Di Nitto autogroep rondt uitbreidingsoperatie in Genk af

Di Nitto autogroep, dat zijn Genkse vestiging drie jaar terug naar de Westerring overbracht, rondde zonet een grootscheepse uitbreidings- en renovatie-operatie af. Met de hele ingreep is een investering van zowat 2,5 miljoen euro gemoeid. In zijn nieuwe accommodatie gaat Di Nitto voor het eerst in zijn bestaan van start met een doelgerichte fleet-strategie. “Het Di Nitto-aanbod haakt naadloos in op de downsizing-tendens die zich in de markt aftekent, zowel in het bedrijfsmatige als het particuliere segment,” stelt Giuseppe Di Nitto, gedelegeerd bestuurder van D.A. Motors N.V., dat instaat voor de uitbating van de vestiging in Genk. Zusterbedrijf Di Nitto N.V. in Dilsen neemt vanaf volgend jaar intussen ook de vertegenwoordiging van Kia Motors op.
Vader Gaetano Di Nitto richtte in Dilsen in 1965 een garagebedrijf op. Dat groeide door tot wat later de eerste multi-merkenverdeler in Limburg zou worden, aldus Giuseppe Di Nitto.
Tussen 1972 en 1982, verdeelde Di Nitto, van oudsher een Mitsubishi-dealer, immers ook Opel.
Opel verdween intussen uit het merkenportfolio, maar dat werd later aangesterkt met concessies voor Suzuki, Hyundai (vanaf 2000), Saab (vanaf 2003) en Nissan (vanaf 2009).
Volgend jaar neemt Di Nitto in Dilsen, dat door dochter Annamaria wordt gerund, ook de vertegenwoordiging van Kia op.
Nood aan bijkomende ruimte
In 1995 richtte Di Nitto een tweede vestiging in Genk op. Die kreeg algauw met ruimtegebrek te kampen. Zeker toen vast kwam te staan dat het aanbod ook met Kia zou worden verruimd.
In 2007 kocht het dealer-bedrijf een pand met hoge visbiliteit aan, langsheen de Westerring te Genk. Dat pand werd in de voorbije twaalf maanden fors gerenoveerd alsook uitgebreid met een nieuwbouwgedeelte.
Op het ogenblik van de verhuizing verdeelde Di Nitto in Genk enkel Mitsubishi en Mazda.
“Di Nitto heeft in de voorbije jaren een sterke reputatie op 4x4-vlak uitgebouwd. Dat vertaalde zich, ongeacht de moeilijke periode die bepaalde constructeurs doormaakten, in een hoge mate van klantentrouw,” aldus Giuseppe De Nitto.
In 2007 en 2009 nam D.A. Motors ook de verdeling op van respectievelijk Kia en Nissan.
“De uitbreiding vergde een investering van zowat 2,5 miljoen euro. Centraal daarin staat de uitbreiding van de showroom van 600 tot 1.600 m2. Die toonzaal kreeg overigens afzonderlijke ingangen voor de verschillende merken mee. Ook de werkplaats en de kantoren werden integraal vernieuwd,” schetst de bedrijfsleider.
Aanbod aangepast aan de marktomstandigheden
In weerwil van de crisis, is Di Nitto groei blijven neerzetten, zegt onze gesprekspartner.
“Dat heeft vooral te maken met het merkenportfolio dat naadloos aansluit op de marktevolutie die duidelijk de richting van de downsizing uitgaat. Klanten stappen makkelijker over naar een kleiner model met een geringere motorisatie. Wagens als de Nissan Qashqai met een 1500-motor of de Kia Sportage met een 1700-motor wekken behoorlijk wat interesse los. Net zoals het geval is met zogenaamde “groene” uitvoeringen als de Nissan Pixo of de Kia Cee’d,” zo luidt het.
“Een groen imago en een laag verbruik, gekoppeld aan een hoogwaardige kwaliteit en dito garantievoorwaardeen, zijn voor de door Di Nitto gevoerde merken strategische steunpijlers,” voert Giuseppe Di Nitto aan.
Zelf probeert Di Nitto autogroep de CO2-afdruk van zijn nieuwe vestiging intussen zo laag mogelijk te houden.
Zo maakt het pand voor zijn verwarming gebruik van geothermie (lees: drie warmtepompen die, via 12 boringen van 120 meter diep, grondwater naar boven halen, nvdr.). Voorts worden nog zonnepanelen op het dak geplaatst.
Klimaatplafonds vervangen de klassieke airco-installatie, LED’s zorgen voor de buitenverlichting terwijl 15% van het 8.000 m2 grote bedrijfsterrein voor groenbeplanting werd gereserveerd.
De carwash-installatie functioneert op basis van gerecupereerd regenwater.
Voor milieubewuste klanten staan vervangfietsen ter beschikking in plaats van de traditionele vervangwagen.
Als eerste garagebedrijf in Limburg zal Di Nitto elektrische laadstations plaatsen om elektrische aangedreven auto’s op te laden. Die zullen kosteloos ter beschikking van het cliënteel staan.
Nieuwe fleet-strategie
Di Nitto was vooralsnog nauwelijks actief op de fleet-markt. De nieuwe accommodatie staat gelijk met de start van een doelgerichte fleet-strategie.
Ook de merken die het bedrijf vertegenwoordigt maken volop werk van een fleet-aanbod, dat inspeelt op voornoemde marktevoluties. Illustratief terzake is onder meer de nieuwe Mazda 6.
Als garagebedrijf legt Di Nitto eigen accenten in zijn fleet-aanpak. Centraal daarin staat de Rapid Service, waar klanten terecht kunnen bij een directe receptie voor snelle technische ingrepen.
Klanten kunnen desgewenst wachten in een comfortabele lounge-ruimte, die rechtstreeks inkijk op de werkplaats alsook draadloze Internet-connectie biedt.
Ook onderdeel van de Rapid Service is de nieuwe Health Check. Omdat de onderhoudsintervallen alsmaar groter worden en de chauffeurs als goed huisvader doorgaans verzuimen een aantal inspectietaken op te nemen (oliepeil, banden(spanning), …), neemt Di Nitto die taak proactief over.
“De Health Check getuigt van een zuiver service-matige insteek. Klanten kunnen in de Rapid Service terecht voor een gratis tussentijdse check-up van hun wagen. Ze betalen enkel indien blijkt dat zich een technische ingreep opdringt. Voor Di Nitto gaat een fleet-strategie verder dan een zuivere verkoopsbenadering, ook de na-verkoop en een proactieve dienstverlening maken daar deel van uit,” besluit Giuseppe Di Nitto.
DI NITTO
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.