"Expertise Europees pakjesvervoer verder (oostwaarts) uitdiepen"

31/08/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
"Mede dankzij de ingebruikname van het nieuwe distributie- en sorteercentrum in Mechelen kan DPD (Belgium) N.V. op een bijzonder succesvol 2003 terugblikken, waarbij het volume zendingen met meer dan 10% groeide," aldus Bernhard Reusch, ceo GeoPost (Benelux) N.V. en Rolf Senz, managing director Direct Parcel Distribution (Belgium) N.V. (Foto W & F)

Bernhard Reusch en Rolf Senz (GeoPost (Benelux) N.V./DPD (Belgium) N.V.)


"Expertise Europees pakjesvervoer verder (oostwaarts) uitdiepen"


Direct Parcel Distribution (Belgium) N.V., sinds 2000 onderdeel van de GeoPost-groep, op zijn beurt een volle dochter van het Franse La Poste, handhaaft zijn strategische focus van het verzorgen van pakjeszendingen over de weg in business-to-business omgeving. In tegenstelling tot een aantal wereldwijd gestructureerde logistieke dienstverleners, zweert Direct Parcel Distribution (DPD) bij deze niche-aanpak. Een lonende strategie, zo blijkt. In de voorbije jaren zette DPD (Belgium) N.V. double digit-groeicijfers neer. Ook vorig jaar werd zowat 10% groei genoteerd. DPD (Belgium) N.V. rondde vorig jaar voor het eerst de omzetkaap van de 25 miljoen euro (en haalde een verkoopvolume van 26,3 miljoen euro om precies te zijn, nvdr.). Tegen 15,6 miljoen euro in 2001. Het volume outbound-zendingen bleef net onder de beoogde 4 miljoen stuks. "de Vlaamse Ondernemer" sprak met Bernhard Reusch, ceo GeoPost (Benelux) N.V. en Rolf Senz, managing director DPD (Belgium) N.V.


Na een moeizame start heeft DPD (Belgium) N.V. zijn werkzaamheden zowel operationeel als structureel goed op orde. De organisatie is intussen 11 jaar op de Belgische markt bedrijvig. Aanvankelijk als antenne van het in 1976 opgerichte DPD-netwerk dat ontstond uit de krachtenbundeling van 14 Duitse expediteurs. In 2000 verwierf de Franse post 85% van de aandelen van DPD. Waarna de expansie in een stroomversnelling terecht kwam. Vandaag heeft DPD (Belgium) N.V. vestigingen in Mechelen (10.000 m2), Aalter (3.000 m2) en Grâce-Hollogne (2.500 m2). Vorig jaar investeerde de onderneming 8 miljoen euro in een nieuwe state-of-the-art sorteerinstallatie in de industriezone Mechelen-Zuid, waar tot 30.000 pakjes per dag kunnen worden behandeld. Dat de Belgische vestiging van strategisch belang is voor het hele DPD-netwerk, blijkt uit het feit dat men in 2001 nog een gefaseerde investering in de behandelingscapaciteit van 3 miljoen euro in het vooruitzicht stelde. België is samen met Nederland overigens zowat het enige land in het hele DPD-netwerk waar zowel de binnenlandse als internationale stroom van pakjes elkaar quasi-perfect in evenwicht houden. Evenwicht dat zich ook in de verhouding inbound/outbound herhaalt.

Sinds begin vorig jaar huisvest de nieuwe vestiging te Mechelen ook het hoofdkwartier van GeoPost (Benelux) N.V., een tussenholding die medio 2001 werd opgericht ter overkoepeling van de dochtermaatschappijen DPD (Belgium) N.V., DPD Luxembourg S.A.R.L. en GeoPost (Nederland) B.V., waarbinnen intussen TAT, Chronopost en DPD Nederland werden geïntegreerd.


Focus op pakjesvervoer


DPD focust zich inzonderheid op het verzorgen van expeditie-activiteiten in mono-colli-omgeving (lees: 1 tot 3 pakjes, nvdr.), waarbij sprake is van een maximaal eenheidsgewicht van 31,5 kilogram/pakje. Vorig jaar putte La Poste een omzet van 3,25 miljard euro uit zijn pakjesvervoeractiviteiten, waarvan 1 miljard euro (+ 5,8%) door ColiPoste op de thuismarkt en 2,2 miljard euro (+ 5,2%) door GeoPost werd gehaald. Naast DPD, horen ook Chronopost International (Frankrijk + Zuid-Europa) en Parceline/Interlink (UK) tot de invloedssfeer van GeoPost.

"Mede dankzij de ingebruikname van het nieuwe distributie- en sorteercentrum kan DPD (Belgium) N.V. terugblikken op een bijzonder succesvol 2003, waarbij het volume zendingen met meer dan 10% groeide. Dit op een ogenblik dat de markt met amper 5 tot 6% opwaarts evolueerde," stelt Bernhard Reusch. Andere redenen voor de groeiprestatie zijn, volgens managing director Rolf Senz van DPD (Belgium) N.V., het verder opvoeren van de kwaliteit van de dienstverlening alsook de verdere uitbreiding van het internationale netwerk. "De totale dagelijkse behandelingscapaciteit in het sorteercentrum te Mechelen, groot 30.000 parcels, wordt outbound intussen voor meer dan 50% benut. Inbound is sprake van ruim 75%," zo nog Senz.

Reusch toont zich bijzonder tevreden over het eerder aangehaalde evenwicht tussen outbound- en inbound-verkeer, de binnenlandse en internationale goederenstromen. Beide zijn belangrijke pijlers van een gezond transportbedrijf, ze hangen van elkaar af en zorgen tevens voor onderlinge ondersteuning. "De internationale goederenstromen op zich volstaan niet voor de ontwikkeling van het binnenlandse netwerk voor pakjeszendingen. Net zo min de "domestic" markt voldoende draagkracht biedt voor de ontwikkeling van de internationale activiteiten," luidt het.


Uitbreiding richting Oost-Europa


Met het oog op de uitbreiding van de Europese Unie en derhalve anticiperend op de nieuwe klantenbehoeften heeft GeoPost werk gemaakt van de ontwikkeling van het netwerk oostwaarts. Zo werd begin dit jaar met de Oostenrijkse expediteur Lagermax een joint-venture in Kroatië opgericht die als DPD Croatia als franchisenemer actief is. Van de Zweedse Post nam Geopost onlangs Baltic Logistics Systems International A/B (BLS-I) over, dat actief is in Polen, de Baltische Staten en Rusland. Bij de overname zijn Masterlink Express (Polen), Armadillo (Rusland), BLS Lithuania, BLS Latvia en BLS Estonia betrokken, bedrijven die vorig jaar samen een omzet van ruim 35 miljoen euro noteerden.

Bernhard Reusch: "Dankzij deze acquisities is GeoPost/DPD bij machte het Europese grondgebied op vooraanstaande wijze af te dekken. In West-Europa kunnen zowat alle aanbieders van pakketdiensten, dankzij hun jarenlange aanwezigheid, een gestandaardiseerde dienstverlening aanbieden. Andere koek is het een kwalitatieve dienst in de markt te zetten bij de nieuwe EU-lid-staten. Door het toetreden van voornoemde partners, die op een jarenlange lokale aanwezigheid kunnen bogen, kan DPD terugvallen op een kwalitatieve dienstverlening die verder zal worden ontwikkeld en ondersteund".


Groeimarkt


Uiteraard verwacht DPD binnen Europa zijn groeidynamiek onverkort door te zetten nu de onderneming over een degelijke uitvalsbasis in Oost-Europa beschikt. Ook al omdat de pakjesmarkt nog steeds groeit. "Het achterwege blijven van groei op BBP-vlak heeft een positieve impact op de parcel markt," stelt Bernhard Reusch. Ondernemingen houden steeds minder en kleinere voorraden aan en hanteren een heel omzichtig bestellingenbeleid. Gevolg: het volume van heel wat traditionele zendingen krimpt gevoelig in. "Heel wat zendingen van weleer verdwijnen uit het expeditieluik en de multi-parcel-omgeving en verschuiven richting mono-colli-gebeuren," valt Rolf Senz in, wat uiteraard nieuwe perspectieven voor de gespecialiseerde pakjesvervoerders biedt. Die beweging durven onze gesprekspartners niet te kwantificeren. Wel wordt ondubbelzinnig gesteld dat het een internationaal fenomeen is.


Geen express-dienst


In een ad hoc-afhaaldienst voorziet DPD (Belgium) N.V. bewust niet. De onderneming is bedrijvig in het "deferred" pakjesvervoer, waarbij de pakjes volgens een standaard-dienst doorgaans binnen de 24 uur na ophaling binnen een straal van 550 kilometer worden afgeleverd. Dat is in 95% van de gevallen zo, verduidelijkt Bernhard Reusch. De nieuwe "Guaranteed Parcel 24"-dienst, voorlopig enkel nationaal maar straks ook internationaal, waarborgt dat het pakje binnen die actieradius uiterlijk binnen de 24 uur na afhaling wordt geleverd. Faalt men hierin, dan krijgt de klant de transportkost terugbetaald. "Centraal binnen de "deferred" pakketmarkt ofte de road based parce business staat bij DPD de aandacht voor kwaliteit en klantentevredenheid", aldus Reusch. Vandaar dat het dienstenportfolio in verregaande mate werd gestandardiseerd. De ceo van GeoPost (Benelux) N.V. schrikt er niet voor terug van een "geïndustrialiseerde productie van een dienst" te gewagen. Dienst die in de optiek van een massaproductiebenadering volgens bepaalde standaarden op welbepaalde bestemmingen wordt verzorgd.

Conform de noden van de klant worden de pakjes op geregelde tijdstippen afgehaald (dagelijks, op welbepaalde dagen, dag na afroep, .).


Single sourcing: niet verzoenbaar met kwaliteitsnormen?


Door zich heel exclusief op het vervoer over de weg van pakketzendingen te focussen, differentieert DPD zich van de zogenaamde integratoren of globale logistieke dienstverleners. Die positionering is volgens Bernhard Reusch allesbehalve een nadeel. "Voor de meeste van onze klanten vormt het geen probleem om hun zendingen te segmenteren. Niemand heeft er ooit aan gedacht om bijvoorbeeld een brief per oceaanschip te versturen. Marksegmentering heeft en zal altijd bestaan. Slechts een heel beperkt aantal klanten vragen naar een one stop shopping-oplossing. Het is niet omdat een voertuig dat de zending oppikt, ongeacht van welke aard, onder dezelfde kleuren rijdt, dat van one-stop shopping sprake is. Beslist men op transport- of logistiek vlak een full offer aan te bieden, volgt daaruit de verplichting voor elk van die deelactiviteiten een vergelijkbaar service-niveau te garanderen. DPD hoedt zich ervoor een excellente parcel/express-dienst te bieden, gekoppeld aan een tweede klasse palet-dienst of een LCL-dienst van derde rang", luidt het.


Synergieën met express-activiteiten


Met Federal Express heeft de GeoPost-groep een co-loading akkoord lopen dat toegang tot de Fedex-vliegtuigen verschaft, terwijl de grondaflevering van de FedEx-pakketten in België en Frankrijk door GeoPost wordt verzorgd. Dat samenwerkingsakkoord werd door GeoPost onlangs voor tien jaar verlengd. Of dat beduidt dat TAT/Chronopost International, dat in het express-verkeer, zowel over de weg als door de lucht, is gespecialiseerd, op termijn nog lang buiten de Belgische DPD-constellatie zal worden gehouden, blijft een open vraag. In Nederland werden, zoals gemeld, de activiteiten van DPD (Nederland) en Chronopost al onder een gezamenlijke noemer gebracht. Bernhard Reusch en Rolf Senz ontkennen niet dat beide dochterondernemingen van GeoPost er ook in België al een goede relatie op nahouden. Bekend is ook dat Chronopost International Belgium onlangs het handelsfonds van express-vervoerder New Poney Express, de Belgische afdeling van de Amerikaanse World Courier-groep, overnam. Onze gesprekspartners stellen zich om begrijpelijke redenen terzake discreet op. New Poney Express is een volwaardige express-vervoerder die binnenlandse zendingen, na afroep, in de loop van de voormiddag afhaalt om die dezelfde namiddag in België bij de bestemmeling af te leveren. Of die aflevering waarborgt in de loop van de morgen volgend op de afhaling in de namiddag. Het afstemmen van een dergelijke dienstverlening op de activiteiten van een pakketvervoerder als DPD (Belgium) is niet evident, maar zeker niet volledig onmogelijk. Afwachten wat de toekomst brengt, dus. Wel voerde GeoPost onlangs een herstructurering door waarbij zijn internationale wegactiviteiten onder een afzonderlijke divisie en dito management werd gebracht. Dat zal niet verzuimen alle activiteiten aan een diepgaande analyse te onderwerpen. Masterlink Express, de nieuwe Poolse dochter van GeoPost, verzorgt in zijn thuisland alvast zowel de Chronopost- als DPD-diensten.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.