Zeebrugge enige Vlaamse haven die groeit

04/02/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

De internationale economische crisis deed zich ook voelen in de haven van Zeebrugge.

Vooral de ro/ro- en autotrafieken deelden in de klappen.

Dankzij de groei van de containertrafiek uit het Midden- en het Verre Oosten en een fors toegenomen LNG-aanvoer, sloot de kusthaven 2009 af met een recordtrafiek van 44,4 miljoen tot (+ 5,7%).

Laten we de LNG-trafiek (5,1 miljoen ton) buiten beschouwing, is sprake van een status-quo. De ro/ro-trafiek kromp in het voorbije jaar met 20,6% tot 9,4 miljoen ton.

Met de overslag van 1.260.000 nieuwe wagens, bleef de autotrafiek vorig jaar ruim 40% onder zijn niveau van 2008.

Na een moeilijk eerste halfjaar, scoort de containertrafiek uiteindelijk ruim 16% hoger om op 24,6 miljoen ton te eindigen.

Droge bulk en vloeibare bulk (d.i. met uitzondering van vloeibaar aardgas) noteerden trafiekvolumes van respectievelijk 2,9 miljoen ton (- 22,5%) en 1,6 miljoen ton (- 19,1%).

Na zeven recordjaren op rij kende de haven van Antwerpen in 2009 een trafiekdaling tot wellicht zowat 158 miljoen ton. Het verlies wordt op zowat 31,5 miljoen ton (16,17%) geraamd.

Met iets meer dan 100 miljoen ton kende de behandeling van general cargo een daling met zowat 18% ten opzichte van 2008. Scherpste daling binnen dit segment kwam van het conventioneel stukgoed (min 39,9% tot 10,3 miljoen ton).

Na het eerste kwartaal wist de containertrafiek zich te stabiliseren om uiteindelijk toch op 87 miljoen ton af te klokken. Dat blijft niettemin 14,1% minder dan in 2008.

Uit de voorlopige cijfers blijft voorts de terugval van het massagoed met 14% tot 57,3 miljoen ton.

Als gevolg van de crisis in de staalindustrie, lieten vooral de kolen- en ertsentrafieken zich in negatieve zin opmerken. Het vloeibare massagoed wist zich zo goed als te handhaven (+ 0,9%).

De Gentse haventrafiek klokte eind vorig jaar af op 37,2 miljoen ton, 21% minder dan tijdens het recordjaar 2008.

Naar het jaareinde toe trokken, zoals overal in het land, de overslagcijfers aan. Over 2009 kende de droge bulk - goed voor 60% van de Gentse goederenoverslag - de zwaarste terugval omwille van de crisis in de staalindustrie.

De vloeibare bulk wist zich te handhaven.

Het aandeel van de zeevaart in de totale trafiek vertegenwoordigde 20,8 miljoen ton (- 23%). De binnenvaart kromp met 18% tot 16,4 miljoen ton.

Met een verhandeld tonnage van 5,5 miljoen ton (- 35,8%) werd de haven van Oostende zwaar getroffen door de crisis.

In alle segmenten leed de kusthaven fors trafiekverlies. Zo kromp het ro/ro-vrachtverkeer bijvoorbeeld met 42% tot 3.950.000 ton.

Dat Cobelfret medio 2009 een punt achter zijn operaties in Oostende zette, heeft uiteraard een zware impact gehad.

Het bijgestuurde strategisch plan van de havenoverheid trekt niettemin verder de kaart van de ro/ro-business.

Ook op hernieuwbare energie in al zijn facetten wordt fors ingezet.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.