Peter Danneels (Securex): Nieuwe geïntegreerde service-modellen anticiperen op HR-uitdagingen

15/06/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Met HRonline introduceerde sociale dienstengroep Securex vorig jaar een nieuwe on-line applicatie. Dat was het gevolg van het strategisch partnership dat de groep eerder met NorthgateArinso opzette. HRonline vertaalt immers de verregaande on-line functionaliteit van het euHReka-platform van NorthgateArinso naar het KMO-segment. Op HRonline entte Securex intussen drie service-modellen, met name ComfoHRt, ExpeHRt en OutsouHRce. Alleen comfoHRt leverde Securex vorig jaar al vijfhonderd contracten met nieuwe klanten op. Thans wordt ExpeHRt ten volle in de markt uitgerold. “De nieuwe service-modellen overstijgen de zuivere dimensie van de loonberekening. Ze bieden KMO’s en grote ondernemingen uitzicht op een verregaand geïntegreerd en gecoördineerd HR-management dat hen moet wapenen om met succes de nieuwe uitdagingen in het personeelsbeheer aan te gaan”, vat Peter Danneels, marketing & communication director Small & Midsize Markets, kernachtig samen.

Peter Danneels trad als marketeer in 2003 toe tot de Securex-dienstengroep. Hij kwam toen terecht bij een sociale dienstengroep in volle omschakeling.

In de markt hadden kort daarvoor de ondernemingsloketten hun bedrijvigheden opgestart terwijl zich op dat ogenblik ook de liberalisering van het vrij aanvullend pensioen voor zelfstandigen (VAPZ) voltrok.

“Securex ruilde in die periode zijn productgedreven insteek van weleer in voor een klantgeoriënteerde aanpak,” herinnert onze gesprekspartner zich.

De verticaal gestructureerde organisatie, rond pijlers als het sociaal secretariaat, het kinderbijslagfonds, het sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen, het ziekenfonds en dies meer, ruimde intussen plaats voor een dienstverlener die, op basis van een matrixstructuur, heel sterk focust op de verschillende marktsegmenten en bijhorende klantenbehoeften.

In globo, rekent Securex zich op vandaag tot de Top 3 van de sociale dienstengroepen in België.

“Securex is de enige sociale dienstengroep met een sterk geïntegreerd dienstenaanbod naar werkgevers toe. Die diensten dekken alle personeelsgebonden facetten af tijdens de hele levenscyclus van de onderneming. Belangrijke verschilpunten ten opzichte van de concurrentie is dat Securex al die diensten in eigen beheer verzorgt,” weet Danneels.

Ander belangrijk verschilpunt is dat Securex over het hele grondgebied als een belangrijke dienstverlener geldt.

Hoewel de resultaten over 2010 nog niet officieel bekend zijn, klokte Securex vorig jaar af op een omzet van ruim 230 miljoen euro (226 miljoen euro in 2009, nvdr.).

De groep telt 1.600 medewerkers, verspreid over 29 kantoren. Tot de klanten horen 110.000 zelfstandigen, 150.000 particulieren en bedrijven en een 5.400 bevoorrechte partners-boekhouders, -makelaars en accountants.

Zes kerncompetenties

Securex structureert zijn dienstverlening rond zes kerncompetenties, met name HR Services (gebundeld in drie nieuwe service-modellen ComfoHRt, OutsouHRce en ExpeHRt), Health & Safety (welzijn van de medewerkers), HR Insurance, HR Consulting, Social Admin (ondernemingsloket, sociale kas voor zelfstandigen) en HR Research.

Het gaat om een brede waaier aan producten en diensten, gaande van een ziekenfonds voor particulieren, over loonadministratie en aangepaste verzekeringsproducten, tot en met specifiek advies op het vlak van rekrutering, preventie en welzijn op het werk, talent management en personeelsonderzoek voor bedrijven en zelfstandigen.

HR Research wordt binnen Securex steeds belangrijker. De afdeling houdt de vinger aan de pols van de evoluties op de arbeidsmarkt (absenteïsme, personeelsverloop, organisatie, talent management, …).

Het studiewerk kan maatspecifiek worden verricht (lees: in opdracht van een welbepaalde klant, nvdr.) dan wel generiek, waarbij de bevindingen worden aangewend voor de ontwikkeling van nieuwe diensten dan wel service-modellen.

Meer dan sociaal secretariaat

De wereld van het personeelsbeheer en -beleid maakt momenteel een bijzonder sterke evolutie door.

Peter Danneels: “Loonberekening is een “commodity” geworden. Binnen een aantal jaren kan op het Internet wellicht software worden gedownload die de werkgever in staat zal stellen zelf zijn lonen te berekenen. Vandaar dat het dienstenaanbod van Securex nu al de zuivere dimensie van het sociaal secretariaat overstijgt. Integratie is voor Securex de sleutel-differentiator. Securex wil voor de werkgever meer betekenen dan alleen maar loonberekening. De focus ligt op het beheer van de werknemers door de werkgever/bedrijfsleider als bedrijfsactivum, het zogenaamde “human capital”. Het hedendaags beheer van werknemers omvat drie luiken, met name een administratief luik (loonberekening, kinderbijslag, sociale documenten, …), een fysisch beschermend luik (arbeidsongevallenverzekering, medische controle, externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, ergonomie, …) en, ten slotte, een ontwikkelingsluik ten dienste van het aanwezige menselijk kapitaal (talent management, retentiemanagement, aanwerving nieuwe talenten, …). De interactie tussen die drie pijlers is van wezenlijk belang. Precies omwille van de krapte op de arbeidsmarkt en de vergrijzing van de (actieve) bevolking hijst die laatste pijler zich steeds nadrukkelijker op de voorgrond”.

In 2010 is het vrijwillig verloop op de arbeidsmarkt significant toegenomen. Vooral organisaties met veel jonge universitairen en KMO’s hebben het moeilijk om hun medewerkers te behouden, luidt het.

De belangrijkste factor om de medewerkers binnen een bedrijf aan boord te houden is hun betrokkenheid bij de organisatie.

Het is aan de bedrijfsleider om hen inzicht en inspraak in de bedrijfsstrategie te bieden, voor duidelijke waarden en een dito bedrijfscultuur te opteren.

“Dat zijn aspecten waar de doorsnee KMO-bedrijfsleider zich niet altijd van bewust is. En toch zal het moeten: de “war for talent” is immers in volle hevigheid losgebarsten. Omdat veel KMO’s nog niet echt weten hoe met retentiemanagement om te springen, springt Securex hen terzake graag bij. Als sociale dienstengroep is het onze plicht bedrijfsleiders bewust te maken van het belang van de development-perspectieven voor hun menselijk kapitaal. Stilaan treedt een kentering op: in het KMO-weefsel tekent zich een groeiende interesse voor competentiebeheer en talent management af,” weet de marketing & communication director.

ComfoHRt

Het nieuwe service-model ComfoHRt speelt hierop in door KMO-bedrijfsleiders terzake verregaand te ondersteunen.

ComfoHRt spitst zich toe op KMO’s die zich op hun core business willen focussen en noch de middelen, noch de tijd hebben om zich om hun personeelsbeheer te bekommeren.

“Voor dat soort bedrijfsleiders is personeelsbeleid in de eerste plaats administratie, waarvan ze zich graag ontlast zien. Maar het zijn ook die bedrijfsleiders die zich bewust zijn van het toenemend belang van het personeelsbeleid in hun algemene bedrijfsstrategie, die behoefte hebben aan onderbouwd advies over hoe hun organisatie verder te ontwikkelen om met succes de uitdagingen op HR-vlak aan te gaan,” aldus Danneels.

ComfoHRt is een gebundeld dienstenaanbod van Securex dat tegen een maandelijkse vaste prijs op transparante wijze het volledige personeelsbeheer afdekt (sociaal secretariaat, externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, medische controle, kinderbijslagfonds, arbeidsongevallen en proactief advies).

“Met het initiatief zet Securex zich af tegen de marktpraktijken waar bijzonder lage prijzen voor de loonberekening worden gesteld, maar de bedrijfsleider op het eind van de maand beduidend meer betaalt dan initieel verwacht omwille van een aantal diensten en interventies die extra worden verrekend,” zo nog onze gesprekspartner.

OutsouHRce

Tweede nieuwe service-model op het HRonline-platform is OutsouHRce, waarbij Securex het integrale personeelsbeleid van de klant overneemt.

Werknemers met vragen op HR-vlak richten zich niet langer tot de bedrijfsleider maar tot de geëxternaliseerde personeelsdienst, in casu de client advisor bij Securex.

In tegenstelling tot ComfoHRt, neemt bij OutsouHRce Securex ook de ingave van de arbeidsprestaties voor zijn rekening.

“Het enige wat de bedrijfsleider op HR-vlak nog doen moet is het nemen van beslissingen,” klinkt het.

Zowel ComfoHRt en OutsouHRce kunnen desgewenst worden aangevuld met Extended Services, zoals Legal Consulting, HR Coaching, HR Reporting, International Employment Services (ondersteuning bij grensoverschrijdende tewerkstelling) of HR-project management.

Voor deze dienstverlening intervenieert een Securex-medewerker on-site bij de klant, waarvoor hij als klankbord fungeert en samen met de bedrijfsleider het HR-beleid aanstuurt.

“OutsouHRce, hoewel pas sinds kort op de markt, kan zich nu al in een levendige interesse in het KMO-segment verheugen,” benadrukt Peter Danneels, daarmee aangevend dat kleine en middelgrote bedrijven steeds meer nood hebben aan een professionele partner die op HR-vlak proactief met hen meedenkt.

ExpeHRt

ExpeHRt is het derde service-model van Securex, dat zich inzonderheid richt naar bedrijven die blijk geven van een zekere maturiteit op personeelsvlak en dat thans op de markt wordt gelanceerd.

Doorgaans gaat het om iets grotere bedrijven met een eigen HR-dienst en/of -manager. Ook zij maken gebruik van HRonline als communicatieplatform. Dat kan desgewenst, conform de behoeften van de klant, worden gepersonaliseerd.

Ook ExpeHRt biedt verregaande functionaliteiten om alle HR-materies te integreren. Daartoe horen onder meer het beheer van C.V.’s, het beheer van opleidings- en trainingsprogramma’s, employee self-service en dies meer.

Geen software-verkoper

In eerste instantie zijn het vooral nieuwe Securex-klanten die gebruik maken van het HRonline-platform.

In een volgende stap wordt de bestaande klantenbasis gefaseerd van het voormalige Magistral- naar het HRonline-platform gemigreerd.

Peter Danneels: “Met HRonline als communicatieplatform herpositioneert Securex zich duidelijk ten opzichte van de concurrentie. In de mature markt van de sociaal secretariaten wordt het verschil gemaakt met de achterliggende software. Securex is echter geen software-verkoper, wel een service-verkoper waarbij de software als facilitator fungeert en de service-kwaliteit versterkt. De nieuwe service-modellen, geënt op het HRonline-platform, bieden KMO’s de kans zich te wapenen tegen de uitdagingen van de toekomstige HR-markt,” besluit Peter Danneels.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.