Mercedes-Benz zet netwerk voor tweedehandse bestelwagens op

01/02/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Mercedes-Benz bouwt de commercialisatie van tweedehandse voertuigen verder uit. Nadat eerder netwerken werden opgezet als Nearly New Car (personenwagens) en TruckStore (bedrijfsvoertuigen), zet de invoerder met Used 1 thans een maatspecifiek netwerk voor tweedehandse bestelwagens op. Used 1-verkooppunten worden ingebed in TruckStore, de bestaande dealer-bedrijven en de zes NCC (Nearly New Car)-centra. Mark De Haes, ceo van Mercedes-Benz Belgium-Luxembourg N.V. (Brussel), hoopt op korte termijn via de tien verkooppunten een 500-tal tweedehandse bestelwagens via Used 1 af te zetten. Op een drietal jaar zou dat aantal tot 800 à 1.000 moeten doorgroeien.

Duidelijk is dat Mercedes-Benz met Used 1, dat als concept binnen Europa wordt uitgerold, het succes van zijn NCC's ook op de bestelwagenmarkt hoopt over te enten. Ook de tweedehandsmarkt kreunt momenteel onder de economische omstandigheden. Eerder al nam Mercedes-Benz de re-marketing van zijn eigen merken in eigen handen. Blijkbaar met succes: eind november 2008 bijvoorbeeld noteerde TruckStore in Belgi‰ een verkoop van 150 vrachtwagens en 440 bestelwagens. De tweedehandse bestelwagenactiviteiten worden thans van onder de TruckStore-koepel gehaald. Naast de tweedehandsactiviteiten voor de trucks, fungeert TruckStore als verkooppunt binnen het Used 1-concept voor de tweedehandse bestelwagens. Wel blijven de "vans" het kwaliteits-label "Gold" of "Silver" voeren.

De focus van de Used 1-verkoopppunten ligt in eerste instantie op de vermarkting van tweedehandse Mercedes-Benz Viano's, Vito's en Sprinters. Ook merken van andere constructeurs kunnen in het aanbod worden ge‹ntegreerd.

"Dealer Network of the Future" voltooid

Vorig jaar rondde Mercedes-Benz zijn drie jaar eerder opgestarte project "Dealer Network of the Future" af met de opening van het erkende service-punt Group Lambert in Courcelles en van Mercedes-Benz Aalst in Erembodegem. In 2007 verhuisde, zoals bekend, de truck-afdeling van Mercedes-Benz van Wilrijk naar Antwerpen-Linkeroever. Vermeldenswaard is eveneens de forse investering van de Groep Ghistelinck in nieuwe infrastructuur (personenwagens en bedrijfsvoertuigen) in Oudenaarde.

Eind dit jaar hoopt Mercedes Belgium-Luxemburg in Woluwe zijn nieuwe hoofdzetel in gebruik te nemen, waar alle administratieve activiteiten zullen worden gecentraliseerd. Met het geheel is een investering van 18,5 miljoen euro gemoeid. Op het hoofdkantoor zullen zowat 275 medewerkers aan de slag gaan. Met inbegrip van zijn filialen, goed voor zowat 40% van het verkoopsvolume, stelt Mercedes-Benz Belgium-Luxembourg 1.200 personen tewerk.

Intussen wordt duidelijk dat Mercedes-Benz Belgium-Luxemburg de moeilijke economische situatie hoopt te overbruggen door in extra-ondersteuning van zijn dealer-bedrijven te voorzien. Impliciet wordt aangegeven dat de afnamevolumes aan de crisisomstandigheden worden aangepast. Maar duidelijk is dat ook in financi‰le ondersteuning wordt voorzien. "In de automotive bepalen de kredietfaciliteiten en liquiditeiten succes of mislukking.

Mercedes-Benz Belgium springt in de huidige omstandigheden zijn dealer-bedrijven bij door hen onder meer langere betalingstermijnen te gunnen of hen, via Financial Services, leningen toe te staan die gunstiger zijn dan de algemene marktvoorwaarden," zo nog De Haes.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.