Atelier Schrauwen: nieuwe focus op exclusieve voordeuren

20/09/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Zeven jaar terug ging Jef Schrauwen in de familiale schrijnwerkerij te Loenhout aan de slag. Doorheen de jaren rijpte het besef dat succesvol overleven als ambachtelijk bedrijf alleen kans op slagen maakte ingeval van een scherpe focus op een welomschreven nichesegment. Wat volgde was een strategische denkoefening die pakweg een jaar terug resulteerde in een heroriëntatie van de bedrijfsactiviteiten. Schrijnwerkerij Eddy Schrauwen & Zoon gaat inmiddels als Atelier Schrauwen door het leven, dat zich zuiver toespitst op de productie van exclusieve voordeuren. Vorig jaar noteerde Atelier Schrauwen zijn hoogste omzet ooit. Voor 2011 wordt op een groei met ruim 20% gemikt. Een en ander leverde de KMO de trofee “Ambacht in de Kijker 2011” op.

Gebrek aan expertise kan de familie Schrauwen bezwaarlijk worden aangewreven. Met Jef Schrauwen is inmiddels de zesde generatie aangetreden.

Eind de 19de eeuw werd de eerste aanzet gegeven, aanvankelijk als klokkenmakerij. Onder impuls van de volgende generaties evolueerde de familiale activiteit tot een algemene schrijnwerkerij.

“In de voorbije twintig jaar trok zich een specialisatiegolf op gang in de schrijnwerkerijsector, die zich thans versneld doorzet. Vandaag kan de markt goeddeels worden opgedeeld in bouwschrijnwerk enerzijds, massief schrijnwerk anderzijds. Binnen dat laatste segment zijn zowel de trappenmakers, ramen & deurenproducenten en meubelmakers actief. Bedrijven in elk van die segmenten worden quasi-onveranderlijk op industriële schaal gerund. In Nederland is de timmerman van weleer tot een plaatsingsdienst verworden,” schetst Jef Schrauwen.

Uit die opmerking wordt meteen duidelijk waarom Schrauwen als ambachtelijk bedrijf voor de nieuwe oriëntatie opteerde. Oriëntatie die, in het licht van de generatiewissel binnen de onderneming, ongetwijfeld voor pijnlijke discussies zorgde.

Bovendien veronderstelde de nieuwe koers een aantal strategische keuzes, zowel op marketing-vlak als technisch.


Atelier Schrauwen

In zijn nieuwe constellatie gaat Eddy Schrauwen & Zoon als Atelier Schrauwen door het leven. De nieuwe merknaam maakt alvast duidelijk dat de nieuwe strategie kapitaliseert op de expertise en know-how die doorheen de opeenvolgende generaties werden opgebouwd.

Voorts koppelt het bedrijf zijn activiteiten voortaan aan een aantal waarden, zoals fierheid op de ambachtelijke insteek, het familiale karakter van de onderneming, het persoonlijk klantencontact, een duurzame bedrijfsvoering en dies meer.

Op termijn wil Atelier Schrauwen uitsluitend met FSC (Forest Stewardship Council)-gelabeld hout werken. Vooralsnog gebeurt dat niet wegens onvoldoende marktaanbod dat de strenge stabiliteitseisen, die aan de voordeuren worden gesteld, invult.

Bewust werkt Atelier Schrauwen sinds kort met één enkele houtsoort, met name Afrormosia, dat bijzonder geschikt blijkt voor deuren en ramen.

Bovendien werd de dikte van de voordeuren van 58 mm standaard op 68 mm gebracht. Dit niet enkel omwille van voornoemde stabiliteitseisen, maar evenzeer vanwege de bijhorende isolatie- en beglazingsvereisten (geluidswerend glas, gelaagd glas, …).

De nieuwe koers noopte het bedrijf tot een uitbreiding van het machinepark, zodat extra toegevoegde waarde aan de voordeur kon worden toegevoegd.

Naast vader en zoon Schrauwen, stelt de micro-KMO ook twee schrijnwerkers en één lakker tewerk.

Maatwerk

Jef Schrauwen: “Als fabrikant van exclusieve voordeuren maken we van kwaliteitsvol maatwerk ons voornaamste concurrentiewapen. Betrachting is daarbij steeds de charme van vroeger met het hedendaags comfort te combineren. Steeds weer vertrekken we van een moderne deur met een degelijk driepuntslot, rubberdichting, isolatie en tochtborstel. Desgewenst wordt aan het geheel een motorslot en parlofonie toegevoegd. Doorgaans werken we voor particuliere eindklanten die houden van klasse, kwaliteit en authenticiteit”.

Atelier Schrauwen plaatst zijn voordeuren in burger- en herenhuizen, al dan niet in het kader van een renovatie, maar evenzeer in kasteel- en abdijhoeves of historische gebouwen.

Gevolg van die nieuwe specialisatie is dat de regionale actieradius van het bedrijf van weleer plaats heeft geruimd voor een landelijk actieterrein.

Een eerste opdracht in Wallonië kreeg het bedrijf zopas toegewezen door … Sabine Laruelle, federaal minister van KMO’s, Zelfstandigen, Landbouw en Wetenschapsbeleid, uit wier handen Jef Schrauwen onlangs de trofee “Ambacht in de Kijker 2011“ kreeg overhandigd. Ook in Nederland ligt behoorlijk wat groeipotentieel, weet onze gesprekspartner.

“Voor het lopende jaar mikken we op een omzettoename van minimaal 20%. Bedoeling is dat groeiritme de komende jaren aan te houden. In 2011 zullen we een zestigtal voordeuren produceren. Dat aantal hopen we in de eerstvolgende drie jaar tot een tweehonderd op te krikken”, besluit Jef Schrauwen.

Of de huidige locatie langsheen de Sint-Lenaartseweg te Loenhout, waar het bedrijf over een atelier van 400 m² beschikt, op een dergelijk groeiscenario berekend is, zal de toekomst uitwijzen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.