SMS-technologie is volwaardige marketing-tool

20/01/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Oorspronkelijk waren SMS’jes - short message service - bedoeld om dienstmededelingen van de GSM-operator te versturen. Als we even terugkijken, werd het eerste commerciële SMS-bericht al in 1992 verstuurd door een medewerker van de Sema Group, die het bericht verstuurde van zijn computer naar een GSM op het Vodafone-netwerk in Groot-Brittannië. Al snel ontwikkelde SMS’en zich tot een bijzonder populair communicatiemiddel, waarvan vooral jongeren in stedelijke omgevingen gretig gebruik maken.

Wereldwijd worden er nu meer dan 50.000 SMS’jes per minuut verstuurd. Geen wonder dat het SMS-gebeuren een markt op zich is geworden.

Er worden dagelijks nieuwe gebruiksmogelijkheden bedacht door gespecialiseerde vakmensen, maar ook door de gebruikers zelf.

Ook alsmaar meer bedrijven en openbare besturen maken gebruik van SMS-verzenddiensten.

Het gebruik van SMS’jes evolueert bijzonder snel. Een ontwikkeling waarin marketing een groeiende rol speelt.

Zowel KMO’s als grote bedrijven en zelfs openbare besturen maken gebruik van SMS-berichten, en dat op steeds meer verschillende manieren.

Winkels brengen hun klanten per SMS op de hoogte van speciale acties, gemeentebesturen verwittigen hun inwoners per SMS wanneer hun nieuwe identiteitskaart klaarligt, TV-kijkers kunnen tijdens de uitzending per SMS hun stem uitbrengen, restaurants bieden de mogelijkheid om per SMS te reserveren, …

Legio voordelen

De voordelen zijn legio: SMS’en is een goedkoop én heel eenvoudig communicatiemiddel. U tikt gewoon uw berichtje en verstuurt het naar uw klanten, met uw GSM of via het Internet.

Het is bovendien een marketing-hulpmiddel waardoor zelfstandigen en KMO’s heel efficiënt met hun klanten kunnen communiceren.

Bent u concessiehouder van een automerk en organiseert u een promotie-actie op nieuwe banden, dan brengt u uw klanten daar goedkoop van op de hoogte.

Wordt u bij een klant verwacht om een huishoudtoestel te installeren, dan stuurt u voor u vertrekt een SMS’je om de afspraak te bevestigen, zodat u zeker niet voor een gesloten deur komt te staan.

Nog een voordeel: een SMS kost de ontvanger niets (behalve speciale SMS’jes: beelden, spelletjes, beltonen, …), wat als een voordeel wordt ervaren. U, op uw beurt, betaalt als verzender slechts een paar cent.

De verschillende telecom-operatoren hebben trouwens veschillende Messaging Packs gecreëerd, speciaal voor ondernemingen die de efficiëntie van hun marketing willen verhogen door SMS’jes te versturen.

U kunt ook uw PC gebruiken om een SMS naar een of meerdere ontvangers (maximaal 25) te versturen, zelfs naar het buitenland of naar een vaste lijn.

Met SMS Closed User Group bestaat er dan weer een programma dat speciaal werd ontworpen voor klanten die SMS gebruiken voor eigen toepassingen binnen hun bedrijf.

Als uw onderneming aan bepaalde voorwaarden voldoet, hebt u daarbij recht op bijzonder aantrekkelijke tarieven.

Hou er wel rekening mee dat het gebruik van SMS’en als marketing-techniek wettelijk gereglementeerd is. Laat u eerst informeren, zodat u geen onnodige fouten begaat!

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Start Your Business. Meer info: www.startyourbusiness.be).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.