Qatar Airways landt in Brussel

Expansiedrift carrier nog niet gestild

Qatar Airways heeft met Brussel een 98ste bestemming aan zijn internationaal netwerk toegevoegd. Wekelijks legt de carrier uit het Midden-Oosten vijf vluchten in naar zijn hub in Doha met een wide-body Airbus A330. Ceo Akbar Al Baker hoopt in het eerste werkjaar 70.000 personen op de lijn te vervoeren. Doelgroep zijn het zakelijke segment en de markt van de vermogende toeristen. Momenteel vliegt Qatar Airways 24 Europese bestemmingen aan. Tegen 2013 hoopt de luchtvaartmaatschappij ruim 120 bestemmingen wereldwijd aan te doen. Straks zijn dat er honderd als het netwerk met Stuttgart (op 6 maart) en het Syrische Aleppo (op 6 april) wordt uitgebreid.

Qatar Airways is onderdeel van een conglomeraat van bedrijven onder de koepel van Qatar Holding LLC, voorheen bekend als Oryx Bank Holding Corporation.

Dat nam vorig jaar nog Harrod’s over en nam een belang van 9,1% in het Duitse bouwconcern Hochtief.

De holding, een filiaal van Qatar Investment Authority, is ook aandeelhouder van Volkswagen/Porsche.

In de luchtvaartsector zijn, naast Qatar Airways ook bedrijven actief als Qatar Executive (jet-business), Qatar Airways Cargo (dat op meer dan honderd routes bedrijvig is), Qatar Duty-Free, Qatar Distribution Company (distributie van alcoholhoudende dranken) en Qatar Aviation Services.

Qatar Holding treedt ook op als uitbater van de internationale luchthaven van Doha.

Medio vorig jaar opende de houdstermaatschappij in Doha het 400 kamers tellende Oryx Rotana-vijfsterrenhotel. Bedoeling is ook de hotelactiviteiten wereldwijd uit te bouwen.

Hoogwaardig product

Opzet van Qatar Airways is met de opstart van een lijn Brussel-Doha in connectiemogelijkheden te voorzien naar het Midden-Oosten, Afrika, Azië en de gebieden in de Stille Oceaan.

Dat gebeurt met een hoogwaardig product, dat in Business-class tot 30 zetels in 2-2-2 configuratie aanbiedt.

In Economy class zijn 275 zetels beschikbaar die 86,4 centimeter van elkaar zijn verwijderd, wat “enig in de luchtvaartsector is”, aldus ceo Akbar Al Baker.

Vorig boekjaar vervoerde Qatar Airways 14,5 miljoen passagiers. Ter vergelijking: in het eerste jaar van de herstart van de maatschappij in 1997 boekten 400.000 personen een zitje. Voor het jaar 2010-2011 mikt het management op een passagiersvolume van ruim 16 miljoen.

“Alleen dit jaar voegen we tien bestemmingen aan ons netwerk toe. Tegen eind dit jaar mikken we op 30 Europese bestemmingen,” zo nog de ceo.

Tussen december 2009 en nu breidde Qatar Airways zijn vloot uit van 72 naar 94 vliegtuigen, waaronder de eerste Airbus A320. De gemiddelde leeftijd van de vloot is minder dan vier jaar.

De carrier heeft momenteel nagenoeg 200 vliegtuigen in bestelling, waaronder 80 Airbus 350’s die de A330’s zullen vervangen. Aan het hele investeringsprogramma kleeft een prijskaartje van 40 miljard USD. Tot de bestelde eenheden horen ook 5 Airbus A380’s.

Nieuwe internationale luchthaven

Die A380’s zullen in gebruik worden genomen vanaf 2012 als de nieuwe internationale luchthaven van Doha zijn deuren opent.

In 2006 nam Doha zijn nieuwe luchthaven in gebruik, die meteen tekende voor een capaciteitsverhoging met ruim 80%.

Eind vorig jaar werd nog een nieuwe terminal in gebruik genomen om tussentijds het hoofd te bieden aan de groeiende passagierstrafiek. Tussentijds want over twee jaar wordt de eerste fase van de nieuwe internationale luchthaven van Doha ingehuldigd.

“De nieuwe luchthaven zal aanvankelijk een capaciteit van 24 miljoen passagiers hebben. Dat cijfer wordt tegen 2020 tot 50 miljoen passagiers opgevoerd,” zo nog Akbar Al Baker.

Het hele complex vergt een totaalinvestering die op 14,5 miljard USD wordt geraamd. Als eind 2012 het nieuwe luchthavencomplex zijn deuren opent zal een monorail instaan voor het vervoer van de passagiers in de terminal. In het geheel wordt een hotel met 100 kamers ingebed.

Op termijn krijgt het hele complex ook de grootste hangar voor vliegtuigonderhoud ter wereld. Met die investering geeft Qatar andermaal uiting aan zijn “mono-hub”-strategie.

“We hebben geenszins de bedoeling met secundaire hubs te gaan werken, net zo min het momenteel in onze bedoeling ligt bij een van de grote luchtvaartallianties aan te sluiten,” benadrukt Akbar Al Baker.