Verdieping CHZ-kade van start

26/12/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Besix en Depret Groep, verenigd in een tijdelijke vereniging, zijn in de haven van Zeebrugge van start gegaan met de verdieping van de oostkaai van de CHZ-containerterminal, die door PSA Zeebrugge wordt uitgebaat. De werken zullen ruim twee jaar in beslag nemen zonder dat de operaties van de stuwadoor zullen worden verstoord. Met het project is een investering van 25 miljoen euro gemoeid. Bedoeling is de diepgang van de kade over de hele lengte op 16 meter te brengen. “Op termijn sluiten we een verdere verdieping tot 16,5 of misschien zelfs 17 meter niet uit zodat de toekomstige containerschepen van 18.000 TEU, die in 2013 op de markt komen, er kunnen worden ontvangen,” aldus MBZ-voorzitter Joachim Coens.

Voor bouwheer MBZ is het één van de belangrijkste projecten die het havenbestuur als bouwheer verzorgt. De CHZ (Container Handling Zeebrugge)-kaai, die van de jaren ’60 dateert, is niet alleen de oudste maar ook de drukste terminal van de kusthaven. De Vlaamse overheid betoelaagt de verdiepingsoperatie voor 20%.

De 1.000 meter lange kade vertoont momenteel twee verschillende waterdieptes. Zo is de waterdiepte over 600 meter kaailengte momenteel 14,5 meter. De resterende 400 meter werden tot 16 meter uitgebaggerd.

Terminal-operator PSA Zeebrugge, dat ook de ZIP-containerterminal uitbaat, drong op een aanpassing aan.

De CHZ-terminal tekende vorig jaar voor 1,1 miljoen ton van de 2,5 miljoen TEU die in Zeebrugge werden behandeld.

Bedrijfscontinuïteit gewaarborgd

Over een periode van 26 maanden zal de CHZ-kade in twee fasen worden aangepast. Zo wordt de 600 meter kade met een diepgang van 14,5 meter in een volledig nieuwe kade ingekapseld en tot 16 meter uitgediept.

De resterende 400 meter kaaimuur, al tot op 16 meter uitgebaggerd, krijgt nieuwe fenders en bodembescherming.

“Tijdens de werken zal PSA steeds gelijktijdig een groot containerschip en een feeder-schip kunnen behandelen,” aldus Coens.

Jaarlijks lopen een 400-tal eenheden de CHZ-terminal aan.

Met de verdiepingsoperatie speelt MBZ in op de aanhoudende schaalvergroting in de scheepvaart.

De Deense containerrederij Maersk heeft schepen van 18.000 TEU in bestelling. De eenheden van Maersk meren in de kusthaven af aan de APMT-terminal.

De kaailengte van deze terminal, met een diepgang van 16 meter, wordt momenteel van 1.060 tot 1.300 meter verlengd.

“Momenteel is de haven van Zeebrugge tij-ongebonden toegankelijk voor schepen met een diepgang tot 14 meter. Om ten volle van de schaalvergroting in de scheepvaartsector te kunnen profiteren, is op termijn een diepgang van 15 meter vereist,” weet de MBZ-voorzitter.

CMA-CGM, de belangrijkste klant van PSA-Zeebrugge, heeft zelf twee schepen van 16.000 TEU in bestelling. Die worden in oktober 2012 opgeleverd. Mochten die de haven van Zeebrugge aanlopen zullen deze eenheden aan de APMT-terminal worden behandeld.

De CHZ-terminal handelt voor CMA-CGM drie FAL (French Asia Line)-diensten af, met name FAL 1 (11 schepen), FAL 2 (10 schepen, in partnership met China Shipping, Evergreen en UASC) en FAL 3 (10 schepen, dubbele loop).

Dat geldt ook voor de eigen feeder-diensten naar en van het Verenigd Koninkrijk (Immingham en Teesport) en de soortgelijke diensten die met Fesco (Far Eastern Shipping Company, Vladivostok) op Sint-Petersburg worden verzorgd.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.