Social networks bieden oppurtineiten

02/12/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Het Internet-landschap blijft veranderen. Ondernemers die niet inhaken op nieuwe ontwikkelingen lopen belangrijke kansen mis. Cloud-gebaseerde toepassingen zoals Google Docs, Twitter, LinkedIn en Facebook bezorgen de KMO nieuwe mogelijkheden. Ondernemers hebben er alle belang bij nu op de trein van de mogelijkheden van social networks en gratis cloud-diensten te springen en aldus de concurrentie voor te blijven. Dat althans is de mening van Hans Brouwer, regional director Benelux bij salesforce.com.

Social network-diensten als Twitter en Facebook bieden kleine en middelgrote ondernemingen de mogelijkheid om hun klanten niet alleen op locatie of per telefoon maar ook via het Internet van dienst te zijn.

Ondernemers kunnen bijvoorbeeld een Twitter-account of een chat-dienst inzetten via welke klanten vragen kunnen stellen en direct een antwoord krijgen.

Hiermee kunnen eventuele problemen of klachten snel worden gesignaleerd en verholpen voordat ze mogelijk escaleren.

Innoveren met kennis van klanten

Klanten bezitten de meest waardevolle ervaring en kennis over de producten en diensten die zij gebruiken.

Social networks bieden een uitstekend platform om deze kennis te verzamelen. “Crowd sourcing” biedt de mogelijkheid om een breder publiek te betrekken bij de ontwikkeling van producten en diensten.

Dat leidt niet alleen tot vernieuwende ideeën, de kans op succes is ook aanzienlijk groter. De klanten en prospects hebben er immers zelf aan mee gewerkt.

Multimediale communicatie

Nieuwe cloud-gebaseerde toepassingen bieden uitgebreide mogelijkheden om klanten op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen de onderneming.

Belangrijk hierbij is dat klanten niet zelf op zoek hoeven naar informatie. Wanneer zij bij een netwerk aangemeld zijn worden ze door real-time feeds automatisch op de hoogte van de laatste ontwikkelingen gehouden.

Niet alleen met tekst en links naar websites, maar bijvoorbeeld ook via video-clips.

Zo zorgt YouTube ervoor dat op relatief eenvoudige en goedkope wijze video-clips kunnen worden verspreid.

Met een mix van kanalen die relevant is voor de doelgroep blijven klanten optimaal op de hoogte.

Betere mogelijkheden voor samenwerking

Door gebruik te maken van gratis cloud-diensten als Google Docs kunnen medewerkers samen werken in dezelfde bestanden, ongeacht waar ze zich bevinden.

Zeker door de toename van de hoeveelheid flexibele werkers en het feit dat veel KMO’s vaak op pad zijn, biedt dit grote voordelen op het gebied van de samenwerking.

De dienst kan bovendien via de mobiele telefoon worden gebruikt waardoor zelfs onderweg kan worden gewerkt.

Wereldwijd bereik

Ondernemers vergroten het bereik van hun business aanzienlijk door gebruik te maken nieuwe mogelijkheden op het gebied van social networks.

Door on-line communities te monitoren, beschikken ondernemers over uitgebreid inzicht in hun klanten, mogelijk nog uitgebreider dan bij klanten in een fysieke winkel of kantoor.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.