VIL schiet project "Secured Inland Terminals" op gang

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek V.Z.W. (VIL) heeft de kick-off voor het project “Secured Inland Terminals” achter de rug. Met dit project wil het instituut nagaan welke strategie inland terminals moeten volgen om aansluiting te vinden bij de trend van beveiligingscertificering (AEO, ISPS, …) zodat ze volwaardige schakels in de toekomstige Secured Trade Lanes kunnen zijn.


Doelstelling van het project is de Vlaamse inland terminals te ondersteunen bij de strategische keuzes op het vlak van beveiliging en zo hun marktpositie te versterken.

Het uitbouwen van deze terminals tot beveiligde zones laat de terminals niet enkel toe hun diensten en accommodatie uit te breiden, het zorgt er ook voor dat de bedrijven die er gebruik van maken hun stromen beveiligd kunnen organiseren met kortere lead times en minder productbehandelingen, cargo stops en procesafwijkingen.


Verschillende inland terminals zijn overtuigd van de noodzaak deze (Europese) beveiligingsnormen/initiatieven op te nemen in hun bedrijfsvoering en stappen mee in dit project.

Deelnemers aan dit VIL-onderzoek zijn: Groep Gheys, Haven Genk, Volvo Logistics, Gosselin Group en CFNR.


Concreet gaat dit onderzoek voor de deelnemende bedrijven na welke vorm van beveiliging, maatregelen en certificatie noodzakelijk zijn om ze te verankeren in de gefaciliteerde supply chain van de toekomst, en uiteindelijk in het “Green Lane Concept”.