW kan dat ook, maar heeft bovenop een geïntegreerde dubbelzijdige print-functie in A4-formaat aan boord alsook een LCD-touchscreen. Aan de top van het assortiment situeert zich de DCP-6690CW. Alle B2B-inkjet-kleuren-MFP’s kunnen als tafelmodel bovendien draadloos worden aangestuurd. Ze halen print-snelheden van 28 ppm in kleur en 35 ppm in kleur. Het hele aanbod bevindt zich in een prijsvork die schommelt tussen de 219 en de 449 euro (inclusief BTW). Niet uitgesloten wordt dat Brother in 2011 de mogelijkheid tot dubbelzijdig printen standaard in zijn A4-assortiment inbouwt.

Inkjet-expertise

Brother beperkt zijn A3-MFP-aanbod bewust tot de inkjet-markt. “Als constructeur heeft Brother niet meteen de ambitie om zich op het pad van de laser-technologie in de A3-wereld te begeven,” weet Deneweth. Alle beschikbare modellen kunnen met hoge capaciteits-inktpatronen worden geleverd. Dat vertaalt zich, naar verluidt, in een besparing per afdruk van zowat 15% op. Worden de inktpatronen in Multipacks aangekocht, valt het uiteindelijke prijsplaatje nog gunstiger uit.

Frank Deneweth: “Brother is de enige aanbieder op de Belgische markt met een A3-inkjet-multifunctional. De meeste collega’s focussen op A3-printers en hebben binnen dat formaat geen MFP’s in het assortiment. Die printers gaan doorgaans over de toonbank tegen voorwaarden die hoger liggen dan de kostprijs van onze “full-option” A3-inkjet-printers”.

Met het initiatief is het Brother er duidelijk om te doen de A3-markt in professionele kringen open te breken. Niet onbelangrijk is dat, zo klinkt het, het A3-aanbod volledig door eigen Brother-technologie wordt gedragen. “Een print-kop van 1,5 picoliter in combinatie met een maximale resolutie van 6.000 dpi brengt fotokwaliteit binnen bereik, die moeiteloos de resultaten van laser-printing achter zich laat,” zo nog de sales manager.

“Do More”

Brother hangt zijn A3-inkjet-MFP-aanbod op aan de “Do More”-slogan. Daarin ligt de basisstrategie van de constructeur vervat: oplossingen aanbieden tegen prijsvoorwaarden die veel meer functies herbergen dan de enkelvoudige toestellen op de markt. Gewoontegetrouw biedt Brother zijn nieuwe A3-aanbod aan onder het “Blaue Engel”-eco-label. Dat van oorsprong Duitse label geeft aan dat producten, die eventueel even efficiënt zijn als de andere binnen hun categorie, algemeen milieuvriendelijker zijn, zonder dat dit iets afdoet aan hun gebruiksgemak of veiligheid. Voor het nieuwe A3-gamma zette Brother voorts een aangepast programma op voor de ophaling van de gebruikte inktpatronen. Stippen we tot slot aan dat de constructeur zijn A3-inkjet-MFP’s in zijn business-line met twee jaar on-site garantie in de markt zet. “Dat weerspiegelt ruim voldoende het vertrouwen dat Brother in zijn nieuwe niche-aanbod heeft,” besluit Deneweth.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.