Hoe leidt communicatie tot meer omzet?

05/11/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

"Communiceren" moet je als bedrijf doen, hoor je vaak zeggen. Is dat wel zo als je ziet hoe weinig sommige ondernemingen daadwerkelijk communiceren? En waarom zou je dat eigenlijk beter wel dan niet doen?


Om een inzicht te krijgen in de werking van communicatie en zijn invloed op het koopgedrag of omzets moeten we even stil staan bij de werking van de hersenen.

Menselijk brein en connecties

Het menselijk brein legt onnoemelijk veel links of connecties in alles wat het leert of opneemt.

Bijvoorbeeld: Als je als kind de eerst keer valt, dan weet je vanaf dan dat dat pijn doet. Dus weet je dat je beter niet meer valt. En dat als je valt het vaak pijn kan doen. (Al een hoop links...)

Kinderen leggen daarom vaak de link met pijn als ze vallen waardoor ze beginnen te wenen. Ze worden als het ware herinnerd aan de pijn.

Sommige kinderen leggen nog een andere link met vallen, pijn en wenen, namelijk aandacht. Aandacht is iets wat ze graag hebben.

Ze weten bij hun vorige val dat de ouders hem of haar kwamen troosten. Dat kan een reden zijn waarom kinderen wenen zonder pijn te hebben, enzovoort.

Beslissing klant deels gebaseerd op communicatie

Een koopbeslissing is een beslissing van de hersenen. Hoe kan communicatie daar een invloed op hebben, als je weet dat het menselijke brein continu connecties legt...

Een boodschap die je als bedrijf uitzendt komt aan bij de klant. Het bedrijf zal gekend zijn in de hersenen van de klant. Als in die boodschap veel kennis, kwaliteit of degelijkheid fatsoenlijk wordt gecommuniceerd, zal de klant daarmee ook de link leggen.

Als je dat teweeg kan brengen, is het best andere boodschappen door te sturen met dezelfde insteek. Klanten zullen zich herinneren dat kennis, kwaliteit en degelijkheid aan jouw bedrijf zijn gelinkt. Herhaling is de boodschap bij communiceren en een imago bouwen.

Het gaat zelf zo ver dat als de klant aan kwaliteit en kennis denkt, hij op een bepaald moment aan je bedrijf of merk zal denken.

Bijvoorbeeld: Aan wat denk je als je aan kwaliteit denkt? BMW, Mercedes, Rolex, ... Als je kwaliteit wil en je wil een auto, wat wil je dan? enzovoort.

Ook haalbaar voor KMO's of starters

Nu denk je waarschijnlijk dat dat enkel haalbaar is voor de grote ondernemingen, maar dat is geenszins niet waar. Want je kan als bedrijf ervoor zorgen dat als de klant aan je denkt of ziet hij weet dat je in die sector actief bent, wat je doet, welke waarden je hebt, enzovoort... Enkel door genoeg te communiceren. Iets wat niet veel hoeft te kosten.

Als op een dag de klant iets nodig heeft in een bepaalde sector met jouw waarden zal hij eerst naar jou komen en niet naar je concullega omdat hij al een link met je had gelegd.

Hoe pak je dat aan?


De betere aanpak is cross-mediaal te werken en zoveel mogelijk te communiceren zonder de kwaliteit van je berichten uit het oog te verliezen. Er bestaan vandaag tal van goedkope alternatieven om veel en gespreid te communiceren.

Dat kost hooguit tijd, maar je staat versteld wat je op een half uur kan bereiken als KMO of starter. De sociale netwerken zijn een aanrader, maar het mag hier niet bij blijven. Pers is en blijft belangrijk. Een blog kan ook een leuk begin zijn.

b2b-communicatie

Voor b2b-communicatie moet je op zoek naar gespecialiseerde kanalen. Denk maar aan het nieuwsplatform, www.dvo.be, waar je een soort van eigen nieuwsblog op een nieuwssite hebt. Je bereikt er menig ondernemer en surfer of potentiële klant.

Een aanrader voor elke KMO of starter die meer omzet wil genereren door beter en meer te communiceren.

www.dvo.be beperkt zich niet enkel tot b2b-communicatie, maar is ook geschikt voor bepaalde b2c-communicatie.

Wacht niet tot morgen met communiceren, maar begin vandaag.



Nota: Deze tekst is een basisdocument, die heel bescheiden tracht te duiden op de relatie tussen communicatie, imago, hersenen en omzet.

TIP: Bij het maken van een communicatieplan is het aangewezen hier rekening mee te houden.










Basiswoorden:


"Communicatie voor bedrijven"
"B2B communicatie"
"Communicatie voor KMO's"

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.