Betrouwbaarheid en dienstverlening bepalend

Keuze elektriciteitsleverancier

De Top-twee van redenen om te kiezen voor een bepaalde elektriciteitsleverancier blijven in 2009 de betrouwbaarheid (73% versus 63% in 2008) en de goede dienstverlening (66% versus 53% in 2008). Deze primeren nog steeds op “lagere kostprijs” (52% versus 46% in 2008) en “vaste (niet-geïndexeerde) energieprijs” (50% versus 46% in 2008).

 

 

Ook het aanbod van groene stroom wordt belangrijker bij de leverancierskeuze: in 2009 haalt 37% de aanbieding van groene stroom als reden aan om voor een leverancier te kiezen, versus 17% in 2008.

 

Het toenemend groene bewustzijn wordt bevestigd in de stijging van het aantal bedrijven dat een contract heeft ondertekend voor groene elektriciteit (van 9% in 2008 naar 16% in 2009).

 

Grote bedrijven focussen zich meer dan kleine bedrijven op het prijsaspect (lage energiekost, vaste energieprijs), hoewel de betrouwbaarheid ook voor hen de belangrijkste motivatie blijft.

 

Het prijsaspect vormt, zoals te verwachten, ook een grotere motivatie bij bedrijven met een hoge energiekost.

 

Bedrijven die kiezen voor een standaardleverancier hebben andere prioriteiten dan bedrijven die kiezen voor een andere leverancier.

 

Het kiezen voor de standaardleverancier is voornamelijk terug te brengen op de betrouwbaarheid en de goede dienstverlening (de standaardleverancier als vaste, betrouwbare waarde).

 

De lage kostprijs speelt de voornaamste rol bij de keuze voor een andere leverancier.

 

Grotere bedrijven hebben vaker een contract bij een andere leverancier dan de standaardleverancier, wat samenhangt met hun focus op de prijs.

 

 

 

Tevredenheid over huidige leverancier

 

 

 

De dienstverlening speelt dus een belangrijke rol bij de keuze van een bepaalde elektriciteits/aardgasleverancier.

 

Daarom werd in detail ingegaan op de beoordeling van drie aspecten van dienstverlening van de leverancier van hun keuze: de facturering, de informatieverlening en de ondersteuning op het vlak van rationeel energiegebruik.

 

Voor al deze aspecten is een beperkte stijging in tevredenheid te merken in vergelijking met vorig jaar.

 

De ondersteuning van de elektriciteitsleverancier op het vlak van rationeel energiegebruik krijgt wel nog steeds een zwakkere evaluatie, met toch bijna een kwart (23%) ontevredenen.

 

Grote bedrijven zijn meer uitgesproken tevreden over de drie dienstverleningsaspecten dan kleine bedrijven.

 

Tussen bedrijven met een contract bij de eigen standaardleverancier en bedrijven die bij een andere dan hun standaardleverancier een elektriciteitscontract afsloten, is weinig verschil in evaluatie merkbaar.

 

De standaardleverancier scoort lichtjes beter op ondersteuning en advisering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aangezien de overgrote meerderheid van de bedrijven dezelfde leverancier heeft voor elektriciteit en aardgas, zijn de resultaten met betrekking tot de tevredenheid over dienstverleningsaspecten van de aardgasleverancier erg vergelijkbaar met die voor de elektriciteitsleverancier.

 

 

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met de VREG. Meer info: www.vreg.be).