Dachser begeeft zich ook in België in de contractlogistiek

16/09/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Het Duitse familiebedrijf Dachser, vooralsnog vooral actief in het groupagevervoer, zoekt ook in België uitbreiding in de contractlogistiek. In Manage nam Dachser onlangs de warehousing- en distributie-activiteiten over van Unifine Food & Bake Ingredients, sinds kort onderdeel van Dawn Food Products, Inc. (Jackson, Michigan). In zijn vestiging te Moeskroen lopen momenteel diverse, kleine logistieke projecten. Ook in de buurt van Willebroek heeft Dachser plannen om met logistiek aan te vangen. Aldaar is het bedrijf op zoek naar een nieuwe site met het oog op de bouw van een nieuw en groter cross docking-center, dat naar alle waarschijnlijkheid met een logistieke zone zal worden aangevuld. Voorts onthult Aat van der Meer, managing director Dachser Benelux, dat Dachser Belgium plannen heeft voor de bouw van een vierde vestiging in het oostelijk landsgedeelte tegen 2015/2016. De provincies Limburg en Luik lijken als mogelijke vestigingslocatie in “pole position” te liggen.

Dachser, met hoofdzetel in het Zuid-Duitse Kempten, ging in 1930 van start als familiaal vervoerbedrijf gespecialiseerd in het kaastransport. Op vandaag is de onderneming uitgegroeid tot één van de grootste logistieke dienstverleners wereldwijd.

De bulk van de activiteiten bestaat vooralsnog uit het groupagevervoer (lees: 1 tot 8 pallets, nvdr.) en het deur-deur transport van volle ladingen. In zowat alle Europese landen is Dachser bedrijvig met eigen vestigingen.

Via de Air & Sea-divisie is het bedrijf wereldwijd actief. Hoewel Dachser heel lang op thuisland Duitsland focuste, is internationalisering thans één van de belangrijkste pijlers in de bedrijfsstrategie. In China, Noord-Amerika en Brazilië heeft de ondernemingen inmiddels eigen vestigingen, in andere landen werden partnerships opgezet.

Vorig jaar noteerde het concern met 19.250 personeelsleden een omzettoename met 19% tot 3,8 miljard euro.

In eigen land is Dachser sterk actief in de food-logistiek (480 miljoen euro). Dachser European Logistics, zeg maar het groupagevervoer, tekende voor 2,4 miljard euro, terwijl de divisie Air & Sea Logistics voor 940 miljoen euro (+ 68%!, nvdr.) tot de groepsinkomsten bijdroeg.

België: intrede in de contractlogistiek

Dachser Belgium, lange tijd ingebed in de Franse Graveleau-organisatie die in 1999 door Dachser werd overgenomen, maakt sinds zowat twee jaar deel uit van een Benelux-structuur.

Met 250 medewerkers boekte Dachser Belgium vorig jaar een omzet van 54 miljoen euro, inclusief Air & Sea (met vestigingen op Brucargo en in Antwerpen).

De onderneming heeft voorts vestigingen in Willebroek, Moeskroen (lees: het voormalige Boulanger dat via Graveleau bij Dachser terecht kwam, nvdr.) en Manage, een satellietkantoor van Moeskroen.

In Moeskroen beschikt Dachser over een relatief jonge overslagterminal van 7.300 m² op een terrein van 35.000 m², met mogelijkheid tot uitbreiding. In Willebroek baat het bedrijf een 3.800 m² groot cross docking-center uit met een twintigtal laadplaatsen op een bedrijfsterrein van nagenoeg 20.000 m².

“De accommodatie in Willebroek is verouderd en hypothekeert onze verdere groei. Tegen eind 2012 hopen we een nagelnieuwe accommodatie in gebruik te nemen, in de buurt van de bestaande vestiging. In eerste instantie zullen we er een cross-docking center van 7.000 tot 8.000 m² ontwikkelen met een tachtigtal laadkades en 2.000 m² kantoorvloer. Met het geheel is een investering van 12 tot 14 miljoen euro gemoeid. In een volgende stap hopen we de terminal uit te breiden met een logistieke site waar we, zowel voor de food- als de non-food sector, value added logistics (opslag, inslag, douane-opslag, orderpicking, verzendklaar maken, …) willen ontplooien,” aldus Aat van der Meer.

Naast internationalisering, zoekt Dachser uitbreiding in de contractlogistiek. Dat gebeurt in België voor het eerst in Manage voor rekening van Unifine Food & Bake Ingredients. In Moeskroen lopen enkele kleinere testprojecten met een 1.500 tot 2.000 palletten.

“Met contractlogistiek willen een verlengstuk breien aan onze core-business, met name het groupagevervoer. De kans is reëel dat we op korte termijn onze terminal in Moeskroen uitbreiden,” zo nog van der Meer.

Nieuwe structuur

De ambities van Dachser Belgium blijken duidelijk uit de nieuwe divisiestructuur die het bedrijf per 1 januari aanstaande opzet.

Naast de groupage-activiteiten (Dachser) richt het bedrijf in België een Cargoplus-divisie op met Moeskroen als uitvalsbasis.

Binnen Cargoplus bundelt Dachser het vervoer van volle ladingen, Air & Sea, maar evenzeer de sterk gespecialiseerde groupage-activiteiten op bepaalde bestemmingen die moeilijk binnen een netwerk te vervoeren zijn (Rusland, GOS-staten, Maghreb-landen, …).

Met Dachser Logistics ziet een derde en nieuwe contract logistics-divisie het leven.

Tot 2015 rekent Dachser Belgium op jaarlijkse groeicijfers van 10 tot 15%, geeft Aat van der Meer aan. Dat betekent dat de onderneming in een tijdsspanne van vijf jaar op een omzetverdubbeling uit is.

Momenteel onderzoekt Dachser overigens de ingebruikname van een vierde vestiging, al dan niet als gevolg van een overname.

“De lijn Moeskroen-Willebroek is goed afgedekt. Dat is minder het geval in het oosten van België, dat vooralsnog door een Duitse zustervestiging in de buurt van Aken wordt bediend. In die regio willen we op middellange termijn een volwaardige, eigen vestiging uitbouwen,” besluit van der Meer, toegevend dat de provincies Limburg en Luik momenteel de beste kaarten als mogelijke vestigingslocatie hebben.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.