Forfaitair voordeel met ingang van 1 januari
De ministerraad van 27 november 2009 heeft de manier vastgelegd waarop de kosten van het persoonlijk gebruik van een GSM, die de werkgever ter beschikking stelt, financiert of gedeeltelijk financiert, in aanmerking komen voor de berekening van de bijdragen voor sociale zekerheid. Het voorstel bepaalt in de eerste plaats dat als de werkgever een stelsel hanteert dat het professionele van het persoonlijke gebruik van de GSM kan onderscheiden, die berekening telt voor de uitsplitsing van de kosten. Het privé-gebruik van de GSM waarvoor de werknemer niet betaalt, wordt beschouwd als loon.
Indien de werkgever geen dergelijk stelsel hanteert, bedraagt het forfait voor de persoonlijke kosten van de werknemer die de GSM gebruikt 12,50 euro per maand.
Op dat forfait zijn de gewone werkgevers- en werknemersbijdragen verschuldigd.
Deze maatregel treedt in principe in werking op 1 januari 2010.
Fiscaliteit niet gewijzigd
Het fiscaal aspect werd niet gewijzigd. De actuele regel blijft dus geldig.
De fiscale stelregel is dat de waarde van het voordeel gelijk is aan het bedrag dat de verkrijger in normale omstandigheden zou moeten besteden om een dergelijk voordeel te verkrijgen.
Bij de beoordeling van de waarde van het voordeel is de kostprijs voor de verstrekker in principe van ondergeschikt belang.
Er wordt rekening gehouden met de prijs van de GSM of de BlackBerry, de waarde van het abonnement, de facturen van de telefoon-operator en de afspraak tussen de werknemer en de werkgever.
De waarde van het voordeel mag worden verminderd met de persoonlijke bijdrage van de werknemer.
(De rubriek “Sociaal” kwam tot stand in samenwerking met Groep S. Meer info: www.groeps.be).
GROUP S
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.