Comfort en veiligheid blijven voor Mercedes primordiaal

20/01/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Ondanks een voorzichtig herstel in het laatste kwartaal, staat 2009 in de annalen van Daimler AG, moederconcern van onder meer Mercedes-Benz, geboekstaafd als één van de donkerste jaren ooit. Mercedes-Benz Belgium-Luxembourg N.V. (Brussel) zag zijn verkoopcijfers in het personenwagensegment in de eerste 10 maanden met 23,5% teruglopen. Toch kijkt gedelegeerd bestuurder Mark De Haes de toekomst met vertrouwen tegemoet. Zo werden in 2009 een aantal nieuwe modellen en dito motorisaties gelanceerd die duurzaamheid hoog in het vaandel voeren. De onlangs geïntroduceerde break-versie in het E-segment is daarvan vooralsnog het meest recente voorbeeld. In de komende twee jaar zet de invoerder niettemin een nieuwe besparingsronde op. Die moet het kostenplaatje met 22 à 25% inperken.

In 2009 zag Mercedes-Benz zijn marktaandeel in het personenwagensegment van 4,41% tot 3,96% afkalven.

Voor die terugval verwijst De Haes in hoofdzaak naar de uitzonderlijke economische situatie die het bestedingspatroon van de consument sterk beïnvloedde.

Voorts lijkt Mercedes ook ietwat te hebben geleden onder zijn modellencyclus.

Zo werden vorig jaar de nieuwe E-klasse-modellen (eerst de berline, daarna de coupé, nvdr.) geïntroduceerd, die qua verkoopsresultaten nog zeker niet op kruissnelheid zitten.

In de eerste tien maanden werden er 2.809 stuks van verkocht. Met 4.994 modellen manifesteerde de C-klasse zich als koploper.

“Normaliter houdt de verkoop van de beide klassen elkaar zowat in evenwicht. We verwachten dat die situatie zich in 2010 zal herstellen. Pas op de markt is de nieuwe break-versie in de E-klasse. Dit jaar hopen we er zowat 750 van te verkopen,” aldus Erik Van den Heuvel, director Press & Corporate Communication.

Nieuwe duurzaamheidsprestaties

Mark De Haes erkent dat de automobilist, door toedoen van de milieuproblematiek, op een nieuwe manier tegen mobiliteit aankijkt.

Als constructeur houdt Daimler daar uiteraard rekening mee.

“Voor Mercedes-Benz blijven comfort en veiligheid evenwel de hoofdbekommernis. Keerzijde hiervan is de gewichtsverhogende impact op het voertuig, die zich ook aan verbruikszijde doet voelen,” zo nog de ceo.

“Voor het premium-segment kondigt zich bijgevolg een gigantische uitdaging aan, met name het beperken van het brandstofverbruik via het aanwenden van alternatieve aandrijfbronnen,” klinkt het.

Inmiddels timmert Mercedes-Benz, zoals alle constructeurs, fors aan de weg. Zo zijn de krachtbronnen in de nieuwe E-klasse, waarvan er acht van de tien met directe injectie zijn toegerust, tot 23% zuiniger dan die in het vorige model.

Ook de pas gelanceerde E 63 AMG-break ziet zijn verbruik met 12% teruggedrongen dankzij een trits verbruiksreducerende maatregelen zoals brandstoftoevoer op vraag en generatorbeheer met recuperatie van remenergie.

Zo verbruikt de E 250 CDI break, die 150 kW aan vermogen en 500 Nm aan koppel produceert, amper 5,8 liter per 100 km.

De CO2-uitstoot blijft tot 150 gram/km beperkt. “Uit fiscale bekommernis voltrekt zich in het fleet-segment een duidelijke downsizing qua motorisatie.

Het uiteindelijk te besteden budget handhaaft zich wel op zowat hetzelfde niveau vermits de chauffeur de mogelijkheid krijgt voor een aantal extra-opties te kiezen,” aldus Van den Heuvel.

Zo heeft de nieuwe break van de E-klasse ATTENTION ASSIST, dat vermoeidheid bij de bestuurder detecteert, standaard aan boord.

Beschikbare opties ter verhoging van de veiligheid zijn dan weer de rijstrook-assistent (Lane Keeping Assist) en dodehoek-assistent (Blind Sport Assist), het PRE-SAFE®-remsysteem met automatische noodstopfunctie, Adaptive Highbeam Assist, nachtzicht-assistent (Night View Assist) en Speed Limit Assist).

De brandnieuwe OM651-dieselmotor aan boord van de nieuwe E-klasse en break-versie, werd vorig jaar door een internationale jury uitgeroepen tot “Ecologische motor van het Jaar”.

Mercedes-Benz slaagde er met deze krachtbron in het verbruik binnen de E-klasse voor het eerst beneden de zes liter te brengen,” benadrukt de director Press & Corporate Communication bij Mercedes-Benz Belgium Luxembourg.

Dat gebeurde door implementatie van de BlueEFFICIENCY-technologie. Ook de BlueTec-technologie uit het bedrijfswagensegment wordt, in combinatie met een extra-filter, op de personenwagens uit de E-klasse overgeënt.

“Zo slagen we erin tot 98% van de uitstoot van schadelijk fijn stof te vermijden,” zo nog Erik Van den Heuvel.

Volgende stap: hybridisatie en nieuwe motorisaties

Dat Mercedes-Benz in de toekomst verder zijn heil zal zoeken in het lagere segment (lees: A- en B-klasse, nvdr.), blijkt uit de recente aankondiging van een investering van 600 miljoen euro in de uitbreiding van zijn “centre of excellence” voor compacte voertuigen in zijn fabriek in Rastatt.

Voorts wordt nog eens 800 miljoen euro uitgetrokken voor de uitbouw van de nieuwe assemblage-eenheid in het Hongaarse Keckskemét.

Intussen maakt de constructeur werk van een hybridisatie van zijn modellen enerzijds, de ontwikkeling van nieuwe motorisaties anderzijds.

Bedoeling is, op termijn, de uitstoot van zijn modellen in het hogere segment beneden de 115 gram/km te krijgen. In 2007 kondigde Mercedes de ontwikkeling van de Dies-Otto-motor aan, die voor het eerst in de S-klasse sedan zal worden ingebouwd.

Die viercylinder krachtbron van 1,8 liter moet zich vertalen in een totaal nieuwe type motor die de zuinigheid van een zelfontbrander met die van een benzinemotor koppelt.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.