Mercedes-Benz Belux rondt centralisatie-operatie af

16/11/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Invoerder Mercedes-Benz Belgium Luxembourg N.V. heeft zijn grootscheepse centralisatie-operatie afgerond. Het hele project, dat in 2006 op gang kwam toen ook nog Chrysler onderdeel van de grote Daimler-familie deel uitmaakte, vergde een totaalinvestering die de 20 miljoen euro benadert. Het MoToWN-project, voluit Move To Woluwe Now, centraliseert de activiteiten van de invoerder op één enkele, prestigieuze site in de rand van de hoofdstad. Kloppend hart van het geheel is het Mercedes-Benz Fascination Center, zeg maar het ontmoetingsforum tussen de voertuigen en de (potentiële) kopers.

Tijdens de uitvoering van het project werden zowel Daimler AG als Mercedes-Benz Belgium-Luxembourg geconfronteerd met het moeilijkste hoofdstuk in hun bestaan.

“Dat heeft Mercedes-Benz er niet van weerhouden het vertrouwen in de toekomst te behouden. De huidige investering onderlijnt dat ten volle,” benadrukte Annette Winkler, die in de eerste helft van dit decennium aan het hoofd van de invoerder in België stond en eerder dit jaar werd belast met de eindverantwoordelijkheid voor smart binnen Daimler’s autodivisie.

Centrale uitvalsbasis

In 1980 huisvestte Mercedes-Benz de algemene directie en de verkoop & distributie van zijn personen- en bedrijfswagens op een zowat 114.000 m2 grote site langsheen de Tollaan te Sint-Lambrechts-Woluwe.

De directies na-verkoop, informatica en scholing waren toen nog in een afzonderlijk gebouwencomplex in Zaventem ondergebracht.

In het nieuwe pand van de invoerder - deels nieuwbouw, deels renovatie - werden niet enkel voornoemde divisies ondergebracht. Ook Daimler Financial services en het Daimler Coordination Center vonden er een onderkomen.

De bestaande gebouwen werden compleet geherconditioneerd en gerenoveerd en uitgebreid met een tweede administratieve vleugel. Organisatorisch werd de hele site volledig herschikt.

Fascination Center

Op de site in Sint-Lambrechts-Woluwe stelt Mercedes-Benz Belgium Luxembourg een 350-tal medewerkers tewerk.

Naast het volledig vernieuwde kantoorgebouw, inclusief een ruim bedrijfsrestaurant, en een modern en allesomvattend training center, werkt vooral het state-of-the-art Fascination Center zich in de kijker.

Het 2.500 m2 Training Center, dat dertien leslokalen omvat, tekent inzonderheid voor de (bij)scholing van de medewerkers van Mercedes-Benz en smart alsook voor de vorming van delegaties van het dealer-netwerk.

De helft van de beschikbare leslokalen worden voor werkplaatsvormingen (personenwagens, vans en trucks) ingeschakeld.

“Dagdagelijks zijn er een honderdtal personen in opleiding,” aldus Mark De Haes, ceo Mercedes-Benz Belgium-Luxembourg.

Blikvanger is, zoals gezegd, het 1.800 m2 grote Mercedes-Benz Fascination Center, waarin permanent een 25-tal Mercedes-, smart- en Maybach-modellen zijn gestald.

Potentiële klanten kunnen er terecht in het nationaal testritcentrum. Voorts hebben ze er de mogelijkheid om hun eigen voertuig in een multimedia-zaal te configureren.

Nieuw kantorencomplex

Rond een zowat 1.000 m2 groot centraal atrium, werden 8.000 m2 nieuwbouwkantoren ingericht in twee vleugels van vijf verdiepingen.

Elke etage werd met behulp van kantoorwandmodules modulair ingericht (70% open space en 30% individuele werkplekken).

Als centrale draaischijf biedt het atrium toegang tot de kantoren enerzijds, het Fascination Center en Training Center anderzijds.

Uiteraard werd het geheel ingericht met respect voor energie en milieu (free chilling, recuperatie van warme en koude uit de extractielucht, hoogrendementsketels, …).

“Alle energiebesparende maatregelen resulteren in een gebouw met een E-peil (energieprestatie) van 70 en een K-waarde (isolatiewaarde) van 37. Daarmee voldoet het gebouw aan de milieunormen die vanaf volgend jaar in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van kracht worden,” zo luidt het.

In primeur voor de automobielsector heeft de invoerder bij de ingang van het gebouw twee speciale parkeerplaatsen toegerust met elektrische laadpalen.

Die zijn in eerste instantie bedoeld voor de elektrische versie van de smart waarvan de commercialisatie eind dit jaar (weliswaar op beperkte schaal) van start gaat.

Intussen lijkt de autodistributie het kwalijke hoofdstuk stilaan achter zich te laten.

“In 2007 noteerde Mercedes-Benz Belgium-Luxembourg een recordverkoop van om en bij de 25.000 personenvoertuigen en 9.000 bedrijfswagens,” herinnert Mark De Haes zich.

Prestatie die de ceo met zijn hele team in de nagelnieuwe accommodatie zo snel mogelijk hoopt te herhalen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.