“Betaalbare handelsinformatie als proactief bedrijfsinstrument”

15/04/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Sinds 2007 is Companyweb actief op de markt van de handelsinformatie. De KMO gaat er in concurrentie met grote, gereputeerde spelers, met name Graydon, Coface en Dun & Bradstreet. Met succes, want in de voorbije drie jaar zette het bedrijf telkens een omzetverdubbeling neer. Op dat élan, willen zaakvoerders Ilse Getteman en Patrick De Smet doorgaan. Voornaamste concurrentiewapen van Companyweb is accurate en kwaliteitsvolle handelsinformatie die tegen “betaalbare voorwaarden” beschikbaar wordt gesteld. Handelsinformatie wordt aldus een bruikbare “tool” die proactief wordt ingeschakeld, en niet reactief omwille van een te hoog prijskaartje dat remmend werkt, stellen onze beide gesprekspartners unaniem. Begin vorig jaar beleefde Companyweb een scharniermoment. Toen duidden de drie federaties van de cijferberoepen unaniem Companyweb aan als voorkeurpartner voor de toelevering van de handelsinformatie. Ook in de toekomst blijft het bedrijf zich toespitsen op handelsinformatiediensten met hoge toegevoegde waarde. Dit najaar wordt een nieuwe “tool” geïntroduceerd die nog een stap verder op het pad van de “business intelligence” gaat.

Ilse Getteman en Patrick De Smet hebben een gemeenschappelijk verleden als (zelfstandig) bankier.

Toen ze door de bankinstelling werden aangemaand om in een groter geheel in te stappen, hielden ze het voor bekeken.

In 2000 richtten ze Outcome B.V.B.A. (Machelen) op dat als intermediair de wettelijke, administratieve formaliteiten vervulde voor boekhouders, accountants en bedrijfsrevisoren.

Vandaag de dag heeft Outcome ruim 1.500 accountantskantoren over het hele land op de referentielijst staan.

Omwille van de dreiging die toen leek te zullen uitgaan van de ondernemingsloketten, besloot Outcome tot diversificatie.

“Als intermediaire dienstenorganisatie kocht Outcome geregeld handelsinformatie aan bij de gevestigde waarden tegen “waanzinnige” voorwaarden. Vandaar dat de idee rijpte om in eigen beheer een kwalitatief hoogstaande handelsinformatiedatabank uit te bouwen,” herinnert Patrick De Smet zich.

Die idee neemt concrete vormen aan met de oprichting in 2004 van zusterbedrijf Outcome Data Management B.V.B.A., dat zijn activiteiten onder de handelsnaam Companyweb verzorgt.

Eigen concept


Van meetaf opteerde Companyweb voor een eigen aanpak, die brak met alle gangbare marktpraktijken.

“In wezen staat Companyweb’s business-model haaks op dat van de grote handelsinformatieleveranciers. Die hanteren een stelsel van onmiddellijke betaling bij elke informatie-opvraging, al dan niet via verrekening van voorgefinancierde credits,” weet De Smet.

“Die hoge prijzen zetten een rem op het opvragen van handelsinformatie door bedrijven op het ogenblik dat ze er nood aan hebben. Verkopers die handelsinformatie rond een nieuwe “prospect” willen opvragen, worden daarin vaak geremd door de hoge kostprijs. Nochtans gaat het om vitale informatie voor het op- en uitbouwen van een commerciële relatie. Binnen het bestaande concept wordt de handelsinformatie vaak te defensief en derhalve laattijdig aangewend. Companyweb’s laagdrempelige insteek heeft tot gevolg dat ondernemingen op proactieve wijze met de informatie gaan omspringen. Sales-mensen hebben binnen dat concept geen enkel excuus meer om de financiële gezondheid van een potentiële klant voorafgaand niet af te toetsen”, verduidelijkt mede-zaakvoerder Ilse Getteman.

Companyweb zet zijn basisdienstverlening in de markt op basis van een “all-in”-basisabonnement van 549 euro per jaar.

De gebruiksmogelijkheden zijn uiteraard geplafonneerd, maar weliswaar met bijzonder hoge gebruikslimieten.

Zo kunnen wekelijks tot maximaal 250 opzoekingen worden verricht.

“Bedoeling is bedrijven, op basis van een prijsgunstig model, tot een proactief en veelvuldig gebruik aan te zetten. Companyweb wil de Colruyt onder de handelsinformatieleveranciers zijn,” valt Patrick De Smet bij.

Per basisabonnement kunnen gebruikers overigens 50 BTW-nummers, die op bijzonder flexibele wijze kunnen worden aangepast, in permanente opvolging plaatsen.

Van zodra een knipperlicht wordt gedetecteerd, wordt de betrokken abonnee daarvan onmiddellijk per e-mail van in kennis gesteld. Die insteek loont.

Een groot deel van de nieuwe klanten van Companyweb stapt over omwille van de gunstige voorwaarden.

“Uit onderzoek blijkt dat die klanten 17,8 keer meer gebruik maken van de handelsinformatie van Companyweb dan bij de voormalige handelsinformatieleverancier het geval was,” stelt Getteman.


Scharniermoment


Companyweb’s klantenspectrum oogt breed en bijzonder gevarieerd.

Op de klantenlijst van de onderneming staan zowel micro-KMO’s als beursgenoteerde ondernemingen en multinationals.

Ook overheidsinstelllingen (zoals de gerechtelijke politie en gemeentelijke overheden) doen een beroep op de dienstverlening.

Belangrijke klanten zijn en blijven de dienstenkantoren (incassokantoren, deurwaarders, advocatenkantoren, accountantskantoren, …).

Patrick De Smet: “Sinds 1 januari 2009 treedt Companyweb op als voorkeurpartner voor het leveren van handelsinformatie aan de (leden van) drie beroepsfederaties van de cijferberoepen, met name het Instituut voor Bedrijfsrevisoren (IBR), het Instituut van de Accountants en Belastingconsulenten (IAB) en het Beroepsinstituut van Erkende Boekhouders en Fiscalisten (BIBF). Voor Companyweb bleek dat akkoord een scharniermoment in zijn ontwikkeling. Het verleende ons niet enkel een belangrijke toegangspoort tot de voorschrijversmarkt - de cijferberoepen zijn inmiddels onze belangrijkste ambassadeurs geworden -, het bevestigde dat onze strategie om accurate handelsinformatie met hoge toegevoegde waardendiensten te koppelen, succesvol bleek”.


Aanbod inhoudelijk differentiëren


Ilse Getteman is ervan overtuigd dat de inhoudelijke differentiatie de balans bij de cijferberoepen uiteindelijk in het voordeel van Companyweb deed overhellen.

Uiteraard speelt het prijskaartje, maar de inhoudelijke insteek, op basis van een bijzonder gebruiksvriendelijke web-interface, blijft niet zonder gevolgen.

“Companyweb is de enige kleine speler op de markt van de handelsinformatieleveranciers die dagdagelijks de gegevens van de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) van de FOD Economie integreert”, aldus Patrick De Smet.

Inhoudelijk schuwt de aanbieder overigens het pad van de vernieuwing niet.

Zo werd het aanbod “Warnings” (dat de aandacht van de gebruiker op bepaalde (financiële) aandachtstrekkers vestigt, eind vorig jaar aangevuld met een “Gezondheidsbarometer”, die de financiële knipperlichten voor de gebruiker visualiseert.

“Zelfs de toonbankverkoper kan zich zodoende in één oogopslag vergewissen van de solvabiliteit van de klant,” benadrukt Ilse Getteman.

Vooral in groothandelsomgeving blijkt die functionaliteit bijzonder sterk in trek.

Companyweb biedt al langer de mogelijkheid in B2B-omgeving opzoekingen op natuurlijke personen te doen.

Nieuw en heel handig is het doortrekken van die functionaliteit naar een dieper échelon.

Aan de hand van de bestuurdersmandaten wordt aldus het commerciële netwerk van de betrokkene gevisualiseerd in de vorm van een spinneweb.

Andere aparte module is de “Financiële Analyse”.

“Als enige handelsinformatieleverancier op de Belgische markt biedt de “Financiële Analyse” van de jaarrekeningen alle mogelijke horizontale en verticale analyses, ratio’s allerhande, cashflow-analyses, … Die uitgebreide functionaliteit heeft ook mee gespeeld in de motivatie van de cijferberoepen om met ons in zee te gaan”, stellen onze gesprekspartners eenparig.


Economische crisis gunstige voedingsbodem


Met een nooit gezien aantal falingen op jaarbasis en de opwaartse beweging van de kredietverzekerinigspremies als gevolg van de economische crisis, hijst de vraag naar degelijke handelsinformatie zich nadrukkelijk op de voorgrond.

Getteman en De Smet ontkennen niet dat de huidige economische context in het voordeel van een bedrijf als Companyweb speelt.

"Ondernemingen worden zich heel bewust van het belang van klantenkrediet. Waar vroeger de aandacht eenduidig op omzetgeneratie was gevestigd, gaat de focus thans meer en meer naar het daadwerkelijk innen van openstaande vorderingen en schulden. Het besef groeit dat de solvabiliteit van de klant van cruciaal belang is. Jammer dat daar een diepe crisis voor nodig was,” weten onze beide gesprekspartners.

Een en ander verklaart ook waarom de klanten van Companyweb steeds meer BTW-nummers in permanente bewaking zetten.

Ook de toegenomen aandacht voor incasso(-software) lijkt de verhoogde aandacht voor de debiteuren te bevestigen.


Business intelligence ontluikt


Begrijpelijk is dat de zaakvoerders van Companyweb zich behoorlijk discreet opstellen indien naar hun toekomstplannen gevraagd.

Vooralsnog is Companyweb, naar eigen zeggen, één van de weinige spelers die zijn handelsinformatie-aanbod met achterliggende backoffice-systemen (boekhoudprogramma’s, CRM- en ERP-applicaties) koppelt.

Zo integreert Companyweb inmiddels zijn oplossingen met die van software-ontwikkelaars als DBFACT, ExpertM Plus (Wolters Kluwer), TopAccount Wings, Vero, Sage, Organi, Microsoft Dynamics en andere.

Het laat zich raden dat het bedrijf in de toekomst dat pad verder zal bewandelen.

“Zeker nu business intelligence in het middensegment hand over hand aan belang wint,” laat Patrick De Smet zich ontvallen.

Accurate en kwaliteitsvolle handelsinformatie hoeft zich evenwel niet eenzijdig te beperken tot het luik van de debiteurenbeperking.

Ook andere terreinen zijn duidelijk aan ontginning toe.



Om een handelsrapport op te vragen, ga naar www.dvo.be/handelsinformatie

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.