Bouwkunststoffenspecialist Van Wauwe bereidt regionale uitbreiding voor

13/10/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Plastiek Van Wauwe rondde in Antwerpen-Deurne, kort voor het zomerverlof, een forse uitbreidingsoperatie af. In totaal verdubbelde de bebouwde oppervlakte (showroom, balie, opslag en distributiecentrum) tot zowat 6.000 m2. De hele logistieke organisatie werd hertekend. Zo fungeert het distributiecentrum voortaan als “hub” ten behoeve van de aanpalende vestiging in Antwerpen, maar evenzeer voor het filiaal in Lubbeek. “Organisatorisch is het distributiecentrum klaar om eventuele bijkomende vestigingen te bevoorraden,” aldus mede-zaakvoerder Amand Huylebroeck. Waarmee het hoge woord is gezegd: Plastiek Van Wauwe heeft plannen om regionaal uit te breiden.

Sinds grootvader Amand Van Wauwe in 1958 de basis van het handelsbedrijf legde met de opkoop van de polyester-golfplaten van het Fins paviljoen na de Wereldtentoonstelling te Brussel, zette Plastiek Van Wauwe onveranderlijk een behoedzaam groeiparcours neer.

Ook de derde generatie, momenteel aan het roer van het bedrijf, opteert voor voorzichtigheid. Details omtrent de jongste uitbreidingsinvestering worden niet verstrekt. Dit blad raamt een en ander evenwel op een kleine 2,5 miljoen euro.


Het is Arlette Van Wauwe, dochter van oprichter Amand, die in de jaren ’60 het familiaal bedrijf de nodige groeidynamiek bezorgt. In het winkelpand van haar grootvader (een paardenvleesslager, notabene), langsheen de Turnhoutsebaan te Deurne, neemt ze de invoer op van polyesterplaten van Italiaanse makelij.

Vrij snel wordt een bijkomende vestiging opgestart in Leuven. In Deurne volgen de uitbreidingen elkaar snel op.

In 1988 wordt het filiaal van Leuven naar Lubbeek overgebracht waar een 3.000 m2 groot pand werd neergepoot.

In 1996 verhuizen Arlette Van Wauwe en echtgenoot Camille Huylebroeck hun activiteiten naar de Oude Bosuilbaan te Deurne, waar ook de jongste uitbreidingsoperatie zijn beslag vond.

Focus op milieuproducten en isolatie

“Ook vandaag focust Plastiek Van Wauwe nog steeds en exclusief op de handel in kunststoffen voor de bouw. Op dat vlak vervullen we een voortrekkersrol. We zijn constant op zoek naar nieuwe oplossingen. Aanvullende producten worden enkel in het aanbod opgenomen indien er geen alternatief voor kunststoffen is,” stelt Amand Huylebroeck, die samen met moeder en vader Camille aan het hoofd van de onderneming staat.

De KMO richt zich zowel tot aannemingsbedrijven als tot de particulier. Met een veertigtal medewerkers, slaagde het bedrijf er ook vorig jaar in groei neer te zetten. In 2009 klom de omzet tot 11 miljoen euro.

“De crisis sloeg vooral toe in de projectmarkt, minder in de renovatiemarkt,” haalt onze gesprekspartner als verklaring aan.

In de voorbije tien jaar ging Plastiek Van Wauwe zich bewust meer toespitsen op milieuproducten en isolatiematerialen. Daarmee liep de onderneming voorop op de toenemende aandacht voor de milieu- en energieproblematiek.

“Plastiek Van Wauwe is als één van de eerste aanbieders in dat verhaal gestapt. Dat vertaalde zich, vrij vroeg, in de uitbreiding van het assortiment met regenwateropvangsystemen, waterzuiveringsinstallaties, opslagtanks en dies meer”, zo luidt het.


Het aanbod van Plastiek Van Wauwe is opgedeeld in vijf productcategorieën, met name Dakmaterialen, Platen & Folies, Leidingsystemen, Isolatie en Bekleding.

Het importportfolio is uitgebouwd rond drie productlijnen, met name de afvalwaterzuiveringsoplossingen en regenwatercollectoren van Graf, het golfplastiek en de dakisolatie van Isotec en de daglichtsystemen en -tunnels van Solarspot®.

Het cliënteel is uiterst divers: vaklui zorgen voor 50% van de omzet, industrie en steden & gemeenten nemen 30% voor hun rekening terwijl de particuliere afnemer voor het saldo zorgt.

Nieuw distributieconcept

Wegens onder meer het groeiend belang van zijn importproducten, schoeide Plastiek Van Wauwe zijn distributieconcept op een nieuwe leest.

In zijn uitgebreide accommodatie te Antwerpen, werd het voormalige algemene balieconcept ingeruild voor een gesegmenteerde organisatie.

In de nieuwe showroom zijn vijf baliezones beschikbaar, te weten een Professionele balie (lees: voor de vaklui, nvdr.), een Particuliere balie, een Express-balie (voor bestellingen geïnitieerd vanuit een behoefte die op de werf ontstaat), een Afhaalbalie (voor bestellingen die minimaal 24 uur eerder werden geplaatst) en een Infobalie (voornamelijk bestemd voor adviesverstrekking rond bouwprojecten).


Hetzelfde concept wordt dit najaar ook op de vestiging in Lubbeek overgeënt. Brussel en Gent werden eerder gesloten. Het nieuwe balieconcept vereiste een verregaande rationalisatie van de opslag- en distributie-activiteiten. Dat gaf aanleiding tot de creatie van een centrale beleveringsdienst in Antwerpen-Deurne, op basis van een multi-site concept.

“Bijkomende vestigingen kunnen naadloos binnen het nieuwe distributieconcept worden geïntegreerd,” geeft Amand Huylebroeck aan.

Ook in de toekomst hoopt de zaakvoerder jaarlijkse groeicijfers van 5 tot 10% te blijven neerzetten.

“Nieuwe vestigingen op locaties met marktpotentieel voor de bouwkunststoffensector sluiten we op middellange termijn niet uit. Met het nieuwe distributieconcept werd de basis gelegd voor toekomstige groei-initiatieven,” klinkt het.

Concrete plannen zijn er vooralsnog niet.

“Vast staat dat het centrale distributiecentrum van Plastiek Van Wauwe uiterlijk tegen 2015 meer dan twee vestigingen zal bedienen,” besluit Amand Van Huylebroeck, na enig aandringen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.