UPS opent Europees healthcare-distributiecentrum

03/11/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Pakketdienst- en supply chain service- specialist UPS opende onlangs zijn eerste Europese healthcare-distributie-hub in Roermond (Nederland). Het nieuwe centrum, groot 22.000 m2, kadert in een wereldwijde uitbreidingsinvestering van 100 miljoen dollar. “In de Verenigde Staten en Canada zijn we al sinds 2000 actief in de healthcare-sector. Sinds juli 2009 rollen we die activiteiten ook in Europa uit. Later volgt de rest van de wereld,” aldus William Hook, vice president Global Strategy - Healthcare Logistics UPS.

Het Europese hoofdkwartier van het Amerikaanse UPS - voluit United Parcel Service - is in Brussel gevestigd. Het Europese centrale distributiecentrum van UPS bevindt zich te Roermond.

Naast Roermond heeft de logistieke dienstverlener in de Benelux distributiecentra in Venlo, Tilburg, Amsterdam en Brussel. De supply chain service-specialist, die veel sectoren actief is, focust op high-tech, retail en healthcare.

Dagelijks levert UPS meer dan 15,8 miljoen pakjes af. In 2008 boekte de onderneming een omzet van 51 miljard dollar. UPS ontsnapt, naar verluidt, ook niet aan de crisis. Details werden hierover niet meegedeeld.

Uitbreiding in Roermond

Roermond is al jaren de centrale uitvalsbasis in Europa van UPS Supply Chain Solutions, de logistieke dienstverleningspoot van de organisatie.

Onlangs opende UPS een nieuw logistiek, dedicated centrum voor de healthcare-sector op zijn Roermondse campus.

“Dat wil niet zeggen dat we nog geen klanten in die sector hebben, maar nu bieden we ze opslagruimte, waar de luchtvochtigheid onder de vijftig procent en de temperatuur onder de vijfentwintig graden blijven. Ideaal voor (medische) producten waarvoor dergelijke opslagcriteria cruciaal zijn,” zegt Bram van de Burgt, senior manager Distribution & Logistics Services UPS Benelux.

“De uitbreiding van het 22.000 m2 grote Europese distributiecentrum vergde een “robuuste” investering,” aldus William Hook.

Vandaag beschikt UPS in Roermond met de uitbreiding over zo’n 97.000 m2 opslagruimte.

Marktpotentieel

De keuze van UPS om groei te zoeken in de supply chain van medische producten is geen wilde gok.

“Medische ondernemingen zijn net als alle andere onderhevig aan bedrijfseconomische waarheden en trends. Zij willen zo kostenefficiënt mogelijk werken. Ze hebben baat bij een goed uitgewerkte supply chain-strategie.

Daarnaast is het een sector waar R&D en bijhorende nieuwe producten zorgen voor strikte eisen aan de supply chain. Met temperatuur- en vochtigheidsgestuurde opslagplaatsen spelen we daar gretig op in.

Bovendien zorgen de globalisatie en het groeipotentieel van de medische markt voor extra kansen,” meent William Hook.

Healthcare-strategie

De focus op healthcare is niet nieuw voor UPS. In 2000 integreerde de onderneming het Canadese Livingstone.

Zo kocht de logistieke dienstverlener opslag-expertise rond medische producten in. UPS zette vanaf dat ogenblik zijn medische opslagoplossingen in zijn thuismarkt neer. En met succes. Sinds de oprichting noteert de healthcare-poot binnen UPS elk jaar double-digit groeicijfers.

Vanaf dit jaar mikt UPS op internationale groei (lees: buiten VS en Canada) in de healthcare-markt. Onlangs werd een nieuwe hub in Puerto Rico geopend.

De keuze voor Puerto Rico is logisch gezien het grootste deel van de Top 20 van farmaceutische bedrijven er actief is. Onder meer Abbott Laboratories, AstraZeneca, Bristol-Myers Squibb, GlaxoSmithKline, Johnson & Johnson, Merck, Novartis, Pfizer and Wyeth hebben er een site.

In Europa zette de onderneming onlangs met de oprichting van de healthcare-hub in Roermond zijn eerste stap.

“Afhankelijk van onze klanten zullen we stelselmatig blijven investeren en groeien om ons netwerk uit te bouwen,” stelt William Hook ietwat vaag. Uitbreiding in Oost-Europa volgt, onder voorbehoud van voldoende groei, snel, zo luidt het.

Azië staat in 2010 op het menu. In Singapore wil de multinational er dan zijn eerste multi-client site voor de opslag en distributie van healthcare-producten openen. Medio 2011 volgt normaal gezien een tweede Aziatische vestiging, met name in India.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.